برای نخستین بار در فولاد مبارکه انجام شد؛
تعویض یاتاقانهای لغزشی ۴۰۲ تنی کپسول آسیاب خط ۱ واحد گندلهسازی

یاتاقانهای لغزشی ۴۰۲ تنی کپسول آسیاب خط ۱ واحد گندلهسازی که از ابتدای بهرهبرداری تاکنون در فرایند تولید مورد استفاده قرار میگرفتند، برای نخستین بار تعویض شدند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، رضا اسماعیلپور، مدیر واحد گندلهسازی ضمن اعلام این خبر، اعتماد به توان متخصصان داخلی، جلوگیری از هدررفت منابع، جلوگیری از تحمیل خسارتهای جبرانناپذیر به شافت آسیاب و توقفات طولانی ناشی از اتمام عمر یاتاقان و تداوم بهرهبرداری را از مهمترین مزایای اجرای این پروژه تعمیراتی دانست.
در پی انجام موفقیتآمیز این پروژه و در تشریح چگونگی اجرای آن، رئیس تعمیرات واحد گندلهسازی آسیابهای واحد گندلهسازی و سرپرست تعمیرات مکانیک واحد گندلهسازی نیز چنین گفتند:
محمد خدابنده، رئیس تعمیرات واحد گندلهسازی
آسیابهای واحد گندلهسازی، تجهیزات فوقسنگین با وزن حدود ۶۰۰ تن هستند و هر آسیاب شامل پوسته هدوال و شافت ورودی خروجی است. داخل کپسول آسیاب از دو اتاقچه خشککن و خردایش تشکیل شده است و دیافراگمهای ورودی و خروجی ضمن اجازه به عبور هوا، فرایند بخشهای خشککن و خردایش را جدا و از ورود گلوله به بخش خشککن و خروج گلوله از آسیاب جلوگیری میکند.
جداره آسیاب از زره و صفحات لیفتینگ پلیت پوشیده شده که ضمن حفاظت از بدنه آسیاب، باعث انتقال نیروی چرخش آسیاب به ۲۰۰ تن گلوله جهت انجام فرایند خشک کردن و خردایش کنسانتره زبره میشود.
چرخش آسیاب با وزن حدود ۶۰۰ تن روی تکیهگاههای بابیتی (یاتاقانهای لغزشی) با سرعت ۱۳.۹ دور در دقیقه انجام میشود. انتقال نیرو از ۲ موتور ۲.۲ مگاواتی و از طریق ۲ عدد پینیون با ۲۹ دندانه به چرخدندهای با قطر ۷.۵ متر و دارای ۲۵۰ دندانه انجام میشود.
قطر شافت آسیابهای واحد گندلهسازی ۳۰۰۰ میلیمتر است. وزن هر یاتاقان لغزشی ۴.۲ تن بوده که با پهنای ۸۰۰ میلیمتر، کمانی به طول ۳۱۴۱ میلیمتر از سطح شافت را پوشش میدهد.
کامبیز طیبی، سرپرست تعمیرات مکانیک واحد گندلهسازی
از ابتدای راهاندازی واحد گندلهسازی از سال ۱۳۷۲ تاکنون بهرهبرداری از آسیابها با داشتن سیستم اتوماسیون پیشرفته و انجام تعمیرات و نگهداری بهینه به نحوی انجام شده بود که تا سال ۱۴۰۳ هیچگونه اصلاحی روی شافت انجام نگرفته و بابیتها نیز تعویض نشده بود. با بررسیها و مشاهدات انجامشده طی سالهای اخیر و با استفاده از دانش مشاور متخصص، انجام تعمیرات اصلاحی در بخش شافت کپسول و یاتاقانهای آسیاب ضرورت یافت و در دستور کار قرار گرفت. پس از آن با فراخوان پیمانکاران و ارزیابی فنی و تخصصی و انتخاب پیمانکار در توقف برنامهریزیشده (شاتدان) از ابتدای آذر ۱۴۰۳ این فعالیت اصلاحی شروع شد و با توجه به زمانبر بودن و حساسیت بسیار زیاد، تا اواسط دیماه به طول انجامید.
برای تعویض بابیتها مراحل ذیل انجام شد: آمادهسازی ابزار لیفت مجموعه کپسول آسیابها شامل یک مجموعه یونیت روغن، شامل ۸ عدد جک هیدرولیک ۲۰۰ تنی و دو مجموعه سدل با کمک و همکاری تعمیرگاه مرکزی؛ تخلیه ۲۰۰ تن گلوله از آسیاب؛ لیفت کردن مجموعه کپسول آسیاب با وزن حدود ۴۰۰ تن با استفاده از یک مجموعه یونیت روغن شامل ۸ عدد جک هیدرولیک ۲۰۰ تنی و دو مجموعه سدل؛ انتقال بابیتهای فرسوده از زیر کپسول و آمادهسازی و نصب بابیتهای جدید؛ شستوشوی مخازن سیستم هیدرولیک و آمادهسازی سیستم هیدرولیک؛ انجام تستهای هیدرواستاتیک و هیدرو دینامیک؛ انجام تستهای بدون بار و تحت بار آسیاب و انجام بهرهبرداری پس از انجام فرایند اصلاحات.
مهمترین دستاوردهای پروژه
انجام پیشبینانه این پروژه مهم ضمن بهرهبرداری مناسب از قطعات و جلوگیری از هدررفت منابع، باعث جلوگیری از تحمیل خسارتهای جبرانناپذیر به شافت آسیاب و توقفات طولانی ناشی از اتمام عمر یاتاقان شده است. تداوم بهرهبرداری از آسیابها که نقش مهمی در کیفیت تولید واحد گندلهسازی و واحدهای پاییندست دارد از دستاوردهای با ارزش فرایند نگهداری و تعمیرات آسیابهای گندلهسازی و فولاد مبارکه است.
مدیر واحد گندلهسازی در خاتمه انجام این فرایند تعمیراتی باارزش، از مدیریت و کارکنان واحدهای امور قراردادها، حملونقل، خدمات پرسنلی پیمانکاران، حفاظت فیزیکی، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، مدیریت و کارکنان تولید و تعمیرات ناحیه آهنسازی و گندلهسازی و دفاتر فنی تولید و تعمیرات ناحیه قدردانی کرد.