خبرگزاری کار ایران

چند خبر از سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران

چند خبر از سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران
کد خبر : ۱۶۲۶۴۳۷

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال برای اولین‌بار سالن فناوری‌های نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شروع به فعالیت می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال برای اولین‌بار سالن فناوری‌های نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شروع به فعالیت می‌کند.

ابراهیم حیدری، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره فعالیت‌های بخش فناوری‌های نشر گفت: در راستای اجرای برنامه پیشنهادی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کاربست فناوری در فعالیت‌های فرهنگی و ظرفیت‌های خانه کتاب، امسال برای اولین‌بار سالن فناوری‌های نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شروع به فعالیت می‌کند. این سالن با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم باهدف آشنایی ذی‌نفعان حوزه نشر با آخرین دستاوردهای فناوران این حوزه در کشور برپا می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های متنوعی در این سالن اعم از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، برگزاری کارنامه نشر به‌صورت الکترونیکی، پنل‌های تخصصی با رویکرد فناوری‌های نشر برای علاقه‌مندان، استفاده از هوش مصنوعی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری استارت‌ تاپ کتاب و کتاب‌خوانی، و امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی پردیس فناوری‌های نشر با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و بخش خصوصی تدارک‌ دیده ‌شده است و امیدواریم نمایشگاه پیشرو یک شروع برای آشنایی علاقه‌مندان کتاب با فناوری‌های این حوزه باشد تا آغازی  برای رشد فناوری در حوزه نشر کشور شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ادامه داد: دنیای فناوری دیجیتالی، توسعه‌ای به‌اندازه همه صفر و یک‌های دنیای امروز پیدا کرده و با همان سرعت تغییر بین صفر و یک، در حرکت روبه‌جلو است. این حرکت و توسعه، حدومرزی برای موضوع‌ها و حوزه‌های مختلف نمی‌شناسد. تقریباً هر نوع خدماتی را که تصور کنید، اکنون در دنیای جدید دیجیتال راهکار جدید و ویژه خود را پیدا کرده و یا به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند به‌کارگیری فناوری‌های نوین، تمامی بخش‌های اقتصادی را متأثر می‌سازد و به بیان دیگر تأثیر این فناوری ناشی از اهمیت و قدرت بالای آن‌ها به منزله یک عامل خارجی است که به طور جبری بر متغیرهای سازمان تأثیر می‌گذارد.  صنعت چاپ نیز مستثنی از این فرایند نیست و باید خلق ثروت از طریق نوآوری‌ها، همکاری با دانشگاه‌ها و استفاده از توان‌بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد. صنعت چاپ در دنیا یک هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد سهم صنعت چاپ کشورمان از این بازار چقدر است؟ امروزه در تحول فرایندی نشر، اشکال نوینی را در نشر شاهد هستیم که از آن‌ها با عباراتی مانند پلتفرم یا بسترهای نشر یاد می‌شود. خود ناشری، نشر بنا بر نیاز، نشر بر خط، نشر اجتماعی، نشر موبایلی، نشر در شبکه و... ازاین‌دست بسترها هستند.

حیدری ادامه داد: نشانه‌ها و شواهد موجود از کسب‌وکار ناشران ایرانی، حاکی از آن است که اگر ناشران ایرانی فعالیت‌های خود را بر به‌کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی متمرکزسازند، به‌مراتب عملکرد بهینه و متناسب با واقعیات فرهنگی و دانشی زمانه، خواهند داشت. تجربیات ناشران دراین‌خصوص نشانگر آن است که تحولات ناشی از ورود فناوری‌های نوین به این صنعت، دریچه‌های جدیدی فراروی حرفه نشر در به‌وجودآمدن زمینه‌ها و بسترهای تولید محصولات نوین می‌گشاید.

قائم‌مقام سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: یکی دیگر از وظایف مهم و بسیار مؤثر در حال حاضر بالابردن سواد دیجیتال و حقوقی در مخاطبان و به‌خصوص کودکان از طریق کتاب‌خوان کردن آنهاست. نسلی از کودکان که با آن‌ها روبه‌رو هستیم کودکانی هستند که ویژگی‌هایی همچون تحصیل‌کرده‌ترین نسل تاریخ، اهل‌فن و دوستدار تکنولوژی، زندگی در عصر هوش مصنوعی، یادگیری شخصی، تعامل به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی دارند و درعین‌حال علاقه‌مند به اقتصاد غیرشراکتی بوده و در چارچوب قوانین بازی نمی‌کنند.

وی افزود: دراین مسیر برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی علاوه بر حفظ هویت ملی و قومی، عاملی است که منجر به خودشناسی و ایستادگی در مقابل هجوم فرهنگ‌های دیگر می‌شود و به حفظ فرهنگ خودی می‌انجامد. کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی هر جامعه است و لزوم توجه به آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست، در کنار اهمیت مطالعه در جامعه و گروه‌های مختلف مطالعه، موضوع انس و الفت کودکان نسل آلفا و زد با کتاب نیز بسیار قابل‌ توجه و مهم است.

حیدری همچنین گفت: از آن جایی که کتاب دریچه ورود به دنیای حیرت‌انگیز علم و دانش است و یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش توانمندی‌های انسان به شمار می‌رود، همگان باید توجه ویژه‌ای نسبت به فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شدن عادت مطالعه در کودکان داشته باشند. در دوره پس از کرونا و خلق فناوری بلکچین و ظهور و گسترش روزافزون پدیده‌های جدید تکنولوژیک در زندگی‌هایمان و وابستگی کودکان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه به ابزار دیجیتال، مطالعه و کتاب‌خوانی در کودکان دچار آسیب شده و فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال تا حدود بسیاری جای کتاب‌خوانی را در کودکان گرفته است.

قائم‌مقام سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی فناور و نوآوری در صنعت نشر و چاپ در جامعه گام دیگری در ایجاد تعامل بین کتاب و سرگرمی‌های دیجیتال است. استفاده از ابزار دیجیتال برای معرفی کتاب به مخاطبان و کودکان، وجود دیتا ماینینگ‌ها، هوش مصنوعی، اپ‌های مختلف گوشی‌های هوشمند، کتاب‌فروشی‌های مجازی، تبلیغات فضای مجازی، صنعت چاپ دیجیتال، تولید نسخه‌های الکترونیک کتاب و کتاب‌های صوتی مناسب و استاندارد و هرآنچه که در کل به فناوری اطلاعات از ابزار دیجیتالی که در اختیار دارند بهینه‌تر استفاده کنند و زمانی را که در فضای مجازی سپری می‌کنند، به مطالعه و کسب دانش بپردازند و هم در این صنعت شاهد رشد اقتصادی و ورود جدی‌تر در بازارهای بین‌المللی باشیم.

معرفی مجری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب

ابراهیم حیدری، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از انجام تشریفات قانونی شرکت مجری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب را معرفی کرد.

براین‌اساس شرکت «پارسایانه تبلیغ» به‌عنوان مجری انحصاری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب معرفی شد.

این شرکت با شرکت در مزایده و پس از طی تشریفات قانونی به این مهم دست‌یافته و ابلاغیه تأیید وی برای اجرای این موضوع نیز از سوی قائم‌مقام نمایشگاه کتاب فراهم شده است.

بر اساس این گزارش امکان تبلیغات محیطی برای تمام ناشران در ۲۰ موقعیت و فضای تبلیغاتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در دوره پیش رو فراهم شده است.

چند خبر از سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران

ناشران و آژانس‌های ادبی حاضر در فلوشیپ تهران انتخاب شدند

۳۰ مؤسسه نشر و آژانس ادبی از ۲۲ کشور جهان برای حضور در نخستین فلوشیپ تهران انتخاب شدند.

این انتخاب از میان ۹۹ ناشر و آژانس ادبی متقاضی از ۳۴ کشور جهان انجام شده که برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده بودند.

بر اساس این گزارش کشورهای عراق، هند، قرقیزستان، ازبکستان، بنگلادش، ترکیه، کویت، عمان، اسپانیا، ایتالیا، اندونزی، مالزی، مغولستان، مقدونیه، قزاقستان، پاکستان، چین، روسیه، استرالیا، عربستان سعودی و هند کشورهایی هستند که ناشران و آژانس‌های ادبی آن‌ها در این رویداد حضور خواهند داشت.

در بخش داخلی نیز این دوره از فلوشیپ میزبان ۳۰ ناشر، کارگزاری و آژانش ادبی و انجمن فرنگی نشر خواهد بود که شامل ۵ انجمن فرهنگی نشر، ۶ کارگزاری و آژانس ادبی و ۱۹ موسسه نشر است.

نخستین فلوشیپ تهران با موضوع ادبیات و کتاب کودک‌ونوجوان هم‌زمان با سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل این رویداد برگزار می‌شود.

چند خبر از سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران

انتشار فراخوان حضور در بخش فن‌آوری‌های نشر نمایشگاه کتاب

فراخوان شرکت در سالن فناوری‌های نشر در سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

این فراخوان باهدف معرفی شرکت‌های فعال خلاق و دانش‌بنیان حوزه نشر منتشره شده است و بر اساس آن شرکت‌هایی که از فناوری و ابزارهای فناوری در حوزه نشر کتاب مانند تولید، نشر، چاپ، بازاریابی، فروش، خوانش و پادکست‌های حوزه کتاب استفاده می‌کنند می‌توانند در سالن ویژه‌ای با همین عنوان در نمایشگاه کتاب امسال حضور داشته باشند.

هدف اولیه این بخش معرفی دستاوردهای فناوری در حوزه کتاب است و برای اولین‌بار در سی‌وششمین نمایشگاه حضور دارد، همچنین شناسایی و ایجاد شبکه بین این شرکت‌ها از دیگر اهداف این بخش است.

همچنین در این سالن، محلی ویژه برای برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای تخصصی حوزه فناوری‌های جدید در بخش کتاب با حضور افراد فعال این زمینه تدارک‌دیده‌شده است که در آن نشست‌ها، گفت‌وگو و کارگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و حضور در این بخش می‌توانند از طریق سایت اینترنتی Register.tibf.ir اقدام کنند.

چند خبر از سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران

مدیر کارگروه بخش کودک ‌و نوجوان سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: عرضه بیش از ۳۱ هزار عنوان کتاب کودک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

مدیر کارگروه بخش کودک ‌و نوجوان سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: تاکنون ۲۳۰ ناشر برای حضور در بخش کودک‌ونوجوان این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ثبت‌نام کردند.

محمدتقی حق‌بین، عضو هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک‌ونوجوان در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه کتاب درباره فعالیت‌های بخش کودک‌ونوجوان گفت: تا کنون ۲۳۰ ناشر برای حضور در بخش کودک‌ونوجوان سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۱ ناشر نسبت به سال قبل بیشتر شده است، همچنین ۲۸ ناشر نیز نمایندگی دارند.

وی ادامه داد: در بخش کودک‌ونوجوان برای حضور ناشران ۱۳ هزار متر درخواست شده است که نسبت به سال گذشته ۲ هزار متر افزایش فضا خواهیم داشت.

حق‌بین ادامه داد: ۳۱ هزار و ۷۹۲ عنوان توسط این ناشرین در بخش کودک‌ونوجوان عرضه خواهد شد که همگی مورد تأیید خانه کتاب و ادبیات ایران هستند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک‌ونوجوان با اشاره به اینکه مخاطبان بخش کودک‌ونوجوان از کتاب‌های همه ناشران بهره‌مند خواهند شد گفت: به دنبال بهره‌مندی مخاطبان از کتاب همه ناشران غرفه تجمیعی در بخش کودک‌ونوجوان خواهیم داشت که کتاب ناشرانی را که به هر دلیل در نمایشگاه حضور ندارند را با همان تخفیف مصوب ارائه می‌کنند.

وی افزود: به‌طورکلی در بخش کودک‌ونوجوان ناشری نداریم که امسال در نمایشگاه حضور نداشته باشد. همان‌طور که گفته شد استقبال برای حضور در این بخش بیشتر از سال گذشته بود و این نشان‌دهنده آن است که علی‌رغم مشکلات اقتصادی با نوآوری در صنعت نشر می‌توان در این چرخه حضور داشت و این یک نوید برای صنعت نشر است

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز