لذتها و سختیهای کار در اسنپ/ کار در اسنپ از نگاه یک خانم راننده
بعد از ۸ سال دوباره شاغل شدم! / همسرم مخالفت یا نگرانی ندارد
شاید فکر کنید کار آسانی است، فوقش یک دنده عوض کردن ساده است که آنهم کاری ندارد اما واقعیت این است که هر کسی از عهدهاش برنمیآید؛ رانندگی را میگوییم.
ایلنا؛ در شهر شلوغی مثل تهران که رانندههای مرد، خیابانها را مال خودشان میدانند و لاین سرعت را دارایی شخصیشان، اگر زن باشید و بخواهید رانندگی کنید سختی زیاد است، اما کار نشد ندارد.
اگر آدم بخواهد میتواند در همین کار هم لذتهای بسیاری بیاید؛ همصحبتی با مردمی که هر کدام داستانی دارند و رساندن آنها به مقصدهایی که شاید مسیر زندگیشان را عوض کند یکی از جذابیتهای کار رانندگی است. با آمدن سامانههای هوشمند حملونقل هم اوضاع بهتر شد؛ دیگر دیدن خانمهایی که رانندگی میکنند چندان تعجببرانگیز نیست.
در این سامانهها امنیت تا حدود زیادی تضمین میشود و خانمها با خیال راحت میتوانند روی این درآمد حساب کنند. با ما همراه باشید تا در گفتوگو با یکی از خانمهای راننده اسنپ که قبلا معلم بوده، سختیها و لذتهای این کار را بخوانید.
چند سال دارید؟ قبل از اسنپ به چه کاری مشغول بودید؟
۵۹ سالم است و دبیر بازنشستهام. ۸ سال پیش بود که بازنشست شدم و راستش را بخواهید خیلی دنبال کار گشتم اما کاری که بتوانم انجام دهم وجود نداشت تا اینکه با اسنپ آشنا شدم. اسنپ کمک کرد بعد از اینهمه سال بار دیگر وارد جامعه شوم و بتوانم درآمدی کسب کنم.
چه شد که در اسنپ مشغول به کار شدید؟
خودم قبلا برای ترددهایم از اسنپ استفاده میکردم و با توجه به اینکه نسبت به این سامانه اعتماد داشتم بعد از مدتی گفتم شاید بد نباشد من هم رانندگی را امتحان کنم. این شد که دنبالش رفتم و در اسنپ ثبت نام کردم. اول میخواستم آزمون و خطا کنم اما بعد از مدتی که دیدم مشکلی وجود ندارد به طور جدی مشغول شدم.
به نظرتان رانندگی چگونه شغلی است؟
رانندگی کار سختی است و در طولانیمدت ممکن است باعث فرسایش بدن شود. ترافیک تهران هم که مزید بر علت است و گرما و سرما هم کار ما را تحت تاثیر قرار میدهد، با وجود این بهتر از بیکاری است. حقیقت این است که تدریس را بیشتر دوست داشتم من با عشق سر کلاسهایم حاضر میشدم و از پیشرفت شاگردانم لذت میبردم. اما خوب آن دوره دیگر تمام شد با توجه به شرایط الان از این شغل هم راضی هستم. اسنپ کمکم کرد تا بار دیگر از خانه خارج شوم و با جامعه ارتباط برقرار کنم که این هم اتفاق خوبی است و از آن لذت میبرم.
واکنش مسافرها از اینکه یک راننده خانم به دنبالشان میرود چیست؟
خانمهایی که سوار ماشین من میشوند غالبا برایشان جالب است که در مورد این فضای کاری بدانند. اغلب در مورد اینکه چه طور میشود در این سامانه مشغول به کار شد میپرسند. بعضیها در مورد درآمد و حتی امنیت اسنپ سئوال دارند که من هم تجربیاتم را با آنها در میان میگذارم. به نظر من اکثر خانمها دوست دارند از نظر درآمد مستقل باشند و اسنپ میتواند گزینهی خوبی باشد. گاهی مسافرها از من میپرسند با وجود داشتن این شغل چه طور به خانه و زندگیام میرسم. حقیقت این است که من این برنامهریزی را از زمانی که دبیر بودم یادگرفتم و الان هم میتوانم با زمانبندی درست کارهای خانه و بیرون را به درستی انجام دهم.
نظر اعضای خانوادهتان در مورد کار شما چیست؟
همسرم میداند که من در اسنپ کار میکنم و خدا را شکر که مخالفت یا نگرانی ندارد. البته همیشه سفارش میکند که مواظب رانندگیام باشم من هم تمام تلاشم را میکنم.
چند ساعت در روز کار میکنید؟ ساعات کاریتان چگونه است؟
به طور متوسط در روز ۸ تا ۱۰ سفر انجام میدهم. صبحها کارم را از ساعت ۷-۷.۳۰ آغاز میکنم و تا ساعت ۴ معمولا کار میکنم.
درآمدتان چه طور است؟ از درآمدتان راضی هستید؟
خوب است، البته بستگی دارد، بعضی روزها درآمدمان کمتر است، بعضی روزها بیشتر. به هر حال این کار هم بالا و پایین زیاد دارد اما در کل راضی هستم.
نظر مسافران نسبت به شما چیست؟ امتیازتان بالاست؟
بله امتیازم ۴.۸۶ است. اکثر مسافران از من راضی هستند، شاید یکی از دلایل اصلی این رضایت این باشد که در ماشین ضبط یا رادیو روشن نمیکنم. همین باعث میشود که مسافر بتواند بیشتر به کارهایش برسد. اکثر مسافرها از این سکوتی که در ماشین وجود دارد استقبال میکنند. من در مورد رانندگیام هم خیلی دقت میکنم؛ با سرعت مطمئن رانندگی میکنم و همین کمک میکند که مسافر با آرامش بیشتری به مقصدش برسد.
در مدتی که به عنوان یک خانم رانندگی میکنید به مشکل به خصوصی برنخوردید؟
خدا را شکر، در این مدت به هیچ مشکلی برنخوردم مسافرها همیشه محترمانه با من برخورد میکنند و من هم متقابلا این امر را رعایت میکنم. به نظرم هر کسی درست در هر کاری وارد شود و درست آن را انجام دهد موفق خواهد شد. رانندگی هم سختیهای خودش را دارد اما اگر شما این سختیها را بشناسی و صبور باشید میتوانید در همین کار هم سرآمد باشید.
*برای حفظ هویت شخصیت این گزارش نام مصاحبه شونده ذکر نشده است.