«بازی با زبان و رمزگشایی» منتشر شد
کتاب «بازی با زبان و رمزگشایی» نوشته رباب محب به تازگی از سوی انتشارات سیبسرخ راهی بازار کتاب شد.
به گزارش ایلنا، کتاب «بازی با زبان و رمزگشایی: تمرین زبان برای نوآموزانی که با مشکلات زبانآموزی، تکلم، خواندن و نوشتن روبهرو هستند» با هدف ارائه یک کتاب متدویک بر اساس آخرین پژوهشهای پداگوژی و الگوهای موجود در جوامع پیشرفته در انتشارات سیب سرخ منتشر شد.
رباب محب با اشاره به اینکه بسیاری از نوآموزان به دلایلی با یادگیری زبان، خواندن و نوشتن با دشوارهای آموزشی روبهرو میشوند، گفت: تا همین سالهای اخیر، اساس تدریس بر آموزش خواندن و نوشتن پایهگذاری میشد و در عمل ارتباط میان زبانشفاهی و کتبی از همان سالهای اول دبستان بهدست فراموشی سپرده میشد اما پژوهشهای سال 1980-1990 نشان داد که زبانگفتاری و مهارت خواندن و نوشتن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.
وی ادامه داد: دانش مربی در مورد تواناییهای زبانی و تواناییهای فردی در فراگیری نقشی حیاتی دارد. هدف من از تدوین این کتاب در وهله اول یاریرسانی به این دسته از نوآموزان است. آگاهی مرّبی از شیوهها و روشهای تدریس سنگ زیربنا است.
این نویسنده بیان کرد: همواره از نوآموز انتظار میرود که پس از یکی، دو سال به مدرسه رفتن از راه مطالعه علم کسب کند، بتواند محتوای کتابها و مقالات را بفهمد و تحلیل کند اما واقفیم که متاسفانه چنین نیست.
محب با بیان اینکه متدها و شیوههای مختلفی برای آموزش خواندن و نوشتن وجود دارد، گفت: پژوهشگران بر این باور هستند که خواندن و نوشتن بیش از هر چیز یک فعالیت زبانی است که بر ستون تواناییهای زبانی استوار است. هنگام خواندن یکسری فعالیتها در سلسله اعصاب و جسم ما رخ میدهد. تمرکز حواس، دقت و توجه، دانش کافی درباره رابطههای آواها و حروف الفبا، علم به راههای چگونگی خواندن، دانش کافی درباره ساختار کلمات و کنترل لازم بر روند خواندن، ازجمله شرطهای یادگیری خواندن است.
این نویسنده عنوان کرد: به باور پژوهشگران علم پداگوژی، پیشرفت زبان مرحلهای و گام بهگام است. کودک ابتدا ادای کتابخواندن را در میآورد. شاید که کودک کتاب را بالا پایین بگیرد، یا آن را به دهان ببرد و به دندان بگیرد اما به هرحال دارد ادای فرد بزرگسال را درمیآورد و کتاب میخواند. کودک به مرور زمان تصویری از کلمات را در ذهن ثبت میکند. این مرحله «قرائت لوگوگرافیک» نامیده میشود.
محی اظهار کرد: مربی ابتدا باید تواناییهای فرد را بسنجد، سپس در یک دوره کوتاهمدت فشرده با زبان کار کند. نوآموزی که اصول اولیه یا پایهای زبان را در زبان محاوره بداند راحتتر به زبان نوشتاری دست پیدا میکند. بدین لحاظ انتخاب ترتیب تمرینها بنا به نیاز و سطح آگاهی زبانی نوآموز انتخاب میشود و نه صفحه به صفحه، یعنی لازم نیست از صفحه اول شروع کرد تا رسید به صفحه آخر، بلکه انتخاب تمرین با مربی است. از همین روست که آگاهی مربی از شیوههای پداگوژی از اهمیّت والایی برخوردار است. در این راستا یکسری کتابهای مختلف تدوین کردهام که «بازی با زبان و رمزگشایی» یکی از آنها است.
کتاب «بازی با زبان و رمزگشایی: تمرین زبان برای نوآموزانی که با مشکلات زبانآموزی، تکلم، خواندن و نوشتن رو بهرو هستند» نوشته رباب محب در تیراژ 300 نسخه و 215صفحه از سوی انتشارات سیبسرخ منتشر شد.