در اولین برنامه هفت مطرح شد؛
سینما در بد مسیری افتاده/تمام فیلمها در تهران و جاده شمال میگذرند
نخستین قسمت از ویژهبرنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اجرای رضا رشیدپور، شب گذشته (جمعه 13 بهمن ماه) روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
به گزارش ایلنا، حمید نعمتالله در میزگرد بررسی تازهترین ساختهاش درخصوص همکاری خود با هادی مقدمدوست بیان داشت: ترکیب من و هادی مقدمدوست قطعا یک ترکیب هنری است و ادامه نیز خواهد داشت. فیلمسازی از نگاه من یک نقشه است که اگر به آن نقشه برسی و به آن اطمینان یابی، میتوان آن را ساخت. زوج ما از سوژهها و بارش فکری برای رسیدن به این نقشه استفاده میکند.
نعمتالله درخصوص اظهارنظر جنجالی چندی پیش خود درباره فیلمهای کمدی و «بیآبرو خواندن سینمای ایران» گفت: لزوما منظورم دو سه فیلم مجاور اکرانم نبود. من هیچکدام از فیلمهای کمدی آن دوران را ندیده بودم ازجمله «اکسیدان»، «ساعت 5 عصر» و... .
وی ادامه داد: در آن ماجرای یک سوءتفاهم ایجاد شد. آن مصاحبه برای مدتی قبل بود و زمان انتشار آن همزمان شد با اکران فیلمام و این شائبه را برانگیخت که من درباره رقبای خودم؛ آن حرف را زدهام. اما به طور کلی درباره فیلمهای کمدی این معضل وجود دارد. من همزمان به یک موضوع جامعهشناسی اشاره میکنم و اینکه مردم به خندیدن نیاز دارند و میبینیم استقبال عجیبی از این آثار میشود. درکل بهنظرم سینما در بد مسیری افتاده است.
نعمتالله در پاسخ به سوال رشیدپور درباره بهترین فیلمش گفت: چیزی به اسم بهترین فیلم وجود ندارد. من مسیر خودم را طی میکنم و «شعلهور» ادامه مسیری است که من در فیلمسازی طی میکنم. اما اگر منظورتان فیلم محبوبم است، من در میان آثارم «وضعیت سفید» را بیشتر از باقی دوست دارم و در میان آثار سینمایی «بیپولی» را بیشتر از باقی. «بیپولی» بچهی جوانی است. «بوتیک» پا به سن گذاشته است. «بیپولی» در جامعه فیلمش شاداب است و همین شادابی و حیاتش هیجان زدهام میکند.
وی ادامه داد: فیلم «شعلهور» 4 ماه فیلمبرداری آن طول کشید و فیلم گرانی است. اما سیستان و بلوچستان نقشی در گرانی این فیلم نداشت، بلکه موجب ارزانی آن شد. من معتقدم باید به شهرستان رفت و فیلم ساخت. این حق همه جای ایران و حق سینماست که در همه شهرها وارد شود. من خودم بچه تهرانم اما احساس خوبی ندارم که تمام فیلمها در تهران و جاده شمال میگذرد. من با ذائقه تماشاگران مشکل دارم. درخصوص فیلمهای کمدی هم حرفم همین است. اگر شیکی شما را جذب میکند، چرا معماری، گویش، لباس و محیط مختلف شما را جذب نمیکند؟! این باید اصلاح شود. فیلم «شعلهور» تمام توان بخش خصوصی برای ساخت یک فیلم بزرگ در شهرستان است و از این بزرگتر اساسا توانش را ندارد.
مقدمدوست نیز بیان داشت: فیلمنامهنویسی مشترک بین ما، کیفیت همفکری است و کیفیت تقسیم وظایف نیست. آن سبک در فیلمهای تجاری برای زودتر به نتیجه رسیدن متن و فیلمنامه به کار میرود، اما در کیفیت همفکری به دنبال تکمیل ایدههای ذهنی هم هستیم.
امین حیایی هم درباره تجربه بازی در «شعلهور» و شروع دوران تازه بازیگریاش گفت: «شعلهور» در سینمای امین حیایی قدم بزرگ روبه جلویی محسوب میشود. در «دارکوب» و «درخونگاه که به جشنواره نرسید هم همینطور. من به ناگاه با بازی دراین فیلمها وارد سینمای تازهای شدهام و برای این خدا را شکر میگویم. هرچند مردم کمدی دوست دارند و به من همواره پیشنهاد بازی در فیلم کمدی میکنند. اما صادقانهاش این است که جریان بیشتر مرا برده است. البته من واقعا فیلمنامهها را خواندم و این انتخابهایم بوده است.
وی همچنین درخصوص علت کنارهگیریاش از فیلم «معکوس» گفت: همکاریام با پولاد کیمیایی بدلیل طولانی شدن فیلمبرداری «درخونگاه» لغو شد. والا این فیلم هم جز انتخابهایم بود و انتخابهای امسالم کاملا متفاوت با سالهای قبلم است.