«هفتاد و دو مبنای تنبور» نوشته رامتین کاکاوندی منتشر شد
کتاب «هفتاد و دو مبنای تنبور» تألیف رامتین کاکاوندی از سوی انتشارات عارف روانه بازار موسیقی شد.
رامتین کاکاوندی در خصوص تاریخچه جمعآوری مقامهای تنبور گفت: «آواهای موسیقی مقامی تنبور نیز همانند سایر موسیقیهای نواحی و موسیقی ردیفی از دیرباز، سینهبهسینه، نسلبهنسل، منتقل شده و اساس همه آنها بداهه بوده. در عصر حاضر به دلیل محدودیتهای زمانی و حضور مستمر استاد و شاگرد، دیگر نمیتوان آواها و مقامها را صرفاً سینهبهسینه انتقال داد. از این رو بزرگانی همچون ژان دورینگ، سیدخلیل عالینژاد، علیاکبر مرادی، سیدمحمد ذوالنوری و حیدر کاکی به جمعآوری و نتنویسی مقامهای تنبور در مکاتب مختلف تأدیه نمودهاند تا در دسترس آسانتری قرار گیرد.»
وی افزود: «نظام موسیقایی، درگذشتۀ ایران دارای مفاهیم نظری بنیادینی است که در رسالات، پیشینیان بهوفور به آن پرداختهاند؛ لذا تئوریهای که در این سالها برای موسیقی ایرانی در نظر گرفتهاند تمام و کمال بر اساس موسیقی غربی بوده و همواره خسران نبود تئوری تماماً بومی احساس میشد که به همت استادانی همچون حسین علیزاده، هومان اسدی و ساسان فاطمی نبود این مهم با تدوین کتاب «مبانی نظری موسیقی ایرانی» پُر شد.»
کاکاوندی در خصوص انتشار این کتاب عنوان کرد: «بنده بر آن شدم تا در کتاب «هفتاد و دو مبنای تنبور»، به موضوعاتی از قبیل: بُعد، وسعت صوتی، تریکورد، بستر صوتی، گام بالقوه، تتراکورد، تعریف مقام، شناخت مقامهای تنبور، پنتاکورد و انواع فاصلههایی که هم در رسالههای قدیمی موسیقی در ایران با بیان آن هنگام مطرح شده و هم در موسیقی غربی بیان گشته به صورت اجمالی بپردازم و هدف از انتشار این مکتوب، برای تکمیل راه اصولیِ ارائهدادنِ مبانیِ نظریِ موسیقیِ مقامیِ تنبور، برای دانشجویان در نظر گرفته شده و مبانی و اصول این کتاب براساس کتاب «هفتاد و دو مقام تنبور» آوانگاری مکتب تنبور صحنه است.»
رامتین کاکاوندی زادۀ ۲۵ مرداد ۱۳۶۹ کارشناس آهنگسازی، نویسنده و نوازندۀ تنبور، از نسل چهارم مقامنوازان پس از آقا سیدنصرالدین خاموشی جیحونآبادی است. او تعدادی از مقامهای تنبور را بین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی از سیدخلیل عالینژاد فراگرفت و مابقی مقامها را نزد عبدالمحمد شربتی یکی از شاگردان آقاسیدنصرالدین خاموشی تلمذ کرد. او با الهام از شیوۀ نوازندگی شاگردان آقاسیدنصرالدین، مصمم به آوانگاری این نوع شیوه شد و با گردآوری آثار ضبطشدۀ اساتیدِ برجسته و با جمعآوری تاریخ پیدایش و خلق مقامات تصمیم به انتشار این مجموعه گرفت.
او تاکنون آلبومهای «پلی به سوی خورشید»، «آمد، ندید، برفت»، «یادگار روزگار تار»، «مرنو»، «ضربآهنگ»، و کتابهای «شیوۀ نوین آموختن دف، دورۀ مقدماتی تا متوسطه»، «مروارید مست بیداری، ۱۰ قطعه برای تار و سهتار»، «خوف درۀ خاموش، هفت قطعه برای سهتار»، «هفتادو دو مقام تنبور، آوانویسی مکتب تنبور صحنه»، «همزاد همرنگ هراس، دونوازی دف، دورۀ عالی در ژانر وحشت» را منتشر کرده است.