معرفی راهیافتگان به مرحله نهایی داوری جشنواره نقد کتاب در حوزه ارتباطات و زبان

دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب، آثار راه یافته به مرحله نهایی داوری در حوزههای ارتباطات و زبان و زبانشناسی را اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، در حوزه ارتباطات از میان ۲۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نقد کتاب، آثار زیر به مرحله نهایی داوری راه یافتند:
ارزشمند و ناتمام، نگاهی به کتاب اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه، علی کاشفی خوانساری، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۱۱، پاییز ۱۳۹۵.
از سرمایۀ شهرتی تا شهرت رسانهای، محمدعلی حکیم آرا، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۱۲، زمستان ۱۳۹۵.
حقوقی برای رسانه یا رسانهای برای حقوق: نقدی بر کتاب حقوق مالکیت فکری آفرینشهای رسانهای، پژمان محمدی، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۹، بهار ۱۳۹۵.
رسانههای اروپایی: کدام ساختار، کدام سیاست و کدام هویت؟!، عباس اسدی، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۱۰، تابستان ۱۳۹۵.
نقد و بررسی کتاب فلسفۀ ارتباطات، سیدحسن حسینی سروری، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۹، بهار ۱۳۹۵.
نقدی بر کتاب روانشناسی رسانه، محمدعلی حکیم آرا، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۱۱، پاییز ۱۳۹۵.
نقدی بر کتاب روانشناسی خبر، محمدعلی حکیم آرا، فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، س سوم، ش ۱۰، تابستان ۱۳۹۵.
همچنین، در حوزه زبان و زبان شناسی از میان ۴۸ مقاله ارسال شده به جشنواره نقد کتاب آثار زیر به مرحله نهایی راه یافت:
بررسی انتقادی کتاب زبانشناسی خبرنویسی، رضا خیرآبادی، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ویژه نامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
بررسی چگونگی آموزش دستور زبان در کتاب اول آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسی زبانان (آزوفا)، حسین آریان، ناصر کاظم خانلو و نسرین بیرانوند، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، س بیستم، ش۳۸، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
بررسی و نقد ترجمه کتاب معنیشناسی، مهین حاجیزاده، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ش۶، بهمن و اسفند ۱۳۹۵.
بررسی و نقد فرهنگ یکجلدی فارسی به ژاپنی و ژاپنی به فارسی معاصر، سیّدآیت حسینی، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ویژه نامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
بررسی و نقد کتاب پژوهشی در هزار توی رمان نو، طهمورث ساجدی، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ش۱، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۵.
بررسی و نقد کتاب راهبردهای یادگیریLes stratégies d’apprentissage، کامیار عبدالتاجدینی، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ش۱، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۵.
بررسی و نقد کتاب گل داوودی و شمشیر: الگوهای فرهنگ ژاپن، علیرضا رضائی، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
تاریخنگاری ترجمه در ایران: بررسی موردی کتاب با چراغ و آینه از منظر تاریخنگاری ترجمه با رویکرد پیم، علی خزایی فرید و مرضیه ملک شاهی، مطالعات زبان و ترجمه، ش۲۴، بهار ۱۳۹۵.
تحلیل گفتمان انتقادی کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از مدل ون دایک، کلثوم یاسمی و فردوس آقا گلزاده، مطالعات فرهنگ ارتباطات، س هفدهم، ش۶۶، تابستان ۱۳۹۵.
دربارۀ زبان فارسی افغانستان، نامه فرهنگستان، مسعود قاسمی، س پانزدهم، ش ۵۹، بهار ۱۳۹۵.
ضرورت ویرایش لغتنامه دهخدا، آرش امرایی، فصلنامه نقد کتاب ادبیات، س دوم، ش۵، بهار ۱۳۹۵.
فرهنگ؟، دانشنامه؟، کارا؟، حسن هاشم یمیناباد، فصلنامه نقد کتاب ادبیات، س دوم، ش۵، بهار ۱۳۹۵. (انگلیسی به فارسی)
نقد کتاب کاربرد پیکره در تحلیل گفتمان، آتوسا رستم بیک تفرشی و محمد عارف امیری، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ویژه نامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
نقد و تحلیل محتوایی زبان فارسی ۲، سیدعلی کرامتیمقدم، فصلنامه نقد کتاب ادبیات، س دوم، ش ۵، بهار ۱۳۹۵.
نقدی بر فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، مونا ولیپور، عارفه نژاد بهرام و سهند الهامی خراسانی، فصلنامه نقد کتاب ادبیات، س دوم، ش۷، پاییز ۱۳۹۵.
نقدی بر کتاب آموزش ترجمه با نگاهی به وضعیت کتابهای آموزش ترجمه در ایران، علیرضا امرایی، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
نقدی بر کتاب روانشناسی زبانآموز: تفاوتهای فردی در یادگیری زبان دوم، رضا پیش قدم و آتنا عطاران، پژوهشنامه انتقادی متون، س شانزدهم، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، بهار و تابستان ۱۳۹۵.
یادداشتهایی بر دستور تاریخی مختصر زبان فارسی (خسرو فرشیدورد)، عبداله ولیپور و رقیه همتی، نامه فرهنگستان، ویژه نامه دستور، ش۱۲، ۱۳۹۵.
چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب به همت خانه کتاب و با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی نقد در گروههای کلیات و اطلاعرسانی، میراثپژوهی، فلسفه، کلام و عرفان، روانشناسی و علوم تربیتی، فقه و حقوق، قرآن و حدیث، اخلاق، علوم اجتماعی، زبان، علوم و فنون، هنر، ادبیات فارسی، ادبیات داستانی، شعر معاصر، ادبیات عربی، تاریخ و جغرافیا، ایران و اسلام و کودک و نوجوان برگزار میشود.