سواد رسانهای رابطهی مستقیم با افزایش سرانه ملی دارد
دبیر علمی جشنواره و همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با تشریح اهمیت توجه به مقوله سواد رسانهای گفت: سواد رسانهای با توسعه اجتماعی و افزایش سرانه ملی رابطهای مستقیم دارد چرا که جامعهای که دانش و مهارت دارد توانمندی آن بالا میرود.
به گزارش ایلنا، برنامه اینجا چراغی روشن است رادیو گفت و گو با موضوع سواد رسانه ای برگزار شد.
در این برنامه سعید مدرسی، مدرس سواد رسانهای، سید احمد موسوی کارشناس سواد رسانه ای و برخی مسئولان جشنواره و همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی حضور داشتند.
کمالی؛ دبیر علمی جشنواره و همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در ابتدای این برنامه بحث سواد را یک بحث فراگیر عنوان کرد و گفت: انسان از ابتدای خلقت خود ضرورت اینکه آگاهی پیدا کند را احساس می کند تا بتواند با اطرافیان خود ارتباط داشته باشد.
وی افزود: قبل از اینکه وارد هر حوزه ای شویم باید سواد آن حوزه را داشته باشیم و سواد را نیز باید آموزش دید.
دبیر علمی جشنواره و همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با تشریح انواع سوادها گفت: سواد رسانه ای مقوله های مختلفی را در بر می گیرد که امروز مقوله های دیگری به طور مستمر به آن افزوده می شود که از آن جمله می توان به سواد فناوری و سواد بهره برداری از تلفن همراه اشاره کرد.
کمالی با تاکید بر اینکه موضوع سواد رسانه ای نیازمند آموزش است، یادآور شد: آموزش و پرورش از سال جدید یک درس را بعنوان تفکر و سواد رسانه ای در مقطع متوسطه آموزش میدهد که این اقدام یک گام مثبت تلقی می شود هرچند که ما برای فراگیری سواد رسانه ای نباید منتظر کسی باشیم.
سعید مدرسی مدرس سواد رسانه ای نیز در این برنامه گفت: شاید سابقه سواد رسانه ای بیشتر از 60 یا 70 سال نباشد و دلیل آن نیز شکل گیری دهکده جهانی است.
وی افزود: وقتی ما در فضای رسانه ای قرار می گیریم طبیعتا به یک مهارتی نیاز پیدا می کنیم که اسم آن را سواد رسانه ای می گذاریم.
وی ادامه داد: کسی که فارق التحصیل حوزه سواد رسانه ای می شود باید سه مهارت را کسب کند که اول با اصطلاح رژیم مصرف رسانه ای روبرو می شویم که هنرجوی ما بداند از هر ابزار رسانه ای به چه مقدار استفاده کند.
وی اضافه کرد: گام بعد بحث مواجهه فعال و نقدانه با رسانه و پیام های رسانه ای است. گام دیگر نیز این است که فرد بتواند یک پیام رسانه ای فاخر را تولید کند.
این مدرس سواد رسانه ای تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید در عرصه فرهنگی انجام شود این است که زبان تخصصی سواد رسانه ای به گفت و گوی عمومی مردم تبدیل شود.
وی افزود: کشورهای غربی به سمت افزایش سواد رسانهای در حرکت هستند و در این زمینه از ما جلوتر هستند. سواد رسانهای در بدنه نخبگان آنها به یک مطالبه عمومی و گفت و گوی جدی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما مدیران فرهنگی هنوز خیلی توجیه نیستند که سواد رسانهای از نان شب واجبتر است.
سجاد خسروانیان مسئول کمیته شبکههای اجتماعی جشنواره و همایش ملی سواد رسانهای و مسوولیت اجتماعی نیز در این برنامه با یادآوری جایگاه رسانه و تاثیرات آن در دنیای امروز گفت: در میان رسانهها ما با شبکههای اجتماعی مواجه هستیم که این شبکهها گستردگی بسیار بالایی دارند و مخاطبان زیادی به خود جذب کردهاند، به گونهای که رسانههای رسمی نیز به سمت این فضا آمدهاند و محتوای خود را از طریق این فضا به مخاطبان ارایه میکنند.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگ و رسانه گفت: وقتی سواد و آشنایی کافی با ابزارها و شبکههای مختلف رسانهای را داشته باشیم به خوبی میتوانیم پیام را دریافت و از محتوا استفاده مطلوب کنیم.
مسئول کمیته ی شبکه های اجتماعی جشنواره و همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی از مردم خواست تا توجه به مقوله سواد رسانهای را جدی بگیرند و خودشان به سمت فراگیری دانش این حوزه بروند و منتظر نباشند تا کسی برای آموزش دادن به سراغ آنها بیاید.
وی افزود: آشنایی مردم با آسیبهای رسانههای نوین، آموزش راهکارهای مصونیت از آسیبهای فضای مجازی و تبیین نحوه استفاده از فرصتهای فضای مجازی از جمله کارآفرینی، ثروت آفرینی و آموزش مهارتهای زندگی جزو اهدافی است که دنبال میکنیم.
مسوول کمیته شبکههای اجتماعی همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی یادآور شد: علاقهمندان به موضوع آموزش و یادگیری سواد رسانهای و مسوولیت اجتماعی و مشارکت در نهضت سواد آموزی رسانهای میتوانند از طریق کانال MLiteracy در تلگرام به این نهضت سواد آموزی بپیوندند و مهارتهای سواد رسانهای را از طریق این کانال یاد بگیرند.
خسروانیان افزود: مهلت ارسال آثار جشنواره و همایش سواد رسانهای و مسوولیت اجتماعی تا 15 شهریورماه تمدیده شده است که علاقه مندان میتوانند تا 15 شهریور چکیده مقالات و تا 15 مهرماه متن کامل مقالات را به دبیرخانه این جشنواره و همایش ملی ارسال کنند.
وی یادآور شد: علاقهمندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش میتوانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
سید احمد موسوی کارشناس سواد رسانهای نیز در این برنامه گفت: مهمترین نگاهی که باید به آن توجه کنیم پرهیز از نگاه رسانه هراسی است.
وی افزود: نباید شبکههای اجتماعی را به عنوان تهدید امنیت ملی تحلیل کنیم چرا که شبکههای اجتماعی قابلیت و دسترسی بالا و سریع به اطلاعات و شفافیت را فراهم کرده است البته یکسری مشکلات نیز وجود دارد که باید واقع بینانه به آن نگاه کرد.
موسوی ادامه داد: امروز نمیتوانیم در عصری زندگی کنیم که از رسانهها فاصله بگیریم، از طرفی نیز رها سازی بی حد و حصر در این حوزه نگاه خطرناکی است. امروز باید به دنبال نگاه واقع بینانه و توانمندسازی در عرصه عمومی حرکت کنیم.
این کارشناس سواد رسانهای گفت: شبکههای اجتماعی بد نیستند و نباید نگاه تهدید آمیز به آنها داشته باشیم و از طرفی نیز هر چیزی که منتشر میشود قابل اعتماد نیست و نیاز به بررسی و تحلیل دارد.
وی در این برنامه مردم را به چالش یک مسافرت بدون موبایل و یک روز بدون اینترنت و موبایل دعوت کرد و خطاب به آنان گفت: بیایید ببینیم آخرین نامهای که برای خانواده و نزدیکان نوشتهایم چه زمانی بوده است و نامهای با دست خط خودمان برای آنان بنویسیم.
این کارشناس فرهنگی همچنین از مردم خواست تا اشتراک یک نشریه چاپی را به نزدیکانشان هدیه دهند و به دنبال هدیهای از جنس مطالعه باشند.
مدیر روابط عمومی جشنواره و همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی نیز در این برنامه با تشریح شرایط امروز کشور و فعالیت گسترده رسانه ها گفت: جامعه کنونی ما خیلی درگیر موضوع سواد رسانهای نشدهاند چرا که تا کنون به صورت مدون برنامهای در این زمینه اجرا نشده است تا کسی به دنبال فراگیری آن برود.
وی افزود: براساس فعالیتهای صورت گرفته در دبیرخانه همایش ملی سواد رسانهای و مسوولیت اجتماعی و چکیده مقالات دریافتی توسط دانشجویان و اساتید پتانسیل قوی و بالایی در این زمینه وجود دارند که باید از آن بهره برداری شود.
این کارشناس سواد رسانهای گفت: با گسترش شبکههای اجتماعی دروازه بانی خبر وجود ندارد و هر کسی دروازه بان خبر خودش است و با این شرایط ضرورت فراگیری سواد رسانهای از نان شب واجبتر است.
مهاجری همچنین نداشتن سواد رسانهای را علت وجود بسیاری از آسیبها در جامعه به خصوص در شبکههای اجتماعی دانست و اظهارداشت: در ایران بر خلاف برخی از کشورهای توسعه یافته، مخاطب سرگرمی های فضای مجازی بیشتر از مخاطب سایر کارکردهای رسانه است و این خود دارای یک پیام برای مسئولین امر است.
علاقه مندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می توانند به کانال MLiteracy در تلگرام مراجعه نمایند.