نویسنده و کارگردان نمایش «ابتدا وارد میشود»:
همهچیز از یک «خشم بروسلیانه» آغاز شد/ پیوند مولانا و بروسلی
نویسنده و کارگردان نمایش «ابتدا وارد میشود» به پیوند مولانا و بروسلی در این متن و اجرا اشاره کرد و گفت: جرقههای نوشتن این نمایشنامه برای من از یک «خشم بروسلیانه» شروع شد و انگار کل این نمایش، ماجرای جمعشدن تعدادی مرد برای بروسلیبازی است. اما مکانی که احتیاج داریم این بازی را در آن پهن کنیم، مثل زمین، باید مفهومی زنانه میبود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فرید یوسفی نویسنده و کارگردان نمایش «ابتدا وارد میشود» است که این روزها دور سوم اجرای خود را در تماشاخانه ملک سپری میکند و تنها یک هفته روی صحنه خواهد بود. نمایشی بر پایه حرکات تاییچی و کونگفو که به گفته یوسفی، ایده اولیهاش از تشابه بازیگر اصلی متن به «بروسلی» آغاز شده است.
یوسفی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به آغاز همکاری با «میلاد مرادی» بازیگر اصلی «ابتدا وارد میشود» از ایده این تئاتر گفت: یک روز به میلاد مرادی گفتم خیلی شبیه «بروسلی» هستی و او گفت اتفاقا همیشه دوست داشته مونولوگی درباره اینکه خودش بروسلی است، اجرا کند و ادامه همین صحبتها بود که به تئاتر «ابتدا وارد میشود» منجر شد.
این کارگردان جوان تئاتر، با اشاره به تمرینهای طولانیمدت گروه تئاتر «درون» برای آماده کردن این نمایش، از پروسه حدود یکساله این تمرینها گفت که منجر به سفرهای گروه اجرایی به شهرهای مختلف شده است و یادآور شد: من بهعنوان کارگردان نظرم را اعمال نمیکنم و حتی نظر بازیگرانم را نمیپرسم. چون ما با هرکاری که در تمرین میکنیم نظرمان را زندگی میکنیم و نیازی به بیان آنها نیست. نظر دادن که همیشه با کلمات نیست. من از بازیگرها نمیخواهم کاری انجام بدهند. من کاری میکنم بازیگر خودش بخواهد کاری را انجام بدهد.
یوسفی ادامه داد: بیشتر اوقات گروهم را از لحاظ جسمی با تمرینات بدنی بسیار خسته میکنم و گاهی درست در اوج خستگی، ناگهان دست بازیگرم حرکتی میکند و من متوجه میشوم این حرکت دقیقا همان چیزی است که برای این نمایش لازم است انجام دهد.
یکی از اتفاقهای عجیب این نمایش که در حال سپری کردن دور سوم اجراست، «گم شدن» یکی از بازیگران اصلی بود. اتفاقی که یوسفی تعریف دقیقی از آن ندارد، اما میگوید امیر سه روز قبل از آغاز اجرا «گم شد» و او بهعنوان کارگردان در این سه روز بازیگر دیگری را نه «جایگزین» که به حضور در این تئاتر «هدایت» کرده است.
او درباره انتخاب بازیگران با تاکید بر اینکه «من هیچوقت انتخاب نمیکنم» گفت: برای انتخابکردن باید «من» یکپارچهای وجود داشته باشد که من آن را ندارم. همیشه به شوخی میگویم: «دستم خورد» و این نمایش اجرا شد! مثل هدیهای که روی زمین افتاده و کسی آن را برمیدارد. به همین دلیل تا مجبور نباشم در روند تولید یک اثر دخالت مستقیم نمیکنم چون همیشه لازم نیست من یا بهطور کلی مولف برای چیزی تصمیم بگیرد یا انتخاب کند.
یوسفی با تاکید بر اینکه «بیشتر مواقع، اتفاقات در حال افتادن هستند و ما اگر متوجه شویم تنها آنها را برمیداریم» یادآور شد رابطه بین او و بازیگران باید رخ دهد و مانا باشد.
او ادامه داد: مثل رقصی که بین دو نفر اتفاق میافتد؛ تمام سعیام این است که ارگانیک و طبیعی پیش برود و از سمت من یا بازیگر قالب نداشته باشد.
نویسنده و کارگردان «ابتدا وارد میشود» ادامه داد: براساس یک تصویر یا دورنما جلو میروم ولی هدفی ندارم. من فقط حسهایی دارم و چیزهایی مبهم میدانم؛ مثل اینکه بازیگرم شبیه بروسلی است و دوست دارد مونولوگی در مورد بروسلی بودن در صحنه بگوید. اما برای شکلگیری شخصیت مدت زمانی همه فیلمهای سینمایی را که بروسلی بازی کرده تماشا کردم که قسمتهایی از تئاتر، مثل رابطه پسرعموها هم از آن فیلمها میآید.
یوسفی با اشاره به حضور فقط یک بازیگر زن در این نمایش و اهمیت نقشی که او در ماجرا دارد، گفت: جرقههای نوشتن این نمایشنامه برای من از یک «خشم بروسلیانه» شروع شد و انگار کل این نمایش، ماجرای جمعشدن تعدادی مرد برای بروسلیبازی است. اما مکانی که احتیاج داریم این بازی را در آن پهن کنیم، مثل زمین، باید مفهومی زنانه میبود. من فکر میکنم زن ایجاد حرکت میکند.
او خاطرنشان کرد: زن درون بروسلی یا زنانی که در زندگیاش بودند و اصولا همه زنها میتوانند در این نمایش یک زن باشند. در تمرینها از جایی به بعد احساس کردم انگار به ما اجازه داده شده وارد خانه این زن بشویم و تا جایی که میتوانیم بروسلیبازی کنیم تا تخلیه شویم.
نویسنده و کارگردان «ابتدا وارد میشود» همچنین به پیوند مولانا و بروسلی در این متن و اجرا اشاره کرد و با اشاره به تصویری از «یک انسان در مرکز فضایی تهی» که از شعر «عقل گوید شش جهت حد است و بیرون راه نیست/عشق گوید راه هست و رفتهام من بارها» مولانا به ذهنش رسیده، گفت: وقتی دیدم مطالبه بروسلی در شش جهت اطرافش به موانعی برمیخورد، فهمیدم باید آدمهای نمایشم را دقیقا همانجاها بچینم. به بقیه بازیگرها زنگ زدم و گفتم حاضرید نقش کتکخور بروسلی را بازی کنید؟ که البته کتکخور هم نیستند؛ اما بعد هرکس را که جواب مثبت داده بود دعوت کردم چون فکر میکنم کسی که با نقش کتکخور مشکلی نداشته باشد پتانسیلهای بالایی دارد.
یوسفی با اشاره به طنز این تئاتر تصریح کرد: ما نیاز داریم به همهچیز بخندیم تا بتوانیم در موردش حرف بزنیم. نیاز داریم استاد را، بروسلی را پایین بیاوریم. حتی خود عنوان «ابتدا وارد میشود» برای این نمایش و هم آهنگ بودن آن با «اژدها وارد میشود» یک شوخی بود که بعدا مسئولیتش را به عهده گرفتم.
یادآور میشود، دور سوم اجرای نمایش «ابتدا وارد میشود» به نویسندگی و کارگردانی فرید یوسفی و تهیهکنندگی سجاد افشاریان از اول بهمن در تماشاخانه ملک آغاز شده است و به مدت یک هفته هر شب ساعت ۱۸.۳۰ در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود.
میلاد مرادی، سارا عبادی، پویا چوداریان، محمد عبدالوند، رضا دشتکی، محمد گل و کسرا بنایی بازیگران این نمایش هستند.
سایر عوامل «ابتدا وارد میشود» عبارتند از: آهنگساز: فرید یوسفی، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، طراح لباس: شیدا زواری، طراح دکور: کیانا رستگارنژاد، طراح پوستر: رضا چاووشی، عکاس: کیارش مسیبی، مدیر اجرا: صالح علویزاده و دستیار کارگردان: تینا تمدنی.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این نمایش میتوانند به سایت تیک۸ یا تماشاخانه ملک به نشانی خیابان شریعتى، خیابان ملک (نرسیده به بهار شیراز)، نبش خیابان وزوایى، پلاک ۱۳ مراجعه کنند.