اولین هماندیشی شورای عالی خانه موسیقی و منتقدان برگزار شد؛
دیگر گاماس گاماس جلو رفتن به درد نمیخورد/هرکس انتقاد دارد بگوید، در به روی شما باز است
داود گنجهای گفت: دو ماه است خانه موسیقی حقوقی ندارد بدهد. به شرفم قسم ما اصلا حقوق نگرفتیم. اگر پولی هم از این ور آنور میگیریم عینش را به حساب خانه موسیقی ریختند که آقای وفایی مثل شیر روی آن خوابیده است. شرافتا از فردا در خانه موسیقی روی شما باز است هرکس انتقاد دارد، بگوید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین جلسه هماندیشی شورای عالی خانه موسیقی با منتقدان این نهاد صنفی عصر روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد. این نشست که با دعوت فرهاد فخرالدینی رئیس شورای عالی خانه موسیقی ترتیب داده شده بود، از ساعت 15 در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان آغاز شد.
در ابتدای این نشست فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، حسن ریاحی، داریوش پیرنیاکان، (به عنوان اعضای شورای عالی خانه موسیقی) و حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) روی سن آمدند تا پاسخگوی نکات و سئوالات مطرح شده از سوی منتقدان باشند.
اگر موسیقی بد است چرا از آن استفاده میکنید
فخرالدینی اولین سخنران این نشست گفت: امروز جای بسیاری از دوستان عزیز ما از جمله دوست ارجمند محمدرضا شجریان که به حق لقب خسرو آواز ایران شایسته اوست، در اینجا خالی است. من پنجاه سال است که با او همکار هستم و امیدوارم بتوانیم بار دیگر او را در کنار خود ببینیم. شجریان همان هنرمندی است که پنجاه سال پیش با او آشنا شدم و در اوج محبوبیت همانی بود که بود. من هم به جوانان میگویم که مانند او باشند. من به جوانان توصیه میکنم که از غرور پرهیز کنند و یاد بگیرند که همواره با هم باشند.
رئیس شورای عالی خاتنه موسیقی در ادامه افزود: ما اینجا جمع شدیم که اتحادی بین ما وجود بیاید. واقعا دلم به درد میآید که اهالی موسیقی در این مدت با هم خوب نیستند. به هر حال خانه موسیقی خانه همه ماست که همه باید در آن مشارکت جدی داشته باشیم. شما میدانید به دست آوردن این مجوعه صنفی که من سهم کوچکی در تشکیل آن دارم چقدر سخت بود؟ آیا بهتر نیست ما هم خانه موسیقی خودمان را حفظ کنیم که در آینده بگویند عدهای از هنرمندان تصمیمات درستی گرفتهاند؟ ما باید کاری کنیم که مشکلات حل شود.
وی همچنین عنوان کرد: به هر حال میدانید این روزها از موسیقی همه جور استفاده میکنند اما این موسیقی در این سالها شرایط خوبی ندارد. اگر موسیقی بد است چرا از آن استفاده میکنید؟ اگر از موسیقی استفاده میکنید دیگر چرا از آن بد میگویید؟ البته چند نفری هستند که همیشه درباره موسیقی بد میگویند. میدانید دلیل این موضوع چیست؟ فقط به این خاطر است که ما اهالی موسیقی همدلی مناسبی نداشتهایم. به همین منظور بنده و اعضای شورای عالی خانه موسیقی اینجا گردهم آمدیم که با هم حرف بزنیم.
نامه منتقدان خانه موسیقی به شورای عالی
در ادامه این نشست سیدمهدی قادری به نمایندگی از بخشی از منتقدان خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و متنی را قرائت کرد. در این متن که به امضای برخی از منتقدان این نهاد صنفی رسیده، آمده است: «امروز و در این جمع به نمایندگی از منتقدانی با شما سخن میگوییم که مدتها صدای انتقاداتشان به جایی نرسید، تاثیری نگذاشت و پاسخی نگرفتند تا نهایتا بواسطه برگزاری جلسات ضرباصول در بررسی عملکرد خانه موسیقی و تلاش سوال برانگیز مدیرعامل این نهاد و معاون وقت هنری در به تعطیلی کشاندن این جلسات گردهم آمدند تا آنچه را سالها در سینه داشتند و یا به آرامی ابراز میداشتند را با صدایی بلندتر اما باز هم محترمانه و مطابق با اصول مدنی و دموکراتیک بیان کنند. این گروه طی این چهار سال در این راه کم تلاش نکردند و همت نگماشتند اما جز دربهای بسته، تهمتها، تحقیرها، محدودیتها، تفرقه اندازیها با تطمیع و تهدید و یا به بازی گرفته شدن با سیاستبازیهای دور از شان یک جامعه فرهنگی و هنری نصیبشان نشد آنهم از سوی نهادی با ادعای کار صنفی و جایی که در اصل میبایست مامن و ملجا همگی آنها میبود که همین دست رفتارها بوده و هست که نهتنها برخی از منتقدین که بخشی بزرگ از جامعه موسیقی امروز ما را ناامید و مایوس، منفعل و بیتفاوت و یا حتا معتقد به شیوههای رادیکال و کینهجویانه کرده است.
این گروه از منتقدان به وضوح اعلام میدارند که نباید حضور امروزشان در این جلسه بواسطه به رسمیت شناختن شیوه عملکرد خانه و گردانندگان و مدیران اجرایی آن، احساس تغییر یا نشان حسننیتی در آن نهاد تا به امروز تلقی شود، بلکه این حضور صرفا بواسطه عاملیت شخص جناب آقای فرهاد فخرالدینی در تدارک این جلسه و دعوت ایشان از منتقدان، به احترام ایشان و با آگاهی از حسن نیت وی به عنوان هنرمندی بزرگ، پیشکسوت، خوشنام و مورد اعتماد همه و به امید آیندهای بهتر برای جامعه موسیقی صورت گرفته است.
بدیهی است جلساتی از دست نشست امروز نخواهد توانست فرصت و زمان مناسبی برای بیان انتقادات، حل مشکلات مزمن و ریشهدار موجود و ایجاد همدلی و اتحادی پایدار در بین اهالی موسیقی تصور گردد. اما با حضور و نظارت جناب فخرالدینی و بزرگانی از این دست امید میرود امروز را بتوان فتح بابی فرخنده برای آغاز و اصلاحی خجسته دانست. بازهم بدیهی است منتقدان حاضر به ارائه موارد مورد انتقاد و راهکارهای خود در فرصتهای از پیش برنامهریزی شده و هدفمند با حضور اصحاب موسیقی و رسانه خواهند بود. در آخر تاکید این نکته ضروری است که با همه اینها آغاز موثر این راه جز با مشاهده تغییر در عملکرد خانه موسیقی براساس سرفصلهای زیر که در واقع روح انتقادات این چندسال منتقدان آن نهاد را تشکیل میداده از سوی اهالی موسیقی پذیرفته نخواهد شد:
۱- پایبندی به اصول اولیه فعالیت صنفی و مدنی
۲- قانونمداری، التزام و عمل به اساسنامه
۳- شفافیت در عملکردها و محرم دانستن اهالی موسیقی و بویژه اعضا.
۴- پاسخگو بودن در مقابل سؤالات، نقدها و عملکرد پیشین آن نهاد و تصحیح روالهای نادرست موجود
۵- احترام و ارزش یکسان برای تمامی اهالی صنف موسیقی، تلاش در جهت منافع جمعی و اجتناب از هرگونه عملکرد محفلی
۶- دوری از سیاسیکاری، ایجاد رانت و به حداقل رساندن وابستگی به نهادهای دولتی به هر شکل»
ای کاش انتخابات خانه موسیقی را تحریم نمیکردند
حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در بخش بعدی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اگر بخواهیم به دوستان منتقد پاسخی داشته باشیم باید مصداقی ماجرا را پیش ببریم که بهطور طبیعی وقت اجازه این کار را نمیدهد. اما اگر بخواهیم حسن نیت خودمان را به دوستان منتقد نشان دهیم باید بگوییم براساس این مواردی که گفته شد باید بگوییم «چشم». ما قطعا درباره مواردی که گفته شد هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد. اما شما در جریان باشید از زمانی که موارد انتقادآمیز مطرح شده من برای صحبت و رفع سوءتفاهم با عزیزان منتقد پیش قدم شدم.
مدیرعامل خانه موسیقی درباره نشست «گفتمان ضرب اصول» با موضوع «عملکرد 15 ساله خانه موسیقی» گفت: آقای شهرام صارمی شاهد بنده هستند که من حتی به دوستان گفتم که ما حاضریم میزبان عزیزان منتقد در خانه موسیقی باشیم و اصلا بنا بر این نبوده که ما قصدی برای حضور در این نشست نداریم. به هر حال این سوءتفاهم شروع شد و همین جور ادامه پیدا کرد. ما فکر کردیم برخی دوست قصد ندارند که امور اصلاح شود بلکه به ماجرا شخصی نگاه میکنند و چون از فلان کس خوششان نمیآید ماجرا را به جای دیگری میبرند. قطعا عملکرد ما در خانه موسیقی قابل نقد است و ما به هیچ عنوان خود را خالی از اشکال نمیدانیم.
نوربخش همچنین عنوان کرد: قطعا کسانی هم هستند که بهتر از ما میتوانند در خانه موسیقی مدیریت کنند. اما ای کاش دوستان انتخابات خانه موسیقی را تحریم نمیکردند و حاضر می شدند عمر و قت و زندگی خود را برای چنین کار مقدسی صرف کند. شما مطمئن باشید در خانه موسیقی از جیب خیلی های می رود اما در جیب آـنها چیزی نمیآید.کسی هم دنبال وجهه و اعتبار نیست که بخواهد با نام خانه موسیقی این اعتبار را کسب کند. من بازهم میگویم اتفاقات پیش آمده برای منتقدان عزیز نشات گرفته از یک سوءتفاهم بوده و من از شما خواهش میکنم این جلسه را به فال نیک گرفته و به اصل ماجرای موسیقی بپردازیم که مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
عملکرد نادرست در خانه موسیقی باعث از بین رفتن محبوبیت این نهاد شد
کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده تار) به عنوان یکی از منتقدان خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من اصولا برپایی جلسات در ایران را فقط به انتشار برخی از نوشتهها میدانم و از این رو قصد شرکت در این جلسه را نداشتم؛ اما باید بگویم که تلفن آقای فخرالدینی برای حضور در این نشست، حکم دستور را برای من دارد. به همین جهت این فرمان استاد را اجابت کردم و به اینجا آمدم. همه دوستان می دانند که بنده اینجا نه با کسی دشمنی دارد و نه مشکل شخصی برایم مهم است. من بر این باورم آنچه ما در اینجا نیاز داریم مبتنی بر این نکته است مدیریت خوب است. شما می بینید اتفاقات بدی که در کشورما افتاده نشات گرفته از همین سوءمدیریت است که واقعا به آن احتیاج داریم.
وی افرزود: دوستان، شما با عملکرد نادرست در خانه موسیقی باعث شدید که محبوبیت خانه موسیقی دربین هزاران اعضای خانه موسیقی کم شود و این یک فاجعه است که نشانده دهنده عدم مشروعیت و عدم محبوبیت است. از سوی دیگر موضوع سلب اعتماد نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. متاسفانه ماجرا به گونهای هدایت شده که رانتها فضای زیادی را دربرگرفته است. من با هیچ فردی عناد و دشمنی ندارم. اساسا هنر موسیقی هنر عشق ورزیدن است که باید در این راه وجود رانتها و سوءمدیریت نادرست باعث شده که اینگونه در شرایط خوبی در خانه موسیقی به سر نبریم.
اگر کارها آنگونه که فکر میکنم پیش نرود کناره گیری میکنم
فرهاد فخرالدینی نیز با اشاره به گفتههای کیوان ساکت عنوان کرد: راهحل برخی از مواردی که آقای ساکت به آن اشاره داشت مبتنی بر حضور پررنگ در مجامع عمومی خانه موسیقی است که در این صورت آن فردی که دوست دارید انتخاب خواهد شد؟ باور کنید دیگر از من گذشته که به مدیریت نگاه کنم. من هم بر این باورم که جوانان در عرصههای مدیریتی خانه موسیقی حضور داشته باشند. من به همین سادگیها این پست را قبول نکردهام و اگر کارها آنگونه که فکر میکنم پیش نرود، کنار میکشم. شما مطمئن باشید اگر بنده شخصا متوجه شوم که کارایی ندارم سریعا کنارهگیری خواهم کرد همانگونه که در ارکستر ملی نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کردم. چون در آن شرایط ادامه کار برایم فراهم نبود. نگذارید کسی که شایستگی حضور در مدیریت خانه موسیقی را ندارد در اینجا بنشیند.
نوربخش نیز در پاسخ به کیوان ساکت گفت: من از آقای کیوان ساکت خواهش میکنم از عنوان کلماتی که بار حقوقی دارد، پرهیز کنند. وقتی شما از کلمه رانت استفاده میکنید و به اعتقاد من کلمه بسیار بدی است باید درباره آن مصداق هم بیاورید. شما مطمئن باشید اگر من رانتخوار بودم چپ و راست باید آلبوم تولید میکردم و در کشورهای مختلف کنسرت میدادم. البته ممکن است برخی از دوستان تصور کنند که ما رانتخوار هستیم اما واقعا به کار بردن این کلمات خیلی جفاست. اصلا کدامیک از بزرگانی که در اینجا نشستند از رانت استفاده میکنند؟ اگر دوستان واقعا مصداقی از رانتخواری بنده و هیات مدیره دارند به ما با مدارک و مستندات ارائه دهند. کیوان ساکت میتواند به من بگوید که سوءمدیریت دارم اما من از دوستان میخواهم از بیان برخی از صحبتها کمی رعایت کنند.
فاضل جمشیدی (خواننده) هم در بخش دیگری از این نشست گفت: دوستان با تمام صحبتهایی که انجام گرفت اما باید گفت که این دافعه در خانه موسیقی به وجود آمده است. به هر حال خانه موسیقی نهادی است که از چند سال پیش تاکنون گستردهتر شده و باید پذیرفت همین موضوع فعالیتها نیز گسترش پیدا خواهد کرد. اگر بین گذشته و حال قصد مقایسه داشته باشیم، میبینیم که ما از کار عقب هستیم. شما اگر به مجامع برگزار شده کانونها دقت کنید خواهید دید که فعالیتهای ما کاهش یافته است. به همین منظور من چند پیشنهاد اجرایی دارم که امیدوارم در خانه موسیقی لحاظ شود.
وی در ادامه افزود: ما برای منتقدان و تحلیلگرانی که به خانه موسیقی انتقاد دارند کانونی تشکیل دهیم تا منتقدان بیایند و حرفهای خودشان را در قالب یک کانون عنوان کنند. از سوی دیگر تشکیل دبیرخانه اجرایی در شورای عالی خانه موسیقی یکی دیگر از مواردی است که میتواند در خانه موسیقی مورد بررسی قرار گیرد. این به نوعی شبیه فعالیتهای شورای نگهبان است که میتواند مورد بررسی هیات مدیره قرار گیرد. نکته دیگر بحث روابط عمومی خانه موسیقی است که بسیار ضعیف است. من پیشنهاد میکنم فردی قوی را به عنوان مدیر روابط عمومی انتخاب کنید که همه اعضا بتوانند از طریق این مجرا ارتباط منسجمی با مدیریت خانه موسیقی داشته باشند. در غیر اینصورت با این ساختار اجرایی فعلی نمیتوانیم به نقطه درستی برسیم.
جلسات مشترک با شورای عالی خانه موسیقی هر ماه برگزار شود
محمد سریر (عضو شورای عالی خانه موسیقی) نیز گفت: ما با برگزاری این نشستها به سمت بالندگی بیشتری خواهیم رفت. من توصیه میکنم این جلسات را ادامه دهیم تا به مرور مشکلات نیز مرتفع شود. به هر ترتیب بنده در این سالها بدون هیچ چشمداشتی فعالیتهای زیادی در عرصههای صنفی داشتهام. به نظرم میآید بهترین وظیفهای که میتوانیم در این اتفاقات به وجود آوریم تلاش برای رفع مشکلها با کمک و همیاری است. من حتم دارم همه دوستانی که در این جلسه صحبت کردند و طی ماههای گذشته نیز نقدهایی به خانه موسیقی وارد کردند قطعا با حسن نیت این کارها را انجام می دهند.
مهدی آذرسینا (پژوهشگر و نوازنده کمانچه) نیز گفت: من فکر میکنم آن چیزی که خارج از مساله اداری میتواند مورد توجه قرار گیرد و البته باعث دوری برخی هنرمندان از خانه موسیقی شده، این بوده که رفتارهای دوستان خیلی هنرمندانه نیست. خانه موسیقی در این سال ها تفریبا برخلاف جهت فعالیتهای موسیقایی در این سالها حرکت کرد. به عبارتی این مجموعه وقتی هیات مدیرهای با چهرههای نامآوری دارد باید با شناخت بیشتری در عرصه موسیقی درست حرکت کند. حتی در زمینه برخوردها نیز باید فضا به گونهای باشد که نحوه برخورد با هنرمندان از شکل بهتری برخوردار ببوده و همه گونهها در این صنف حضور داشته باشند که امیدوارم در جلسات بعدی بتوانیم درباره آن بیشتر حرف بزنیم.
داریوش پیرنیاکان (عضو شورای عالی خانه موسیقی) هم در ادامه صحبتهای آذرسینا گفت: اگر اساسنامه خانه موسیقی را مطالعه کنید متوجه میشوید از اول هم این تضاد را داشتیم که این اساسنامه و تشکیلات آیا باید به عنوان صنف از تمامی موسیقی طرفداری کند یا فقط موسیقی تفکری و جدی را دنبال کند. من خودم که جزو هیات موسسان بودم و از اول هم در این مورد که موسیقی پاپ نباید باشد، موضع داشتم. ما بحثهای زیادی داشتیم کسی که در پارک ساز میزند تا رهبر یک ارکستر میتوانند در خانه عضو و از حق مساوی برخوردار باشند. بنابراین اگر بخواهیم فکر آقای آذرسینا را دنبال کنیم حتما باید اساسنامه خانه تغییر کند و یک خانه و انجمن دیگری صرفا برای موسیقی خیلی هنری تشکیل شود. اینجا یک صنف است که ما نباید این گونه نگاه کنیم که چه کسی استاد است و چه کسی شاگرد. اینها همه در خانه از یک حق برخوردار هستند.
حمیدرضا نوربخش نیز در ادامه صحبتهای پیرنیاکان با اشاره به نحوه تشکیل صنوف هنری در کشورمان طی سالهای اخیر گفت: یک زمانی در دولت اصلاحات با توجه به اینکه شعار اصلی رئیسجمهور جامعه مدنی بود، نهادهای مدنیای را پایهگذاری کردند. پیشقراول این نهادها خانه سینما بود. در آن روز چون پیشهای راجع به این نهادها نبود رایزنی و جمعبندی کردند که با توجه به اینکه کار فرهنگی هنری است نمیتواند نگاه کارگری و کارفرما برآن حاکم باشد و لازم است چنین فعالیتهایی با قواعد وزارت ارشاد فعالیت کنند و اساسا به همین جهت است که این نهاد ها با عنوان موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره ثبت شد. به هر ترتیب این بحث سالهاست که وجود دارد. به عبارتی موسسات چند منظوره صاحبانی دارند که سهامداران آن تلقی میشوند وبا توجه به اینکه اینجا چنین نگاهی نبود و قرار بود هنرمندان نیز فعالیت کنند، فعالیت صنفی هم دیده شده و به اصطلاح شتر گاو پلنگ است.
وی افزود: البته بعد از اتفاقاتی که برای خانه سینما رخ داد و ماجرا را تا مرز تعطیلی هم پیش برد، مدتی است تصمیمانی برای حل این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی اتخاذ شده تا این موضوع با امضای رئیس جمهور مرتفع شود. یعنی این موسسهها تحت قوانین موسسههای فرهنگی هنری نیستند و میتوانند عضوگیری کنند و تمام قواعد صنفی بر آنها جاری است. که این مورد مراحل آخر خود را میگذراند. ما انجمن صنفی موسیقی هم داریم که در وزارت کار ثبت شده و مشابه آن در سینما نیز ثبت شده است. خانههای هنری اگرچه نام موسسه فرهنگی هنری دارند اما نهادهای صنفی هستند.
منظور منتقدان از رانت از نوع شهرام جزایری نیست
حسین پرنیا (نوازنده و آهنگساز) نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: من فکر میکنم ما یا خیلی خیالپرداز هستیم یا خیلی خوشباور. گویا ما فراموش کردیم در ایران زندگی میکنیم ما باید ببینم وقتی دنبال دموکراسی در موسیقی هستیم چقدر معنی دموکراسی و با هم بودن را میفهمیم؟ وقتی دوستان و منتقدان در این جلسه میگویند رانت هست منظور رانتی نیست که برای آقای شهرام جزایری به کار میبردند. منظور این است برنامهها و داوریها عادلانه نیست. اگر عادلانه سخن بگوییم جامعه مرد و زنها هرکدام 50 درصد باشند ما نیمی از این جامعه (زنها) را نداریم. اصلا در اینجا وظیفه نهادهای موسیقی چیست؟ اگر همه تصمیم گرفتیم کار موسیقی انجام بدهیم اگر امام جمعهای گفت موسیقی حرام است، باید چه تدبیری برای آن داشته باشیم؟ ایراد کار آنجایی است که عدهای به ریش ما میخندند برای آنها فرقی نمیکند موسیقی هست یا نیست. ما زمانی میتوانیم معنی دموکراسی را بفهمیم که منتقدان ما در خود ما باشند. انجمن موسیقی یکی از عواملی بود که کنسرت من کنسل شد، باید تعارفهای مصلحتاندیشی را کنار گذاشت. دیگر گاماس گاماس جلو رفتن به درد موسیقی نخواهد خورد.
نوربخش نیز در پاسخ پرنیا توضیح داد: آقای پرنیا چه کسی گفته خانه موسیقی موضع ندارد؟ راجع به خیلی از اتفاقات مملکت موضع دارد. خانه موسیقی حتی راجع به کلیت روند انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد مطلبی در فصلنامه خانه موسیقی منتشر کرده است. البته که این حق وزیر و معاون وزیر است هرکسی را میخواهند به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب کنند. ما در این زمینه صحبت داشتیم که آیا روند درستی است که دو دستگی ایجاد کنیم و به مدیری بگوییم فلانی را انتخاب نکن و فلانی را انتخاب کن؟ حتی در نامهای فقط گفتند عملکرد مدیر قبلی خوب بوده و اساسا درباره مدیر بعدی کسی صحبت نکرد.
فرهاد فخرالدینی (رئیس شورای عالی خانه موسیقی) نیز در ادامه صحبتهای نوربخش تصریح کرد: دوستان آرزوهای زیادی در دل همه ما نهفته است. من آرزوهای بسیار برای خانه موسیقی، مملکتم و کسانی که با هنر و سروکار دارند، دارم. الان هم گفتیم شاید بتوانیم کاری انجام بدهیم. این موضوعی که میخواهیم با آنی که میتوانیم انجام بدهیم ممکن است خیلی فرق داشته باشد. من خیلی آرزو دارم؛ یکی از هدفهای من است بتوانم ارکستر بزرگ و عالی را در خانه موسیقی تشکلی بدهم. از سوی دیگر نیز گروههای موسیقی میدان داشته باشند و حمایت شوند. کارگاههای هنری مختلف دایر شود و تجربههای اهل فن در اختیار جوانان قرار داده شود. آرزو دارم برای تمام بانوانی که صدایشان در سینههایشان حبس شده است فرصتی برای اجرای برنامه داشته باشند چراکه بخش مهم موسیقی ما با صدای بانوان است.
وی افزود: عزیزانم سعی کنید این نهاد را حفظ کنید چون اگر نباشد بازهم همان فاصله زیاد «انجمن اخوت» تا انجمن موسیقی را خواهیم دید. من چندی پیش به کشور جمهوری آذربایجان دعوت شدم و حیرت کردم از نظامی که در موسیقی آنها وجود دارد. کشوری که عکس اسکناسش تار و کمانچه و دایره است با کشوری که وقتی میخواهند تار و کمانچه را در تلویزیون نشان بدهند با گل و گلدان آن را میپوشانند که مبادا معلوم باشد آن پشت چه کار میکنند. پس کمک کنید تا به ایدهآلهای شما برسیم و همانطور که شما میخواهید کار کنیم.
داود گنجهای (عضو شورای عالی خانه موسیقی) گفت: من هم کلمه رانت را میفهمم. من میدانم نیت آقای ساکت نیت بدی نیست. امسال همین آقای پیرنیاکان با رفاقتی که با دولت جدید دارد کاری کرد پولی به خانه موسیقی بدهند. دو ماه است خانه موسیقی حقوقی ندارد بدهد. به شرفم قسم ما اصلا حقوق نگرفتیم. اگر پولی هم از این ور آنور میگیریم عینش را به حساب خانه موسیقی ریختند که آقای وفایی مثل شیر روی آن خوابیده است. شرافتا از فردا در خانه موسیقی روی شما باز است هرکس انتقاد دارد، بگوید. اگر نوربخش نتوانست میرود، من هم از خدایم است بروم.پس از شما عزیزان میخواهم حرف های استاد فخرالدینی این پیر دیر موسیقی را گوش بدهیم و محبت پیشه کنیم. منتقدان عزیز بیاید باهم رفیق و دوست باشیم. راست بگوییم، مرد باشیم و همه باهم همبسته باشیم.
هوشنگ کامکار نیز در بخش پایانی این نشست گفت: بسیار متاسف هستم. فکر میکردم برای منتقدان در این سالن جا نباشد و باید در حیاط بنشینند که بیایند و در جهت سازندگی خانه موسیقی ما را کمک کنند. بحث من این است که اگر کسی میتواند درباره خوانندگی زن اقدام کند، بیاید بالا. ما باید در این زمینه ها کار کنیم. البته گروه کامکارها در این زمینه کارهایی را انجام داده است. من بر این باورم باید موسیقی را درست کرد و فضا را به سمتی برد که همه کسانی که در این زمینه موارد مبهمی دارند، راهنمایی شوند.