مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری اعلام کرد:
فیلمهای جشنواره فیلم فجر نشاندهنده سینمای اعتراض است/ خروج، خون شد و خورشید سه پیشنهاد برای سیاستمداران
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری معتقد است آنچه بیش از پیش در فیلمهای سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خود نمایی میکند کاهش اثربخشی حاکمیت مرکزی، افزایش آسیبهای اجتماعی و گرایش جامعه به مداخله در تعیین سرنوشت خود از مسیر اعتراض است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری بعد از حدود دو ماه از پایان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر گزارش مفصل خود را از این جشنواره منتشر کرد.
در بخشی از این گزارش که نسخه ای از آن بدست ایلنا رسیده آمده است: آنچه بیش از پیش در فیلمهای جشنواره فیلم فجر 38 به عنوان محورهای اساسی خود نمایی میکند کاهش اثربخشی حاکمیت مرکزی، افزایش آسیبهای اجتماعی و گرایش جامعه به مداخله در تعیین سرنوشت خود از مسیر اعتراض و یا عبور از نهادهای قانونی، هرچند بدون جهان معرفتی مشخص و در نتیجه نوعی «آنارشیسم» است. اینکه روند و شخصیت قصهها، نهادهای قانونی را درگیر نکنند و خود دست به کار شوند، در سینمای ایران بیسابقه نبوده، اما با استناد به فیلم های جشنواره ۳۸ام، میتوان گفت این محور پررنگتر دیده شده و این میتواند برای سیاستگذاران خرد و کلان حائز نکاتی در خور توجه باشد. در سادهترین شکل ممکن، تصویر ایران در سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر در سه بُعد «وضعیت حکمرانی»، «وضعیت سرمایه اجتماعی» و «فرهنگ عمومی و سیاست رسمی» قابل جمعبندی است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در مجموع به نظر می رسد جشنواره فجر در سه ساحت توصیف، تبیین و تجویز شرایط ایران پیشنهادهای قابل توجه برای سیاستمداران و سیاستگذاران دارد، پیشنهادهایی که اگر شنیده نشوند، میتوانند الگوهای کنشگری جامعه را از آنچه که در فیلم خروج به تصویر کشیده شده است به سمت و سوی آنچه که در فیلمهایی چون خورشید و خون شد بر پرده سینما آمد تغییر جهت دهند؛ از این منظر شاید زنگ مدرسهای که در پایان فیلم خورشید توسط آن نوجوان با بازی درخشان روح الله زمانی به صدا درآمد نه صدای زنگ یک مدرسه تعطیل شده که صدای زنگ خطری بود که همه سیاستمداران و سیاستگذاران باید آن را بشنوند.
متن کامل این گزارش را میتوانید در پایین خبر مطالعه کنید.