خبرگزاری کار ایران

در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ صورت گرفت :

کاهش چشمگیر مصرف کک در کوره بلند ذوب آهن اصفهان

کاهش چشمگیر مصرف کک در کوره بلند ذوب آهن اصفهان
کد خبر : ۱۵۳۸۰۷۷

به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان به منظور کاهش قیمت تمام شده چدن ، نرخ مصرف کک در کوره بلند های این مجتمع عظیم صنعتی به طور چشمگیری کاهش یافت .

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، شهرام گلی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان ضمن بیان مطلب فوق گفت : با مجموعه اقدامات انجام شده مصرف کک خشک درشت از 580 کیلو به ازاء هر تن چدن در اسفندماه سال گذشته به 449 کیلو به ازاء هر تن چدن در شهریورماه سال جاری رسید .

وی با بیان اینکه در تولید فولاد  به روش کوره بلند و کنورتور اکسیژنی که در ذوب آهن اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد ، کک، آگلومره، گندله ، سنگ آهن و کمک ذوب مواد اولیه اصلی هستند، افزود : کک یکی از مهمترین مواد اولیه کوره بلند می باشد که سه نقش اساسی حفظ نفوذپذیری ستون مواد، تامین گرمایی کوره و نامین گاز احیاکننده را بعهده دارد. با توجه به اینکه عمده هزینه تولید چدن در کوره بلند مربوط به کک می باشد کاهش نرخ مصرف کک باعث کاهش قیمت تمام شده چدن تولیدی می شود.

کاهش چشمگیر مصرف کک در کوره بلند ذوب آهن اصفهان

مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان عوامل اصلی کاهش نرخ مصرف کک را بدین شرح بیان نمود: افزایش نرخ مصرف سوخت کمکی گاز طبیعی، شروع تزریق آزمایشی سوخت کمکی پودر زغال در کوره بلند یک، افزایش درجه حرارت هوای دم ، افزایش عیار  آهن در مواد آهندار ، استفاده از ترکیب بهینه مواد آهندار شامل آگلومره ،گندله و سنگ آهن در شارژ ورودی به کوره بلند ،  توزیع بهینه بار ورودی به کوره بلند، استفاده بهینه از پارامترهای دمشی، افزایش فشار گاز دهانه ، افزایش بهره شیمیایی گاز، شارژ کک ریزه ، تثبیت درجه بازی آگلومره با میزان پایین بمنظور افزایش عیار آهن و استحکام آگلومره تولیدی، مصرف سنگ آهن درشت دانه مگنتیتی، کاهش سیلیسیوم چدن، اجرای دقیق و بموقع تعمیرات و نگهداری برنامه ریزی شده، ثبات در خروج چدن و سرباره طبق گراف معین، جلوگیری از توقفات غیر برنامه ای شامل فورمسوزی، جلوگیری از ورود نرمه به همراه مواد اولیه به کوره بلند، کنترل تاثیر منفی ورود گوگرد و قلیایی ها به کوره، جلوگیری از تشکیل خرسک ناشی از بالا بودن میزان قلیایی ورودی به کوره و آویختگی های مکرر که باعث افت شدید راندمان تولید و افزایش چشمگیر نرخ مصرف کک می گردد.

کاهش چشمگیر مصرف کک در کوره بلند ذوب آهن اصفهان

محمدرضا شانه معاون تولید کوره بلند نیز اظهار داشت : بررسی عمکرد کوره بلند از اسفند 1402 الی شهریور 1403 نشان می دهد با وجود مشکلات جدی در تامین کمی و کیفی کک و توقفات مکرر ناشی از کمبود کک و بالا بودن میزان قلیایی ورودی به کوره بلند، نرخ مصرف کک کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود : بمنظور دفع مواد قلیایی به همراه سرباره مذاب، درجه بازی سرباره در محدوده اسیدی تنظیم شد. با توجه به تاثیر درجه بازی پایین سرباره بر افزایش گوگرد چدن، با استفاده از شارژ دولومیت در شیخت آگلومره و اولوین در کوره بلند مقدار MgO(اکسید منیزیم)سرباره افزایش داده شد و همچنین به منظور جلوگیری از افت عیار آهن آگلومرات، درصد منگنز اگلومرات کاهش داده شد.

معاون تولید کوره بلند گفت: از طرف دیگر با استفاده از افزایش درجه حرارت هوای دم بمقدار حداکثر توان کائوپرها، افزایش نرخ مصرف گاز طبیعی، تزریق پودر زغال، افزایش بهره شیمیایی، شارژ کک ریزه به همراه مواد آهندار کاهش موثری در نرخ مصرف کک حاصل شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز