احکام فرو بردن سر در آب و ابطال روزه از دیدگاه آیتالله فاضل لنکرانی
احکام مربوط به مبطلات روزه در بخش فرو بردن سر در آب را از دیدگاه مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی مرور میکنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی احکامی را درباره مواردی که روزه را باطل میکند، بیان کردهاند؛ تعدادی از این احکام را درباره فرو بردن سر در آب در ادامه مرور میکنیم.
این مسائل به شرح زیر است:
مسأله: اگر روزهدار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقى بدن او از آب بیرون باشد، بنا بر احتیاط واجب روزه او باطل مىشود ولى اگر تمام بدن را آب بگیرد، و مقدارى از سر بیرون باشد روزه باطل نمىشود.
مسأله: اگر نصف سر را یک دفعه و نصف دیگر آن را دفعه دیگر در آب فرو برد روزهاش باطل نمىشود.
مسأله: اگر شک کند که تمام سر زیر آب رفته روزهاش صحیح است.
مسأله: اگر تمام سر زیر آب برود ولى مقدارى از موها بیرون بماند روزهاش باطل مىشود.
مسأله: احتیاط واجب آن است که سر را در آب مضاف به خصوص گلاب فرو نبرد، ولى در چیزهاى دیگرى که روان است اشکال ندارد.
مسأله: اگر روزهدار بىاختیار در آب بیفتد و تمام سر او را آب بگیرد یا فراموش کند که روزه است، و سر در آب فرو برد روزه او باطل نمىشود.
مسأله: اگر عادتاً با افتادن در آب سرش زیر آب مىرود، چنانچه با توجه باین مطلب خود را در آب بیندازد و سرش زیر آب برود روزهاش ـ بنابر احتیاط واجب ـ باطل مىشود.
مسأله: اگر فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد یا دیگرى به زور سر او را در آب فرو برد؛ چنانچه در زیر آب یادش بیاید که روزه است، یا آنکس دست خود را بردارد، باید فوراً سر را بیرون آورد، و چنانچه بیرون نیاورد بنابر احتیاط واجب روزهاش باطل مىشود.
مسأله: اگر فراموش کند که روزه است و به نیت غسل سر در آب فرو برد، روزه و غسل او صحیح است.
مسأله: اگر بداند که روزه است، و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد، چنانچه روزه او مثل روزه رمضان واجب معین باشد، بنابر احتیاط واجب باید دوباره غسل کند، و روزه را هم باید بنابر احتیاط واجب قضا نماید، و اگر روزه مستحب یا روزه واجبى باشد که مثل روزه کفّاره وقت معینى ندارد، غسل صحیح و روزه بنابر احتیاط واجب باطل است.
مسأله: اگر براى آن که کسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد، اگر چه نجات دادن او واجب باشد روزهاش ـ بنابر احتیاط واجب ـ باطل مىشود.