خبرگزاری کار ایران

نشست خبری نمایشگاه پژوهشی «از کجا به کجا ۳» برگزار شد:

خصوصی‌ترین وجه زندگی هنرمندان در «از کجا به کجا»

خصوصی‌ترین وجه زندگی هنرمندان در «از کجا به کجا»
کد خبر : ۷۳۹۹۲۷

کامبیز درمبخش، بابک اطمینانی و سروش میلانى‌زاده از نمایش خصوصی‌ترین وجوه زندگی هنرمندان در نمایشگاهی سخن گفتند که در گالری ثالث برگزار شده است.

به گزارش ایلنا، نشست خبری سومین نمایشگاه پژوهشىِ «از کجا به کجا» با حضور کامبیز درمبخش (گرافیست)، بابک اطمینانی (نقاش)، سروش میلانى‌زاده (نمایشگاه‌گردان) و سینا جعفریه (مدیر گالری ثالث) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۲ اسفند) در گالری ثالث برگزار شد.

میلانی‌زاده گفت: ۲۳ فروردین ماه کتاب نفیس ادوار نمایشگاه «از کجا به کجا» را رونمایی می‌کنیم؛ نفیس به معنای جامع و خارج شدن از فرم کلیشه‌ای کاتالوگ‌ها است. طراحی این کتاب را مهدی فاتحی انجام داده و به دلیل وسواس‌هایی که داشتیم، رونمایی آن به افتتاحیه نمایشگاه نرسید اما ایونتی برای رونمایی از این کتاب  در طول برگزاری جشنواره خواهیم داشت. در مقدمه این کتاب امیر سقراطی، حسین ماهر، کامبیز صبری، عین‌الدین صادق‌زاده و مصطفی دشتی دستی بر قلم برده‌اند.

دیوارنگاری خصوصی یک نقاش در نمایشگاه

اطمینانی درباره اثرش گفت: موقع نقاشی هر زمان چیزی به ذهنم می‌رسد، آن را روی دیوارهای آتلیه می‌نویسم. برای همین آتلیه من یک فضای خصوصی برای لحظه کشف و شهود است و فقط دو یا سه نفر تاکنون به آن راه پیدا کرده اند. ابتدا این همکاری را نپذیرفتم، شاید اگر خارج از ایران چنین پیشنهادی می‌دادند سریع‌تر، اما سرانجام قبول کردم عکسی از دیوار گرفته و چاپ شود.

این هنرمند بیان کرد: این نوشته‌ها خیلی خصوصی بود و شاید پیش از این تمایل به دیده شدن دیوار نوشت‌های توام با رنگ‌های پاشیده بر آن را بعد از مرگ داشتم. این اتفاق همچون انتشار نامه‌های عاشقانه از هنرمند شخصی است.  

او در پایان صحبت‌های خود درباره اهمیت این نمایشگاه تاکید کرد: هنرمند ناگهان شکل نمی‌گیرد، بلکه در یک روند تاریخی پیش می‌رود. اگر این روند نباشد، هنرمند به جای کاشتن دانه و صبر برای ثمره‌اش، از دیوار باغ همسایه بالا می‌رود و میوه را می‌چیند. هنرمند در حقیقت یک قلمرو است و میزان وسعت و عمق هنر به مرتبه درونی هنرمند برمی‌گردد. همانطور که حرف بعضی هنرمندان سال‌ها بعد از مرگ‌شان درک می‌شود. حال اشتراک گذاری این فضای شخصی تا حدی مخاطب را از وسعت هنرمند و دغدغه‌های او آگاه می‌کند.

تاثیر دوره‌های پیشین این نمایشگاه بر هنرمندان جوان

سینا جعفریه هم درباره «از کجا به کجا ۳» گفت: این نمایشگاه به خصوصی‌ترین قسمت زندگی هنرمندان سرک کشیده است، جایی که ما به آن دسترسی نداریم و همیشه اثر نهایی را دیده‌ایم، نه اتودها و طرح‌های پیش از آن را.

او تاکید کرد: بیشتر هنرمندان ما در گالری ثالث با آن‌ها کار کرده‌ایم، زیر ۳۰ سال دارند و معمولا اکثر آن‌ها بلافاصله پشت بوم نشسته‌اند و اثری را خلق کرده‌اند، اما با وجود ارزشمندی هنر در لحظه، طراحی مرحله به مرحله بسیار مهم است و پس از برگزاری این نمایشگاه، هنرمندان از این شیوه آگاه شدند و تازگی مراحل کار خود را قبل از ارایه اثر برای نمایشگاه به ما نمایش می‌دهند.

۳ نکته مهم در «از کجا به کجا»

کامبیز درم‌بخش هم درباره کلیت نمایشگاه «از کجا به کجا» گفت: ۳ اتفاق جالب در این رویداد رخ داده است؛ نخست اینکه یک گالری فضای خود را به رایگان در اختیار هنرمند می‌گذارد، بدون اینکه قصد فروش اثر و کار اقتصادی داشته باشد. دوم اینکه چنین کاری برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است و نشان می‌دهد سروش میلانی زاده برای به عمل رسیدن ایده اش سال‌ها فکر کرده است. سومین نکته همکاری بی منت هنرمندانی است که با وجود آگاهی از اینکه ارائه کارشان در این نمایشگاه هیچ فروش و عایدی ندارد، مشتاق به همراهی در این فعالیت شده‌اند.

این استاد گرافیست اظهار داشت: به نظر من «از کجا به کجا» یک ورکشاپ برای مردم است که معمولا اطلاعی از چگونگی خلق یک اثر ندارند. من درباره کارهای خودم چنین کرده‌ام و اتودها را در پوشه‌ای به نام «پشت صحنه» برای خود نگه داشته‌ام. گاهی می‌شنویم که در نگاه بسیاری از افراد کارهای ما هنرمندان چند خط ساده است اما این نمایشگاه مقداری از کوشش‌هایمان را به تصویر کشیده است.

درمبخش در پایان توضیح داد: در این نمایشگاه شاهد تولد کارهای خیلی از هنرمندان هستیم، حتی هنرمندانی که که کارهایشان را به نمایش نمی‌گذارند در این مجموعه آثارشان را به مخاطب نشان می دهند و این بخش آغازین می تواند گوشه ای از عمق وجود هنرمند را نشان دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز