معاون گردشگری تاکید کرد:
پیشرفت همزمان پروژه برند ملی گردشگری در دو بخش علمی و عملیاتی
![پیشرفت همزمان پروژه برند ملی گردشگری در دو بخش علمی و عملیاتی](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/IARGN11YIXs5/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0phUl2BfDO7Ks7otfNPZWXfo,/5.jpg)
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تاکید کرد: نتایج پیشرفت در بخش علمی و پژوهشی هر یک از فازهای "پروژه برند ملی گردشگری ایران"، به صورت همزمان در تصمیمهای اجرایی و عملیاتی حوزه گردشگری به کار گرفته میشود.
به گزارش ایلنا، ولی تیموری (معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری) در نشست با تیم اجرایی و مشاوران "پروژه ملی گردشگری" که در حال تعریف و تبیین برند صنعت گردشگری کشور هستند؛ گفت: دستیابی به برند ملی کشور در قالب مگا پروژه برندگردشگری ایران شامل ۸ زیر پروژه از جمله "تشکیل شورای عالی برندگردشگری"، "تعیین استراتژی برند و هویت بصری آن"، "جریانسازی موضوع برند گردشگری میان فعالین حوزه صنعت گردشگری"، "استانداردسازی شرایط احراز و دریافت برند"، "آماده سازی اقلام بازاریابی و آغاز به کار برند گردشگری" است که تا کنون دو فاز آن به اتمام رسیده و دستاوردهای حاصل به صورت همزمان در تصمیمگیریهای اجرایی و عملیاتی به کار گرفته شده است.
وی درباره پیشرفت فاز نخست این پروژه یعنی تشکیل شورای عالی برند گردشگری افزود: این شورا متشکل از۵ ارگان دولتی"وزارت کشور"،"وزارت صنعت، معدن و تجارت"، "صدا و سیما"، "وزارت امور خارجه" و "سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری"تشکیل شده است که جلسات آن با هدف "سیاستگذاری، همراهسازی، نظارت بر عملکرد ارگانهای درون و برون سازمان در پروژه برند گردشگری"، "تعامل با شورای عالی برند ملی"، "مدیریت مالی و حقوقی پروژه" ونیز "وارد کردن این مگا پروژه در سندهای چشم انداز" تشکیل شده و مصوبات اجرایی آن پیش میرود.
معاون گردشگری در تشریح دستاوردهای فاز دوم این پروژه تصریح کرد: فاز" تعیین استراتژی برند و هویت بصری آن" با اجرای طرح مطالعات شناخت و طراحی هویت راهبردی، با هدف طراحی هویت رقابتی متمایز، مستقل و مطلوب برای برند ملی گردشگری و برنامه ریزی جهت انتقال آن به مخاطبان و ایجاد تصویر ذهنی مطلوب در دو فاز به صورت زیر مجموعه شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه فاز اول شناخت راهبردی است که بر اساس مدلهای به روز ارزیابی میشود و فاز دوم برنامهریزی مربوطه است که بر اساس نتایج فاز اول پیش میرود؛ توضیح داد: این طرح در راستای تقویت آگاهی و تصویر ذهنی مخاطبان نسبت به برند ملی گردشگری ایران و همچنین نهادینهسازی ساختار و فرایندهای یکپارچه ارتباطی، برپایه تحلیل محیط استراتژیک و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیشرو طراحی شده است.
معاون گردشگری در تشریح گزارش روند پیشرفت طرح مذکور اظهار کرد: تا کنون دستیابی به "دورنمای بازار شامل: ارزش و رشد بازار، جذابیت بازار، روندها و پویاییهای بازار"، "تحلیل وضعیت رقابتی از جمله شناسایی رقبا، ارزیابی جایگاه رقبا در بازار و بررسی منافع کلیدی که رقبا از آن بهره میبرند"، "تحلیل رفتار مصرف کننده" و"الگو شناسی شامل تحلیل ارزشها، اهداف و استراتژیها" به عنوان نتایج هویتسازی فاز دوم حاصل شده است.
معاون گردشگری در ادامه با بیان اینکه "برند" نیاز حیاتی صنعت گردشگری کشوراست و به یاری تعاملات فرابخشی همه فازهای اجرایی تعریف شده در این پروژه تا حصول نتیجه کامل به صورت مستمر پیشرفت خواهد کرد؛ گفت: برند نه تنها نمادی است که یک محصول را از سایر محصولات جدا میکند بلکه تمامی ویژگیهایی است که هنگام فکر کردن به یک برند به ذهن مخاطب خطور میکند و این دقیقا همان پیوست الزامی در همه طرحها و اقدامات اجرایی حوزه گردشگری به شمار میرود.
این مقام مسئول همچنین به دستاوردهای مدیریت بهینه برند بر سه پایه "دوام"، "انسجام" و "واقعگرایی" اشاره کرد و گفت: زمانی که صنعت گردشگری کشور به "برند" مجهز شد؛ قادر خواهد بود تا فلسفه وجودی، ارزشها و پیام مورد نظر رابه خوبی منتقل کند، اعتبار صنعت را تایید کرده و افزایش دهد، به وفاداری مخاطبان بیافزاید، موجب برقراری ارتباط عاطفی و احساسی با مخاطبان شود و در نهایت ارزش ویژه ایجاد کند و آنرا به یک دارایی ناملموس با ارزش مبدل سازد.
این مقام مسئول در پایان به سایر زوایای "پروژه ملی برند گردشگری" اشاره کرد و گفت: دستیابی به شاخههای دیگر برند در سایر زمینهها از جمله "برند مقصد"، "برند خدمات گردشگری و غیره نیز از اقدامات پیش رو به شمار میآید تا در پی آن فرآیند مدیریت مقصد شامل: توسعه و ارتقای واقعیت مقصد، جاذبهها، زیرساختها، تسهیلات، دسترسی، خدمات رفاهی و به دنبال آن مدیریت تصویر مقصد متشکل از ساخت برند، توسعه تجربه، تعیین برند، مطالعات بازار، حصول اطمینان از انسجام برند و در نهایت مخابره برند مقصد، مخابره تصویر واحد، خدمت رسانی و مدیریت روابط مشتری حاصل خواهد شد.
در پایان این نشست برنامهریزی و ارائه راهکار اجرایی برای ورود به فاز سوم "پروژه برند ملی گردشگری ایران" با عنوان "جریانسازی موضوع برند میان فعالین حوزه صنعت گردشگری" انجام گرفت.