سفر تار به سنپترزبورگ و ۱۲ اثری که کیون ساکت اجرایشان میکند
کیوان ساکت از سفر به سنپترزبورگ برای اجرای آثار خود توسط ارکستر سازهای ملی این شهر و روی صحنه رفتن در مقام سولیست تار گفت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده تار و سهتار) از سفرش به سنپترزبورگ و روی صحنه رفتن با ارکستر سازهای ملی این شهر در مقام سولیست تار و اجرای ۱۲ اثر ساخت خود توسط این ارکستر خبر داد.
ساکت در مورد چگونگی شکلگیری دعوت ارکستر سازهای ملی سنپترزبورگ از او برای رفتن به مسکو گفت: این برنامهای بود که از مدتها قبل برای آن تدارک دیده بودیم. من تا به حال چهار بار در روسیه؛ سه بار در مسکو و یک بار در موزه آرمیتاژِ سنپترزبورگ هم، مسترکلاس داشتهام و هم کنسرت و این برای بار پنجم است که به روسیه و برای بار دوم است که به سنپترزبورگ دعوت شدهام تا این بار همراه با سازهای ملی سنپترزبورگ روی صحنه بروم و همراهشان بنوازم. این ارکستر قرار است آثار مرا بنوازد و من هم به عنوان سولیست همراهیشان خواهم کرد.
او ضمن اشاره به جزئیات این سفر گفت: در سفر قبلی به سنپترزبورگ، وقتی مسئول موزه آرمیتاژ و رئیس بخش بینالملل پارلمان سنپترزبورگ، خانم نرگیس که جدی ایرانی دارد و اگرچه زبان فارسی نمیداند به فرهنگ ایران علاقهمند است، آثار مرا شنید و در کارگاه و کنسرت من حضور پیدا کرد، به من گفت میخواهیم فستیوالی بگذاریم و از من پرسید که آیا حاضرید در این فستیوال با ارکستر سازهای ملی ما همکاری کنید؟ که جواب مثبت دادم و بعد از رایزنیها و مذاکرات بسیار و تلفنهای مکرر قرار شد که دوم دسامبر (یکشنبه ۱۱ آذر) در سالن کاپلا در شهر سنپترزبورگ با ارکستر سازهای ملی این شهر روی صحنه بروم و برای همین روز چهارشنبه هفتم آذر عازم این شهر میشوم و از پنجشنبه صبح، هشتم آذر شروع به تمرین با این ارکستر میکنیم تا برای روی صحنه بردن آثار آماده شویم.
این نویسنده، مولف و مدرس تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه در این کنسرت که طی آن با ارکستر سازهای ملی سنپترزبورگ به رهبری هوچلوف دیمیتری (Hochlov Dimitri) روی صحنه میروم، تمام آثاری که اجرا میشود ساخته خودم است. من ۱۲ اثر به آنها معرفی کنم که دو اثر، سازی و بدون تار است و در ۱۰ اثر دیگر به عنوان سولیست تار ایفای نقش میکنم و این برای نوازندگان سازهای ملی ایران موقعیت بسیار خوبی است که یک نوازنده تار به عنوان سولیست یکی از بهترین ارکسترهای سنپترزبورگ به اجرا بپردازد.
او در مورد ویژگیهای این ۱۲ قطعه گفت: چون سازهای آنها ربع پرده ندارد من باید آثاری را انتخاب میکردم که هم مبین موسیقی و فرهنگ ایران باشد و هم قابل اجرا با سازهای غیرایرانی که اگر در آن از ربع پرده استفاده میشود فقط در سازهای ایرانی باشد و تنظیمی که برای سازهای غیرایرانی میشود تا جای ممکن خالی از فواصل ربع پرده باشد و در عین حال هویت ایرانیاش حفظ شود و برای این کار هم چند اثر را به تازگی ویژه این ارکستر ساختم.
ساکت با اشاره به جزئیات بیشتر این قطعات گفت: یک اثر به یاد مادرم است و برای او ساختهامش و اثر دیگری در قالب چهارمضراب به نام «اصفهان» است اما چهارمضرابی با فرم و پردهبندی جدید. آثار دیگر، به ترتیب، اثری آرامشبخش است و در کنارش اثری پرتحرک و بعد هم دو اثر فانتزی؛ یکی فانتزی کلاسیک و دیگری فانتزی ایرانی که فانتزی کلاسیک را قبلا با ترتیب و تنظیم دیگری اجرا کرده بودم و شامل آثار دوران کلاسیک و دوران مدرن است و در روند گزاری که طی میکند به آثاری از کورساکف، شوستاکوویچ، برامس، کازانتزاکیس، موتزارت و... میپردازد. در فانتزی ایرانی هم یکسری از ملودیهای خاطرهانگیز ایرانی را تنظیم کردهام و از هر اثر گل آن ملودی را برداشتهام و پشت سر هم به نحوی منطقی قرار دادهام که نشانی کلی از فرهنگ ایران در گذار از تاریخ معاصر باشد.
او که پیشتر نیز از سوی وزارت خارجه آلمان برای حضور در ارکستر سمفونیک آلمان دعوت شده بود و بار دوم است که در کنار ارکستری بینالمللی آثار خود را صحنه میبرد، تصریح کرد: تمام هزینهها و دستمزد از طرف ارکستر سازهای ملی سنپترزبورگ تامین میشود و بعد از این اجرا احتمالا در کنسرواتوار چایکوفسکی در مسکو برنامه دیگری خواهم داشت که هنوز به شکل دقیق برنامهریزی نشده است.