خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

بازار سودمحور خودروهای چینی / چینی‌های گمنام به جای پرچم‌داران جولان می‌دهند

بازار سودمحور خودروهای چینی / چینی‌های گمنام به جای پرچم‌داران جولان می‌دهند
کد خبر : ۱۵۴۵۲۰۳

تمایل به کسب سودهای بیشتر با خودروهای با برندهای ضعیف‌تر چینی موجب شده که واردات این خودروها به ایران طرفدار بیشتری داشته باشد، در حالی که خبری از این نوع خودروها در بازارهای اروپا و آمریکا نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، حدود دو دهه از آغاز ورود خودروهای چینی به بازار ایران می‌گذرد و امروز خودروهای چینی به رغیب اصلی خودروهای ایرانی به ویژه در بازه قیمت‌های یک‌میلیارد تومان به بالا تبدیل شده‌اند و البته همچنان گلایه‌ها از قیمت غیرمتعارف خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای ساخته کشورهایی مانند ژاپن و کره زیاد است که این معضل ریشه در نگاه سوداگرانه واردکنندگان و شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی و قیمت‌های همچنان غیرعادی خودروهای ایرانی دارد که تا حدودی قیمت خودروهای چینی با ظاهر بهتر و امکانات بیشتر را توجیه کرده است. با این همه نگاهی به بازارهای جهانی و ورود چینی‌ها به این بازارها نشان می‌دهد که مخترعان باروت به راحتی نتوانسته‌اند در کشورهای همسایه ایران جای پا باز کنند و همچنان مجبورند در کشوری مانند امارات متحده عربی پشت سر برندهایی مانند تویوتا و بی‌ام‌و حرکت کنند.

کسب سودهای نامتعارف با واردات برندهای ضعیف چینی

مرتضی محمدمیری، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با بیان اینکه وضعیت اسفناک امروز بازار خودرو به خاطر عطش سیری‌ناپذیر گروه‌های نوسرمایه‌دار برای کسب سودهای نامتعارف است، اظهار کرد: به هر حال کشور چین خودروها را در برندها و کیفیت‌های مختلف می‌تواند از درجه یک تا درجه سه تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از واردکنندگان و حتی شرکت‌های تولیدکننده تمایل دارند محصولات متعلق به برندهای ضعیف‌تر چینی را خریداری کنند، چرا که به این شکل سود بیشتری از واردات خودروهای باکیفیتی مانند تویوتا و هیوندا عایدشان می‌شود و فضا به این شکل برای سوداگری آنها مهیاتر می‌شود.

خودروی چینی مانند هندوانه دربسته است

این کارشناس خودرو با اشاره به سفر یک‌سال گذشته خود به کشور چین گفت: جالب اینکه در این سفر به شهر پکن اثری از خودروهای چینی پرتعداد در بازار ایران از جمله چری و ام‌وی‌ام در خیابان‌های این کشور ندیدم و به نظر می‌رسد چنین خودروهایی بیشتر برای بازار کشورهایی مانند ایران تولید می‌شوند، چون فروش آنها در بازارهای آمریکا و اروپا تقریباْ غیرممکن است.

محمدمیری افزود: البته بحث تولید محصولات با سطح‌بندی و گریدهای مختلف در کشور چین نکته تازه‌ای نیست، اما نکته جالب این است که واردکنندگان تلاش می‌کنند خودروهای با کیفیت پایین‌تر چینی را به عنوان خودروهای درجه‌یک این کشور جا بزنند که این ترفند از طریق بلاگرها و تبلیغات پرتعداد دنبال می‌شود.

وی ادامه داد:امروز خودروهای وارداتی چینی به بازار ایران به نوعی هندوانه دربسته می‌مانند که باید به صورت تجربی نقاط ضعیف و قوت آنها را شناخت و هیچ شرکت معتبری تست خودرو در ایران نیست که اطلاعات جامعی از ویژگی‌های مثبت و منفی خودروهای چینی وارداتی به مردم ارائه دهد و اعتماد به بلاگرهایی که درآمدشان از راه تبلیغ است، حداقل برای حرفه‌ای‌های دنیای خودرو به این راحتی ممکن نیست.

نقد خودروهای چینی منصفانه و کارشناسی باشد

سجاد سلیمانی، طراح و کارشناس صنعت خودرو هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و باز کردن درهای بازار خودروی ایران به روی خودروهای چینی می‌تواند حاصل چیرگی نگاه مافیای خودرو باشد، گفت: البته انتقاد از خودروهای چینی را هم باید با نگاه کارشناسی و منصفانه رصد کرد، چرا که برخی تولیدکنندگان خودرو در ایران علاقه‌ای به ترویج چینی‌سواری در ایران ندارند.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که خودروهای چینی در موارد ایمنی و امکانات به هر حال یک‌سر و گردن از خودروهای ایرانی بالاتر هستند، اما جایی که بحث هزینه قطعات و تعمیرات مطرح می‌شود، موضوع فقدان زنجیره تامین قطعات به یک معضل برای چینی‌سواران تبدیل می‌شود.

بنزین بی‌کیفیت موجب استهلاک خودروهای چینی مدل بالا می‌شود

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ورود شرکت‌های بزرگ ایران‌خودرو و سایپا به مونتاژ خودروهای چینی گفت: خودروهای چینی که به وسیله این خودروسازان مونتاژ می‌شود، از نظر پشتیبانی قطعات نسبت به سایر برندهای وارداتی وضعیت بهتری دارند، چرا که یک شرکت خودروساز بزرگ متعهد به تامین قطعات شده و همین تا حدودی وضعیت چینی‌های مونتاژ‌ی را نسبت به چینی‌های وارداتی بهتر کرده است.

سلیمانی اضافه کرد: با این‌حال موضوع مهم این است که بسیاری از مردم تمایل دارند با خودروهای چینی با ظاهر لاکچری‌تر و امکانات بیشتر رانندگی کنند و به همین خاطر چندان به موضوع کمبود قطعات و استهلاک بیشتر خودروهای چینی نسبت به خودروهای ژاپنی یا کره‌ای فکر نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بارز خودروهای چینی مدل‌‌های 2020 به بالا توربو بودن و استفاده از سیستم پاشش مستقیم سوخت است که هر کدام از این ویژگی‌ها نیاز به بنزین باکیفیت را برای دوام موتور واجب می‌کند، اما چون در کشور ما بنزین بی‌کیفیت عرضه می‌‌شود، خودروهای چینی گران‌قیمت خیلی‌زود به خرج می‌افتند.

چینی نو از ژاپنی کارکرده بهتر است

این کارشناس خودرو در جواب این سؤال که آیا خرید خودروهای ژاپنی یا کره‌ای مدل‌های 10 سال پیش به صرفه‌تر از خودروهای چینی نو نیست، گفت: این موضوعات تابع فرهنگ رانندگی و نحوه رفتار با خودرو هم هست و بنده اعتقاد دارم که بیشتر مردم کشور ما با خودروهای خود بدرفتاری دارند و بنابراین خودروهای ژاپنی یا کره‌ای 10 سال پیش امروز به خرج افتاده‌اند.

سلیمانی افزود: بنابراین خرید خودروی چینی صفر کیلومتر با گارانتی 4 یا 5 ساله منطقی‌تر از خودروهای مدل 2013 و 2014 ژاپنی و کره‌ای است. البته این به نوع رانندگی از خودرو بستگی دارد و جالب اینکه خودروی ژاپنی با مدل 10 سال پیش که خیلی سالم باشد، پیدا کنید، در نهایت قیمتی غیرعادی برای آن اعلام می‌شود که خریدار مجبور به انتخاب خودروی چینی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قطعات یدکی خودروهای چینی به وفور واردات و یا در کشور تولید شود، شاید عمده معضل چینی‌سواری در کشور برطرف شود، اما به نظر می‌رسد دولت ما همچنان دل در گرو خودروسازان داخلی دارد و به همین خاطر تمایل وجود دارد که خودروهای چینی در بازار بدون قطعات خودروهای یک‌بار مصرف باشند که نتیجه این سیاست تبدیل شدن ایران به قبرستان خودروهای چینی است.

دولت به خودروسازان بیش از حد بها می‌دهد

اما مسعود کثیری‌فر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با بیان اینکه برای تعادل‌بخشی به بازار خودرو به سالانه 2 میلیون خودروی جدید نیاز داریم، گفت: این در حالی است که خودروسازان ما قادر به تامین نیمی از این نیاز هستند و بنابراین برای پر کردن این شکاف باید به سراغ واردات خودروهای نو یا کارکرده رفت.

وی اضافه کرد: در هیچ‌جای دنیا موضوع تنظیم بازار خودرو مانند کشور ما موضوع پیچیده‌ای نیست و خیلی از کشورها تکلیف خود را بازار خودرو روشن کرده‌اند. مشکل در کشور ما این است که دولت به خودروسازی بیش از حد بها می‌دهد و انتظار دارد این فرزند دلبندش در شرایطی رقابتی به زحمت بیفتد.

دولت تکلیفش را بازار و صنعت خودرو مشخص کند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مدیریت صنعت خودرو در کشورهای اروپایی گفت: در اروپا شاهد بودیم که بسیاری از برندهای بزرگ خودروسازی اروپا از جمله مجموعه شرکت‌های خودروساز انگلیسی به کشورهای آلمان و چین فروخته شدند و از تعصب برای حفظ خودروسازی به هر شکلی خبری نبود و این در حالی است که انگلیسی‌ها جزو مدعیان بزرگ صنعت خودرو در تاریخ این صنعت بوده و هستند.

کثیری‌فر افزود: به هر حال مردم ایران هر روز خود را با مردم سایر کشورها مقایسه می‌کنند و توقع داشتن خودروی باکیفیت با قیمت مناسب توقع زیادی نیست و دولت باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا قرار است این انتظار مردم معطل خودروسازان و وارکنندگان خودروهای درجه چندم چینی بماند و یا به سمت واردات یا مونتاژ خودروهای باکیفیت خارجی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: نبود واردات خودرو به تعداد قابل توجه هم فقط به نفع دلالانی است که به دنبال سودهای 150 تا 200 درصدی از این خودروها هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز