در نشست خبری فیلم «آبادان یازده ۶۰» مطرح شد؛
دنبال اینکه بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن میخوانند، نباشید/ لطفا از فیلم حمایت کنید
نشستخبری فیلم «آبادان یازده ۶۰» با حضور عوامل این فیلم در سالن رسانههای پردیس ملت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم «آبادان یازده ۶۰» با حضور مهرداد خوشبخت (نویسنده و کارگردان)، حسن کلامی (تهیهکننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری (فیلمبرداری) و برخی دیگر از عوامل این فیلم در سالن رسانههای پردیس ملت برگزار شد.
مهرداد خوشبخت در ابتدای این نشست درباره چگونگی نگارش فیلمنامه «آبادان یازده ۶۰» توضیح داد: این نسخه نهایی فیلم نبوده و فیلم بعد از جشنواره کامل میشود. اکثر بخشهای این فیلم به واقعیت نزدیک بود و حتی برخی از اسامی فیلم از افراد واقعی گرفته شده بود. به نوعی به جز بیست دقیقه انتهایی فیلم، مابقی داستان برگرفته از واقعیت بود.
وی درباره انتخاب بازیگران این فیلم گفت: واقعگرا بودن اثر و شخصیتهای آن برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود. به این ترتیب بازیها نباید خیلی به چشم میآمد و ما هم به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.
در ادامه این نشست علیرضا کمالی درباره نقش خود در این فیلم اظهار داشت: من این فیلم را بازی کردم و توضیح اضافی ندارم. حرف زدن درباره این موارد به زیر متنی احتیاج دارد که من باید از آن فاصله بگیرم.
ویدا جوان نیز درباره ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان کرد: این نقش را به دلیل تحولی که در شخصیت شکل میگیرد، دوست داشتم. به نوعی این شخصیت در گیر فضای جنگ میشود و خود را فدا میکند.
منتقد حاضر در این نشست کیوان امجدیان بود که در بخشی از این نشست در رابطه با این فیلم گفت: اگرچه سینمای ما به فیلمهایی با پروداکشنهای خاص هم نیاز دارد ولی ما برای نمایش بخش ملیگرای سینما به فیلمهایی مانند «آبادان یازده۶۰» نیاز داریم که باید حمایتی از آنها صورت گیرد.
وی افزود: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا میکرد. به نوعی همه چیز این فیلم به قاعده بود و اثر به دنبال قهرمان بازی نبود. به شخصه حس میکنم این فیلم یکی از بهترین فیلمهای جشنواره است.
بهزاد عبدی (آهنگساز) در بخش دیگری از این نشست در رابطه با موسیقی این فیلم اظهار کرد: موسیقی فیلم در همه بخشهای آن حضور داشت و کم حجم هم نبود. در این فیلم صدای موج رادیو تکرار شد و در آخر همان موج رادیو تبدیل به موسیقی فیلم میشود.
حسن کلامی (تهیهکننده) در ادامه درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامهای را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم. به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی را نشان میداد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاعکننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. در واقع ما به دنبال نشان دادن آنها و یادآوری تلاشهایشان بودیم. امیدوارم مخاطبان با سوالات خود ما را نقد کنند تا نقاط قوت وضعفمان بفهمیم.
سپس مهرداد خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده۶۰» اصلیترین منبع ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.
این کارگردان در ادامه بیان کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه بوده و از اهالی رسانه میخواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کردیم؛ در صورتی که اگر به گذشته برگردیم میتوانیم آینده را بسازیم.
وی ادامه داد: ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد و این موضوع که این ۱۰ نفر با رادیو در کنار رشادتهای دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات میدهند نشان از همدلی آنها دارد.
خوشبخت در ادامه اظهار داشت: دوره تیر و توپ در فیلمها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز میخواهم این فیلم را حمایت کنید. قصه فیلم ما براساس چهل روز اول جنگ طراحی شده است.
وی در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایهای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش میکنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن میخوانند.