مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد:
در "شهر گردشگر"ها قابلیت تبدیل گردشگری به اقتصاد وجود دارد/ مرمت بناهای تاریخی در دستورکار روزهای کرونایی/ هتلها با ضریب اشغال کمتر از ۱۰ درصد فعال هستند
مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد با اشاره به آنکه شهرهای گردشگر قابلیت آن را دارند تا گردشگری در آنها تبدیل به اقتصاد پیشرو شود، از ضریب اشغال ۱۰ درصدی هتلهای یزد طی روزهای کرونایی خبر داد
به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح شهر گردشگر سالها به عنوان یک طرح باقی ماند و اکنون بالاخره شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان بازوی اجرایی وزارت میراث فرهنگی قصد ارزیابی و رتبهبندی شهرهای گردشگری را دارد.
در این میان، برخی معیارها ازجمله آیندهنگری برند، تأثیرگذاری عاطفی، مدیریت تعاملات، وفاداری مخاطبان به برند، محیط و اتمسفر، دسترسپذیری و تحرکپذیری، اوقات فراغت، مهماننوازی و... برای انتخاب شهر گردشگر تعریف شده است. براساس این معیارها و ارزیابیهای انجام گرفته، شهرها دارای ستاره میشوند. شهر مستعد توسعه گردشگری یک ستاره، شهر متعهد به گردشگری دو ستاره، شهر گردشگرپذیر سه ستاره شهر مقصد گردشگری چهار ستاره و شهر دوستدار گردشگری دارای ۵ ستاره خواهد بود. بر این اساس تاکنون ۴ شهر به عنوان پایلوت ارزیابی شدهاند. شیراز، همدان، کرمان و یزد هر کدام سه ستاره را براساس این ارزیابیها به دست آوردهاند. گرچه شهرهای عنوان شده بخصوص شیراز و یزد همواره به عنوان شهرهای گردشگرپذیر و حتا مقصد گردشگری کشور معرفی میشوند، اما درنهایت در ارزیابیهای انجام شده تنها موفق شدند سه ستاره دریافت کنند.
سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اظهار بیاطلاعی از انجام چنین ارزیابی و ارائه سه ستاره به استان یزد به ایلنا گفت: در آخرین ارزیابی عملکرد معاونت گردشگری، یزد با کسب ۸۵ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز، بالاترین امتیاز در حوزه گردشگری را بهدست آورد. این شاخصها هر سال ارزیابی میشود. درعین حال هنوز در جریان شاخصهایی که شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برای ارزیابی در نظر گرفته، نیستم.
او با اشاره به شاخصهای ارزیابی عملکرد استانها در حوزه گردشگری برای این امتیاز دهی، تصریح کرد: درصد رشد گردشگران خارجی که استان یزد با بیشترین رشد در حوزه اقامت گردشگران خارجی با آن روبه رو بود، تبلیغات و معرفی، حضور در نمایشگاههای خارجی و داخلی، برگزاری رویدادها، اجرای طرحهای پیشران و خلاقانه که با تشکیل ۱۶ کمیته برای تنوع بخشیدن در حوزه گردشگری همراه بود، برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی، تشکیل ۱۰ هسته که هر هسته مسئولیت یکی از بازارهای هدف ازجمله چین، اروپای شرقی، آلمانی زبانها، انگلیسی زبانها، اسکاندیناوی و... را برعهده داشت، ارتباط مؤثر با بخش خصوصی و تشکلها، استفاده از فناوریهای نوین، تعداد تشکلهای حرفهای گردشگری، خدمات اطلاعرسانی و راهنمای مسافران، نرخ رشد تعداد آموزشدیدگان، تعداد شکایات ارائه شده از عملکرد مدیران، بروزرسانی آمار و بانکهای اطلاعاتی، تدوین و بازنگری برنامه توسعه گردشگری، تعداد پروژههای عملیاتی ازجمله شاخصهایی هستند که معاونت گردشگری بررسی کرده است. گرچه معیارهای انتخاب شهر گردشگر با آنچه توسط معاونت گردشگری مورد ارزیابی قرار میگیرد، تفاوت دارد. آیندهنگری برند، دسترسپذیری و تحرکپذیری، مدیریت تعاملات، وفاداری مخاطبان به برند، محیط و اتمسفر، تأثیرگذاری عاطفی، اوقات فراغت و مهماننوازی و... همه و همه در لیست رسیدن به تعریف شهرگردشگر پذیر قرار دارند.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد که شهر متبوع او موفق شده تنها ۳ ستاره از ۵ ستاره این بخش را دریافت کند و به عنوان مقصد گردشگری معرفی شود، دراین خصوص گفت: بر اساس طرح اولیه قرار بود شهرهایی به عنوان شهر گردشگر معرفی شوند که ساختار شهری آنها بر اساس ماهیت اقتصادی و فعالیت های آن شناخته میشود. بنا بر آن بود بر اساس ارزیابیهای انجام شده شهرهایی به عنوان شهر گردشگر معرفی شود که قابلیت آن را دارند تا گردشگری تبدیل به اقتصاد پیشرو در آن شهر شود.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به آن که بارها عنوان شده اقتصاد شهر یزد بر پایه گردشگری بنا شده و بسیاری از مشاغل این شهر با حضور گردشگران داخلی و خارجی رونق یافتهاند اما در ارزیابیهای انجام شده برای شهر گردشگر به این مهم دست پیدا نکردهایم، گفت: در خصوص انجام این ارزیابی اطلاعی ندارم و باید در این خصوص تحقیق کنم.
تاسیسات گردشگری فعال هستند
فاطمی در ادامه در خصوص فعالیت تاسیسات گردشگری استان یزد در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز گفت: با توجه به آنکه یزد از جمله استانهای قرمز در خصوص شیوع ویروس کرونا به حساب نمیآید از این رو در حال حاضر هتلها و سایر تاسیسات گردشگری استان و حتی موزهها فعال هستند؛ با این وجود ضریب اشغال هتلهای استان کمتر از ۱۰ درصد است. در واقع میتوان گفت حتی در شرایطی که هتلها باز هستند، همچنان ضرر میدهند.
به گفته مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد، بیشتر مسافران استان یزد انفرادی هستند که آنها نیز در قالب کارکنان کارخانهها و یا برای انجام ماموریت ناچار به سفر شدهاند.
مرمت در اولویت کار
او در خصوص انجام مرمتها طی ماههای اخیر گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا بیشتر به حوزه انجام کارهای مرمت روی آوردهایم، گنبد مسجد جامع یزد را مرمت کردیم. در عین حال مرمت بادگیرها را در دستور کار قرار دادیم. بادگیرهای داخل حصار بافت مرمت شدهاند و در حال حاضر مرمت۱۰ بادگیر در حال انجام است. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ بنا را مرمت کردهایم که اگر بخواهیم تعداد بناهایی که توسط مردم در حال مرمت است را به آن بیفزایید این تعداد بیش از این خواهد بود.