یادداشت صدرنوری درباره اهمیت جشنواره نوای خرم؛
دستاوردهای جشنوارهای که از برد و باخت مهمتر است
مدیر جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) پس از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره، از دغدغهها و رویکردهای دبیرخانه جشنواره در برگزاری این جشنواره ویژه هنرمندان کودک و نوجوان سخن گفت.
به گزارش ایلنا، بردیا صدرنوری (مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» و مدیر جشنواره و جایزه همایون خرم) پس از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره با انتشار متنی از دغدغهها و رویکردهای دبیرخانه جشنواره در برگزاری این جشنواره موسیقایی ویژه هنرمندان کودک و نوجوان سخن گفت.
در متن منتشر شده از سوی بردیا صدرنوری آمده است:
«به نام آفریدگار مهربان
همراهان سلام؛ به عنوان مدیر جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) وظیفه خود میدانم تا ضمن سپاسگزاری از همه آنان که ما را در برگزاری ششمین دوره جشنواره یاری و همراهی نمودند، نکاتی را صادقانه با شما همراهان همیشگی و مهربان در میان بگذارم. هر چند ممکن است برخی از آنها را پیشتر از زبان و نوشتار من شنیده یا خوانده باشید؛ اما این تکرار تاکیدی است بر جایگاه و ارزش محوری این موارد و قطعا خالی از لطف هم نیست:
خداوند بزرگ همچون سالیان پیش، مهر و لطفش را به کمال جاری ساخت تا ششمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم ۶) نیز با حضور پرشور و چشمگیر هنرآموزان کودک و نوجوان کشورمان با موفقیت به پایان رسد. این جشنواره همچنان بر حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای سطح هنری و موسیقایی نسل جدید، کشف استعدادها و ارایه الگوهای مناسب موجود در هنر ایرانی تاکید داشته است. به اذعان بسیاری از کارشناسان فرهنگی و هنری، جشنواره و جایزه همایون خرّم پس از گذشت ۶ سال، به عنوان یک جریان جدی و آینده ساز فرهنگی و هنری در کشور محسوب میشود. این بدان معنی است که باید از این سرمایه بیش از پیش مراقبت کرد و با تحلیل مزیتها و آسیبها، به اصلاح و بهبود و رفع مشکلات و ارتقای سطح آن پرداخت.
استاد همایون خرّم برکت جشنواره است. حضور معنویاش در جای جای و لحظه لحظه جشنواره هویدا است. انرژی مثبت او و خانواده مهربان و گرانقدرش نعمتی برای جشنواره نوای خرّم است. یک سوال همواره ذهنم را مشغول میکند که آیا ایشان پیشبینی میکردند که علاوه بر مانایی آهنگهایشان، در پرتو نام همایونِشان، گلستانی از فرزندان خنیاگر ایرانی پرورش یابد و با ادامه راه او، نسل طلایی دیگری برای موسیقی ایرانی را رقم زند؟ حتما استاد همایونِ خرّمِ ویولنیستِ آهنگسازِ مهندسِ اخلاقمدار، در زندگی، خوبیهای معنوی زیادی سرمایهگذاری کردند که اینگونه خداوند برای او عزّت و بزرگی خواسته است.
این عین کلام و وعده الهی است که در سوره آل عمران؛ آیه ۲۶ میفرماید: «بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت میدهی و از هر که خواهی حکومت را میستانی، و هر که را خواهی عزت میبخشی و هر که را خواهی خوار و بیمقدار میکنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی.»
هنرآموزان شرکتکننده در جشنواره نوای خرّم اعم از برگزیدگان یا آنان که برگزیده نشدهاند همگی به دستاوردهای بزرگی دست یافتهاند که شاید به مرور زمان بدان واقف شوند. به هر حال جشنواره موسیقی نوای خرّم را نیز مانند هر رویداد دیگری، میتوان برشی کوچک، اما واقعی از زندگی یک علاقمند یا عاشق موسیقی با تمام فراز و نشیبها و تلخ و شیرینهای آن در نظر گرفت. این جشنواره برای شرکتکنندگان دستاوردهایی بزرگتر از برد و باخت یا انتخاب شدن یا نشدن دارد. کسب تجربه واقعی و میدانی در عرصه اجرای هنری آن هم در حضور بزرگان موسیقی کشور و مردم، شرکت در یک رقابت سالم اما جدی هنری در قالب یک جشنواره بزرگ موسیقی، آشنایی بیشتر با تواناییهای هنری هم سن و سالهای خود، شناخت عمیقتر نسبت به موسیقی اصیل ایرانی و آهنگسازان و ترانهسرایان بزرگ کشور، تجربه اجرای جدی صحنهای و استرس ناشی از آن، تجربه کار گروهی در قالب اجراهای دو نفره تا ارکسترال، یافتن انگیزه و شور و هیجان برای تلاش و تمرین بیشتر، تابآوری و ظرفیتسازی در قبال نتایج داوری و تجربه انتخاب شدن یا نشدن در شرایط رقابتی و ... از مهمترین این دستاوردها است که به مرور زمان آثار و ابعاد آن در زندگی هنری فرزندانمان بیش از پیش نمایان میشود.
همانگونه که بارها اعلام شد، هدف اصلی از برگزاری رقابتی جشنواره و جایزه همایون خرّم، صرفاً ایجاد و افزایشانگیزه و ذوق و شوق بیشتر در عزیزمان برای ارایه با کیفیت بهتر اجرای موسیقی است و به هیچ وجه به منزله برد و باخت در یک مسابقه نیست. هر چند اگر آنهم باشد فرزندانمان باید بیاموزند که هر عدم موفقیتی را به چشم شکست نبینند و سعی نمایند تا با انگیزه بیشتر برای ارتقای خود تلاش نمایند.
خانواده، هنرآموزان بزرگترین سرمایه فرزندانمان و نیز از ارزشمندترین سرمایههای جشنواره نوای خرّم هستند. بدون حمایت، پیگیری، تلاش و صرف وقت و هزینه و انرژی این پدران و مادران عزیز و مهربان، هنرمندی شکل و جشنوارهای پا نمیگیرد. شاید سختترین نقش خانوادهها در این میان، ظرفیتسازی و پشتیبانی روحی و روانی برای هنرآموز برگزیده یا انتخاب نشده است که نه اولی دچار غرور شود و و نه دومی دچار سرخوردگی و احساس شکست. که این هر دو خطری جدی برای ادامه درست راه و مانع موفقیت در فعالیت هنری است. همچنین تحلیل آماری و تخصصی کیفیت ارایه شرکتکنندگان و اجراها در طی شش دوره جشنواره نشان میدهد که هنرآموزان در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال در اوج آمادگی و انگیزه برای فراگیری و اجرا به سر میبرند و پس از آن عمدتا دچار افت و روند نزولی میشوند که در این زمینه نیز خانوادهها میبایست تمهیدات لازم را برای تداوم آمادگی فرزندان خود بیاندیشند.
آموزشگاهها و مدرسین موسیقی در طی شش دوره جشنواره به ویژه در دوره ششم بسیار فعال حضور یافتند. تلاش این عزیزان که در شرایط سخت اقتصادی، آموزش موسیقی و هنر را پیشه خود قرار دادهاند و با آمادهسازی هنرآموزان و یا تشکیل گروههای موسیقی و حضور در جشنواره زحمات زیادی را متقبل شدند، بسیار قابل تقدیر است.
قطعا مدرسین و مدیران آموزشگاههای موسیقی به مرور و با کسب تجربه بیشتر در این حوزه، به ارتقای سطح فنی خود و رفع نواقص تخصصی هنرآموزان و گروههایشان خواهند پرداخت. تجربه شش دوره جشنواره نشان میدهد که استعدادهای بسیاری در کودکان و نوجوانان وجود دارد که نیازمند تعلیم و هدایت صحیح است و در موارد زیادی نیز آثار تعلیم و هدایت نادرست که ناشی از ضعف برخی مدرسین موسیقی است به چشم میخورد. بنابراین لازم است علاوه بر هنرآموزان، بسیاری از مدرسین و آموزشگاههای موسیقی نیز برای ارتقای سطح فنی و تخصصی خود تلاش نمایند.
هنرمندان بسیاری طی ۶ سال گذشته در کسوت داوری جشنواره یا مشاور و راهنما ما را یاری نمودند که قدردانشان هستیم. مشاوران و داوران جشنواره نوای خرّم همه ساله از متخصصترین و باتجربهترین هنرمندان عرصه موسیقی انتخاب شدهاند که هر یک پیشینه درخشان و متعدد در امور نوازندگی و خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم، آموزش و پژوهش و داوری مسابقات هنری متعدد دارند و با دقت و وسواس فراوان به داوری اجراها میپردازند. در جشنواره امسال نیز ۱۹ نفر از این عزیزان قبول زحمت نمودند و با صرف وقت و دقت بسیار طی شش روز کامل به تماشا و بررسی و داوری اجراها به صورت حضوری پرداخته و با مد نظر قراردادن معیارهایی چون آراستگی ظاهر و آداب صحنه، کوک ساز، تکنیک و صدادهی (هماهنگی فنی در اجرا برای گروهها)، تنظیم، خلاقیت و نوآوری یا اجرای صحیح و نزدیک به اصل اثر و احساس در اجرا، به امتیازدهی آثار پرداختند که سپاسگزارشان هستیم.
رسانههای مجازی و مکتوب و شبکههای اجتماعی و نیز شبکههای رادیویی نقش مهمی در معرفی جشنواره و فراگیرشدن آن داشته و دارند. خبرنگاران بیادعا و پرتلاش عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه موسیقی با پوشش و انتشار به هنگام اخبارو اطلاعیههای جشنواره و انعکاس نظرها و انتقادها و پیشنهادها در باره آن، کمک شایانی نمودند. در این میان صفحات هنرآموزان و آموزشگاهها در شبکههای مجازی نیز نقش رسانهای وسیعی ایفا نمودند.
معاون امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در طول سالهای برگزاری جشنواره به ویژه در دوره ششم جشنواره همواره از حامیان معنوی آن بودهاند و در صدور مجوزها و نیز معرفی جشنواره در سطح استانها و صرفاٌ در این دوره با رایگان در اختیار گذاشتن تالار وحدت برای اجرای مراسم پایانی، نقش مؤثری ایفا نمودند که جای قدردانی دارد. امید که این حمایت معنوی با فراهم کردن و ایجاد تسهیلات بیشتر برای جشنواره در حال رشد نوای خرّم، توسعه یابد.
همکاران موسسه فرهنگی و هنری «رادنواندیش» به مثابه یک خانواده منسجم و صمیمیاند و هر یک عاشقانه و بیمنت و در بسیاری موارد فراتر از وظایف سازمانی خود در راه اهداف موسسه به ایفای نقش میپردازند. آنان با صبر و حوصله و تلاشی وصفناشدنی در طول یک سال تلاش مینمایند تا جشنواره به بهترین نحو به انجام برسد. پرتلاشی همکارانم در طول دوره محدود رقابت جشنواره، تنها گوشهای از زحمات آنان است. رادنواندیش با آنان زنده و پویاست.