خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اعلام کرد؛

فیلتیرنگ تلگرام قبح استفاده از فیلترشکن را در خانواده‌ها شکست

فیلتیرنگ تلگرام قبح استفاده از فیلترشکن را در خانواده‌ها شکست
کد خبر : ۵۸۲۸۶۵

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس معتقد است که کانال‌های معاند در تلگرام فقط 3 درصد مخاطب دارند. با فیلتر شدن تلگرام تعداد استفاده‌کنندگان از فیلترشکن به 30 میلیون نفر رسید.

به گزارش ایلنا، غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی (نماینده مردم رشت) با بیان اینکه فارغ از مخاطبان زیر ۳درصدی کانال‌های معاند، فیلتر تلگرام مشکلات متعدد برای مردم به ویژه افرادی که از این طریق کسب و کار داشتند ایجاد کرد، اضافه کرد: به گفته دوروف مؤسس تلگرام، این شبکه اجتماعی ۱۸۰ میلیون نفر کاربر دارد که تنها ۴۰ میلیون نفر از آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند اما بیش از ۴۶درصد کل ترافیک سرورهای تلگرام و ۸۱ درصد از ترافیک سرورهای کانال‌های تلگرامی را کاربران ایرانی اشتغال کرده‌اند. براساس اطلاعات سایت الکسا، تلگرام رتبه چهاردهم را در میان پربازدید‌ترین سایت‌ها در ایران را کسب کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با استناد به گفته نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق ایران به خانه ملت گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار در حال حاضر در کشور ما به صورت کاملاً مجازی اداره می‌شوند و در صورت دائمی شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته می‌شدند. به گفته او کسب و کارهای تمام‌مجازی با فیل‌تر در آستانه ورشکستگی بودند. فروش این کسب و کار‌ها با تعطیلی تلگرام و اینستاگرام به صفر می‌رسید و حتی جابه جایی آن‌ها به سمت یک شبکه دیگر، فکر اشتباهی است.

جعفرزاده بیان کرد: همچنین بر اساس آمار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹هزار کسب و کار خرد اینترنتی در تلگرام فعالیت دارند. این کسب و کار‌ها در دو هفته گذشته به واسطه محدودیت دسترسی به تلگرام با چالش روبه رو شدند. در همین مدت ۱۵ درصد از کسب وکارهای مجازی از بین رفتند و به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ، در آمار رسمی این سازمان ۱۹ هزار کانال شامددار به ثبت رسیده که از این تعداد ۹هزار کانال مرتبط با فروش کالا یا خدمات بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از رونق افتادن کسب و کارهای نوپای مبتنی بر تلگرام یا اینستاگرام، سبب ایجاد ضررهای بسیاری به صاحبان این مشاغل آنلاین و فعالان این عرصه شد، اظهارکرد: همچنین بسیاری از کانال‌های تلگرامی یا پیج‌های اینستاگرامی که برای خرید و فروش استفاده می‌شدند، جلوی بخشی از سفرهای زائد شهری را می‌گرفتند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید براینکه از سوی دیگر معرفی پیام‌رسان‌هایی همچون سروش، ویسپی، بله، بیسفون، گیپ و آی‌گپ یا برداشته شدن فیلترینگ وی چت که ۵ سال پیش فیل‌تر شده بود، با اقبال نسبی اما کم مردم روبرو شد، توضیح داد: کاربران با مقایسه امکانات، گزارش بررسی‌های فنی این سامانه‌ها و نیز برخی اطلاعات غیرمستند از مالکین این ابزار‌ها مواجه شدند که زمینه بروز شایعه‌هایی درباره ناامن بودن در این پیام‌رسان‌ها را بیشتر مطرح کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه در این میان یکی از مهم‌ترین نکات، کم اثر بودن سیاست فیلترینگ بر اقبال کاربران به این پیام‌رسان است، اضافه کرد: به‌عنوان یک نمونه از شواهدی که این ادعا را ثابت می‌کند می‌توان به نتایج پژوهشی «سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی تلگرام» اشاره کرد که توسط آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیو‌تر دانشگاه تهران طراحی و مدیریت شده است، این نتایج نشان می‌دهد فعالیت کانال‌های تلگرامی یک هفته پس از فیل‌تر شدن در حال بازگشت به رونق روزهای قبل از فیل‌تر شدن است.

وی با تاکید براینکه پس از فیل‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام، مردم همچنان به‌دنبال استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بودند، بیان کرد: همین مسئله بازار فروش VPN را داغ کرد و فروشندگان موبایل به خصوص فروشندگان پاساژ علاءالدین در پشت ویترین‌های خود تبلیغ نرم‌افزارهای VPN را کردند، امری که سود زیادی برای فروشندگان داشت.

جعفرزاده ادامه داد: پیش از این نیز در زمان فیل‌تر «وی چت»، ۸۰ درصد از ۸ میلیون مخاطب ایرانی این نرم‌افزار به نصب فیلترشکن روی آوردند. این اتفاق برای تلگرام تکرار شد و تخمین‌هایی از میزان استفاده از تلگرام و میزان کاهش پهنای باند مصرفی یا میزان مطالب منتشر شد که کاهشی حداکثر ۲۵ درصدی را به همراه داشته است. این امر نشان می‌دهد محدودسازی این پیام‌رسان منتهی به دسترسی غیرایمن ۳۰میلیون نفر به ابزار فیلترشکن شد که به شدت نگران کننده است؛ به این معنی که جمعیتی ۳۰میلیونی به راحتی به هر محتوای غیراخلاقی، ناسالم و جاسوسی دسترسی خواهند داشت.

وی تاکید دارد: با فیل‌تر تلگرام در هفته گذشته، اشتیاق در اختیار داشتن فیلترشکن در میان کاربران را به یکباره ۲۵ برابر کرد (از ۴ واحد به ۱۰۰ واحد رسید) و با افزایش نجومی و سرسام آور حدود ۲۴۰۰ درصد مواجه شد که دو برابر بد‌ترین حالت در سال‌های گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه پس از نصب فیلترشکن روی دستگاه‌های کاربران، پس از این عملاً آن‌ها به هر نوع محتوای فیل‌تر شده دسترسی خواهند داشت، افزود: به عبارت دیگر رواج و تثبیت استفاده از فیلترشکن در بین کاربران ایرانی عملاً منجر به بی‌اثر شدن کامل سیاست فیلترینگ خواهد شد، درنتیجه اغلب کاربران فیلترشکن داشته و به همه محتواهای موجود در فضای مجازی دسترسی خواهند داشت و در ‌‌نهایت فلسفه فیلترینگ در ایران زیر سؤال خواهد رفت.

جعفرزاده اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر تا دیروز کاربران، به خصوص نوجوانان که در سن کنجکاوی قرار دارند، برای رسیدن به محتوای پورنوگرافی و ضددینی با مانع فیلترینگ مواجه می‌شدند، حال با کمک فیلترشکنی که نصب شده مانعی نخواهند دید.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با ابراز تاسف از اینکه قبح استفاده از فیلترشکن در میان خانواده‌ها از بین رفت، اظهارکرد: در هفته گذشته رسانه‌های اجتماعی شاهد موج سهمگینی از شوخی و کنایه کاربران درباره نصب فیلترشکن روی گوشی‌های همراه پدر- مادر‌ها و پدربزرگ – مادربزرگ‌ها بود. بدین ترتیب «فیلترشکن» که تا پیش از این عموما به‌عنوان ابزاری مخرب از منظر بزرگترهای خانواده شناخته می‌شد و به صورت مخفیانه روی گوشی نوجوانان و جوانان نصب بود، مشروعیت حضور در گوشی‌های همراه تمامی اعضای خانواده پیدا کرد.

وی همچنین با استناد به آمارهای موجود توضیح داد: رییس سازمان توسعه تجارت الکترونیکی می‌گوید که این بستر رایگان چیزی نبود که کاربران و صاحبان مشاغل نوپا از کنار آن به راحتی عبور کنند و امروز فقط در تلگرام بر اساس آماری که از سوی مرکز ملی فضای مجازی که تا پایان روز ۱۵ مهرماه امسال برآورد شده «تعداد کانال‌های فارسی در شبکه تلگرام به ۶۲۶ هزار و ۵۳۹ کانال رسیده و در مدت ۱۰ روز، بالغ بر ۱۰هزار کانال به تعداد کانال‌های ایجاد شده، اضافه شد و به ۶۱۶ هزار و ۷۶ کانال رسید.»

جعفرزاده اضافه کرد: همچنین «نایب رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران» معتقد است که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار در حال حاضر در کشور به صورت کاملا مجازی اداره می‌شوند و در صورت دایمی شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته می‌شدند، همچنین مراودات اداری کنونی به شبکه‌های اجتماعی گره خورده و بدون تلگرام دچار مشکل و خلاهای جدی می‌شود.

وی با تاکید براینکه فیلترینگ این شبکه‌ها اعتماد کاربران را کم می‌کند و در این شرایط نه دولت سود می‌برد و نه مردم، ادامه داد: سایت‌ها ظرفیت پاسخگویی و برطرف کردن نیازهای کاربران را ندارند؛ چراکه دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است و نمی‌تواند سایت‌ها را جایگزین مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی دانست. حتی ارتباطات اطلاع‌رسانی بسیاری از سازمان‌ها با تلگرام انجام می‌شود. بیش از نیمی از کسب و کارهای غیرمجازی کشور هم برای تبلیغات از این ابزار‌ها استفاده می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلال در اینترنت و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی به واحدهای اقتصادی که در اینترنت فعال هستند زیان هنگفتی زد و به برنامه‌های دولت برای اشتغال‌زایی با کمک فضای مجازی نیز زبان بزرگی وارد شد، گفت: یکی از برنامه‌های ریاست جمهوری دوره دوازدهم ایجاد ۹۰۰ هزار شغل در حوزه ICT بوده است؛ برآورد نشان می‌دهد، فضای مجازی می‌تواند، عامل ایجاد یک میلیون شغل به طور مستقیم و ایجاد پنج میلیون شغل به صورت غیرمستقیم باشد.

وی با اشاره به اینکه تلگرام هزینه‌های ارتباطی مردم را به شدت کاهش داده است، افزود: هزینه مکالمه تلفن، رفت و آمد و حتی پیامک، به دلیل پیام‌رسانی از طریق تلگرام کاهش یافته و با توجه به وضعیت مالی خانوارهای ایرانی که چندان مناسب نیست، ادامه فیل‌تر تلگرام می‌توانست از نظر اقتصادی نیز مردم را ناراضی کند یا آن‌ها را به سمت پیام‌رسان‌های بیگانه‌ای که به روش‌هایی نامناسب این هزینه را کاهش می‌دهد سوق دهد.

جعفرزاده همچنین معتقد است: افزایش رفت وآمدهایی که به واسطه فیل‌تر شدن پیام‌رسان تلگرام ایجاد شد، توانست منجر به افزایش تردد خودرو‌ها و در نتیجه باعث آلودگی بیشتر هوا به ویژه در کلان شهر‌ها شود، افزود: آمار میزان درآمد روزانه حمل و نقل کالای پست تهران نشان دهنده کاهش قابل توجهی است که ناشی از کسب و کارهای مرتبط با شبکه‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز