خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دومین دور رپرتوار «عصر تجربه» مطرح شد:

در تئاتر متعارف هم دنبال تجربه‌گرایی هستیم/کوهستانی، ثروتی، صدری، بهاروند و دشت‌آرای به تئاتر مستقل می‌روند

در تئاتر متعارف هم دنبال تجربه‌گرایی هستیم/کوهستانی، ثروتی، صدری، بهاروند و دشت‌آرای به تئاتر مستقل می‌روند
کد خبر : ۶۷۳۶۳۸

مصطفی کوشکی با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی تئاتر مستقل تهران گفت: مهر و آبان دومین رپرتوار عصر تجربه برقرار می‌شود و بعد از آن برای نیم‌سال دوم، از امیررضا کوهستانی، رضا ثروتی، مهین صدری، رضا بهاروند و آروند دشت‌آرای دعوت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دومین دور رپرتوار «عصر تجربه» صبح امروز (۷ مهر) با حضور مصطفی کوشکی (مدیر تماشاخانه تئاتر مستقل تهران) و تعدادی از کارگردانان این رپرتوار برگزار شد.

مصطفی کوشکی در ابتدای این نشست با بیان اینکه دور نخست سال گذشته با اجرای چهار نمایش برگزار شده بود، گفت: دومین رپرتوار عصر تجربه مهر و آبان امسال برگزار می‌شود.

کوشکی با معرفی شش اثر دومین رپرتوار عصر تجربه، گفت: «زمان صفر مطلق» به کارگردانی امیر باباشهابی، «مده‌آ» به کارگردانی ندا قاسمیان، «تن مرگ» به کارگردانی بهزاد غلامی، «فروپاشی در وقت مقرر» به کارگردانی محمدرضا کبگانی، «دانتون» به کارگردانی حامد اصغرزاده و «دورریز» به کارگردانی علی مسعودی این شش اثر را تشکیل می‌دهند.

او یادآور شد: برای برپایی این رپرتوار فراخوان نداشتیم. از نظر ما مهم، هنرمند بودن است و باید به این مساله احترام گذاشت و در این راستا از همه هنرمندان برای حضور در این رپرتوار دعوت می‌کنیم.

مدیر تماشاخانه تئاتر مستقل تهران با اشاره به شکل‌گیری این تماشاخانه و علاقه‌اش به فعالیت در حوزه تئاتر تجربی گفت: تئاتر خصوصی مستقل تهران به شکلی دیگر، سال‌ها پیش پلاتوی کوچکی در دفتری سینمایی بود که از اوایل دهه هشتاد فعالیت می‌کرد و در آن سعی می‌کردم تجربه کنم؛ تجربه‌ای که تعاریفش شاید با تئاتر تجربی امروز کمی فرق کند. دنبال تئاتری بودیم که شاید مسیرش متفاوت باشد؛ وارد مسیری شویم که کسی نرفته یا کمتر رفته و تجربه‌اش کنیم ببینیم در تعالی اثر هنری من ثمربخش است یا نه. امروز هم در این رپرتوار به دنبال همین تعریف هستیم؛ به دنبال تئاتری که تجربه می‌کند و تجربه‌گراست.

کوشکی با اشاره به اتفاق‌هایی که در سال‌های اخیر در تئاتر ما رخ داده است، گفت: فکر می‌کردم در شرایطی که تئاتر دولتی ما به دنبال ارائه نوعی تئاتر متعارف است، تماشاخانه‌های خصوصی می‌توانند تجربه‌گرا و آلترناتیو باشند اما وقتی تئاتر خصوصی هم مجبور شد وارد کارهای تجاری متعارف و بازار رقابت فروش شود، شکافی ایجاد شد که دیگر جایی برای نمایش‌های دیگر و آلتزناتیو نبود. حتی تئاتر مولوی هم خودش را در مسیر تئاتر متعارف انداخت. فکر می‌کنم در چنین شرایطی، که همه بار مالی تئاتر از دوش دولت برداشته شده و هر بودجه‌ای که می‌آید بین کارمندان و جشنواره تئاتر فجر خرج می‌شود، وقتش است که با یک مدیریت مشخص و متمرکز به سمت تئاتر تجربی برویم.

او ادامه داد: مطمئنم در این صورت می‌توانیم ظرف مدت کوتاه دو سال، تئاتر تجربی را آنقدر پویا کنیم که در این کشور سر و صدا کند. اما متاسفانه این انگیزه و نگاه وجود ندارد و خیلی ملو و لایت از کنار همه چیز می‌گذریم. من علیرغم هزینه‌های سنگینی که برگزاری این رپرتوار و کارهایی مانند آن برایم دارد اما می‌خواهم دغدغه‌ام را پیش ببرم. حتی در نمایش‌های متعارف هم که در تئاتر مستقل اجرا می‌شود دنبال کارگردان‌هایی مانند امیررضا کوهستانی، محمد مساوات و... هستیم که همچنان با تئاتر تجربه‌گرا پیش می‌روند یعنی سعی کردیم در مسیر عرف هم حتی به این سمت برویم.

این مدیر تئاتری با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی تئاتر مستقل تهران گفت: مهر و آبان دومین رپرتوار عصر تجربه برقرار می‌شود و بعد از آن برای نیم‌سال دوم، از یکسری آرتیست دعوت کرده‌ایم که برای اجرا در خدمت‌شان باشیم و رایزنی‌های اولیه انجام شده و منتظر قطعی شدن زمان‌بندی هستیم.

کوشکی با اشاره به اسامی افرادی که برای اجرا در شش ماهه پایانی سال ۹۷ با آنها صحبت کرده‌اند، گفت: امیررضا کوهستانی، رضا ثروتی، مهین صدری، رضا بهاروند و آروند دشت‌آرای این افراد هستند.

او همچنین با اشاره به مبحث آموزش که در این تماشاخانه دنبال می‌شود، گفت: معتقدم در بحث آموزش هم نقطه شروع باید از سوی دولت باشد و نگاه صرفا آموزشی به این بحث باشد اما تقریبا فراموش شده که مرکز هنرهای نمیاشی در این زمینه وظیفه‌ای دارد؛ مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند آموزش این خیل عظیم علاقه‌مند به تئاتر را خیلی جدی پی بگیرد؛ مخصوصا در نمایشنامه‌نویسی.

کوشکی با بیان اینکه «در دهه ۹۰ از نمایشنامه‌نویسی تهی شدیم» ادامه داد: تا دهه‌های قبل، نمایشنامه‌نویسانی معرفی می‌شدند که این اتفاق تا حدی با حمایت مرکز هنرهای نمایشی رخ می‌داد، اما در دهه ۹۰ این موضوع منتفی شد. هرچند هنوز نمایشنامه‌نویسان جوانی داریم که می‌نویسند اما این نوشتن تبدیل به جریان تولید نمایشنامه نشده و تنها برای اجرای خودشان می‌نویسند.

مدیر تماشاخانه تئاتر مستقل تهران با اشاره به موضوع آموزش که در دستور کار دارند، گفت: در دو بخش کار آموزشی می‌کنیم؛ یکی کارگاه‌های بلندمدتی که منجر به تولید اثر می‌شود و دیگری کارگاه‌های کوتاه‌مدت الف که در آن سعی می‌کنیم در حوزه‌های مختلف آموزش‌های اولیه داده شود. کارگاه بلندمدت هم که پنجمین دوره‌اش در حال برگزاری است دوره‌ای شش تا ده ماهه است که هدف اصلی‌اش تولید بازیگر تازه برای تئاتر بوده و در نهایت از خروجی این دوره‌ها، نمایش‌هایی روی صحنه می‌رود.

در این نشست همچنین محمدرضا کبگانی کارگردان «فروپاشی در وقت مقرر» گفت: می‌خواهم به مصطفی کوشکی بگویم شاید در آینده نه چندان دوری، تئاتر مستقل تهران تبدیل به مرکز تئاتر تجربی شود و روزی می‌رسد که ما اینجا را با این نوع تئاتر می‌شناسیم. فکر می‌کنم این اولین باری است که مدیر یک تماشاخانه خصوصی از بچه‌هایی دعوت می‌کند که در تئاتر فعالیت کنند و به آنها می‌گوید برای من ارزش و اعتبار است که از شما گروه‌های تجربه‌گرا دعوت کنم. این آرزو برای این مجموعه، سودای شیرینی است که محال هم نیست.

امیر باباشهابی، کارگردان «زمان صفر مطلق» هم گفت: پارسال کارمان را در جشنواره تجربه اجرا کردیم و وقتی آقا مصطفی کار ما را دید از آن حمایت کرد. فکر می‌کنم با اینکه خیلی‌ها می‌گویند دنبال کارهای تجربی هستیم اما «تجربه» در این کارها واقعا انجام نمی‌شود اما رپرتوار عصر تجربه جسورانه و جدی‌تر با این موضوع برخورد می‌کند؛ اصلا خود مواجهه مجموعه تئاتر مستقل تهران با رپوراتور تئاتر تجربی خیلی تجربی است.

ندا قاسمیان کارگردان «مده‌آ» نیز گفت: «مده‌آ» پایان‌نامه کارشناسی ارشد من بود؛ وقتی داشتم به‌عنوان کار عملی آن را اجرا می‌کردم با موضع‌های محکمی مواجه شدم. دغدغه‌ام این بود که این کار را کجا اجرا ببرم؟ اجرا در سالن خصوصی برای من خیلی دور بود چون شرایط پرداخت هزینه‌هایش را نداشتم اما وقتی مصطفی کوشکی کارم را دید و گفت اجرا برو، برایم عجیب بود. اینکه مصطفی کوشکی خودش از جنس ما و از کارهای دانشگاهی رشد کرد و دیده شده و الان دارای این سالن است و از ما حمایت می‌کند خیلی خوشایند است چراکه حس می‌کنیم آدمی هست که در دنیای خیلی کوچک تئاتر می‌فهمد که بچه‌هایی دنبال تئاتر تجربی هستند و ای کاش جریان تئاتر مثل او، ما را بپذیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز