خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت؛

رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات‌لایف

رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات‌لایف
کد خبر : ۱۴۹۷۴۷۵

مراسم رونمایی از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن پات لایف ایران کیش و بانک تجارت با حضور رئیس کل بانک مرکزی، اعضای هیأت عامل این بانک و مدیرعامل بانک تجارت در تهران و جزیره کیش برگزار شد و طی این مراسم پرداخت از طریق ریال دیجیتال اپلیکیشن پات لایف برای پرداخت کرایه تاکسی و همین طور خرید به صورت زنده از جزیره کیش به نمایش در آمد.

در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال کشور و امکان خرید و پرداخت با ریال دیجیتال از طریق پات لایف ایران کیش، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد:«ریال دیجیتال همان اسکانس است و پایه پولی دارد. انحصار ریال دیجیتال در اختیار بانک مرکزی است. ریال دیجیتال یک روش جدید علاوه بر روش پرداخت پولی و کارت ایجاد کرده است.»

وی افزود:«گام بعدی ما در ریال دیجیتال اجرای سراسری آن است. اما اینکه مردم از ریال دیجیتال استقبال کنند برای ما بسیار اهمیت دارد و بنای ما در توسعه ابزارها و خدمات‌ در نسبت با ریال دیجیتال خواهد بود.»

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد:«ریال دیجیتال بستر مهم و مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است. با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی در جزیره کیش مرحله آزمایشی ریال دیجیتال به انجام رسیده است. به زودی علاوه بر QR  CODEبا NFC می‌توان از ریال دیجیتال استفاده کرد»

پرداخت در حداکثر فاصله و حداقل زمان

مهران محرمیان معاون فناوری نوین بانک مرکزی نیز دراین مراسم گفت:«ایران سیزدهمین شرکت در عملیاتی کردن پول ملی دیجیتال است. هدف اصلی عملیاتی کردن ریال دیجیتال، تامین نقدینگی برای پرداخت های خرد است.»

وی افزود: «در حذف اسکانس پیشرفت خیلی خوبی داشتیم اما مردم در پرداخت خرد با مشکل روبه‌رو بودند. ما دو راه‌حل داشتیم یکی چاپ اسکانس بود که به نوعی بازگشت به عقب برای ما به حساب می‌آمد. روش دیگر ایجاد پول دیجیتال بود و ما چاپ واحد پول دیجیتال را انتخاب کردیم».

محرمیان درباره کاربرد ریال دیجیتال در پرداخت روزمره گفت: «ریال دیجیتال در حال حاضر محدود به پرداخت خرد است اما در این زمینه محدود نخواهد بود و به سمت سطوح پرداخت دیگر توسعه پیدا خواهد کرد».

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ریال دیجیتال را یک اسکانس کامل معرفی کرد و گفت: «ریال دیجیتال عملا یک اسکانس کامل است که تنها به شکل فیزیکی چاپ نشده است و با حذف چاپ کاغذی تمام ویژگی‌های پول را دارد».

محرمیان درباره شیوه پرداخت و انتقال در ریال دیجیتال گفت: «با ریال دیجیتال پرداخت در حداکثر فاصله و حداقل زمان انجام خواهد شد. در حال حاضر، پرداخت از طریق QR CODEصورت می‌گیرد و در آینده نیز پرداخت از NFC ممکن خواهد بود.»

گسترش استفاده به زودی در سراسر کشور

همچنین هادی اخلاقی مدیر عامل بانک تجارت، مدیرعامل بانکی که پات لایف ایران کیش امکان نقل و انتقالات را از طریق شبکه برنا با این بانک دنبال می کند، در مراسم رونمایی امروز اظهار کرد:« نرم‌افزار پات لایف شرکت ایران کیش مربوط به بانک تجارت است و خدمات ریال دیجیتال از طریق این نرم افزار ارائه می‌شود.»

وی افزود:«درجزیره کیش با بازار‌های اصناف و تاکسی‌ها صحبت شده تا مردم بتوانند به صورت پایلوت از ریال دیجیتال برای خرید و پرداخت استفاده کنند وزمینه توسعه بیشتر آن فراهم شود.»

مدیرعامل بانک تجارت تاکید کرد: «ریال دیجیتال قابلیت استفاده در زنجیره تامین مالی که به عنوان یکی از ابزار‌های مهم مالی به شمار می‌رود را دارد و برنامه‌هایی داریم تا استفاده از ریال دیجیتال را در تامین مالی زنجیره‌ای توسعه و گسترش دهیم. در بانک تجارت و ایران کیش به صورت گسترده طرح‌هایی را برای استفاده از ریال دیجیتال در این زمینه در نظر داریم که در حال تلاش برای عملیاتی کردن آن هستیم.»

 ریال دیجیتال پات لایف هم اکنون خرید و پرداخت کرایه تاکسی را مهیا ساخته است

گفتنی است مردم در کیش می توانند از هم اکنون به ریال دیجیتال دسترسی پیدا کنند و از طریق اپلیکیشن پات لایف با آن پرداختها و دریافتهای وجوه خود را در کمتر از آنی انجام دهند. دراین روش به جای کشیدن کارت روی دستگاه POS ، خرید با گوشی و از طریق اپلیکیشن پات لایف و انتخاب گزینه ریال دیجیتال این نرم افزار صورت می گیرد، خریدار با شارژ کیف پول الکترونیکی خود و انتخاب گزینه ریال دیجیتال و ثبت اطلاعات یک حساب از خود، قادر خواهد بود با ریال دیجیتال خرید انجام دهد. 

در مقابل خریدار، پذیرنده نیز از طریق دستگاه های POS که به روز شده و این قابلیت روی آن فعال است - با انتخاب گزینه ای میانبر روی دستگاه در حال حاضر عدد صفر- وارد فضای پرداخت ریال دیجیتال شده، مبلغ را وارد نماید و متعاقب آن کد کیو آر روی صفحه دستگاه POS به نمایش درمیاید و خریدار با اپلیکیشن پات لایف و اسکن کد کیو آر، خریدش را با پرداخت ریال دیجیتال انجام میدهد.

مهمترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد. ایجاد کیف پول ریال دیجیتال برای کاربر، شارژ یا افزایش موجودی کیف پول ریال دیجیتال، انتقال از کیف پول ریال دیجیتال به کیف پول دیگر، دشارژ کردن کیف پول (امکان تبدیل ریال دیجیتال به ریال واقعی) و دریافت موجودی کیف پول ریال دیجیتال از جمله کاربردهای دیگر ریال دیجیتال است. خرید شارژ موبایل، بسته اینترنت و پرداخت قبض موبایل از طریق ریال دیجیتال و همین طور انتقال ریال دیجیتال با استفاده از بار کد QR از جمله سایر مواردی است که از این طریق در آینده می توان بدان دست یافت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز