بازیگری تاوان سنگینی دارد و تضمینی برای آن وجود ندارد
در برنامه پنجشنبه شب 1 بهمن سینمای ایران فیلم سینمایی «رقص خاک» با حضور ابوالفضل جلیلی کارگردان فیلم نقد شد.
به گزارش ایلنا، ابوالفضل جلیلی (کارگردان سینمای ایران) گفت: در ابتدا سلام میکنم به خانواده معظم شهدا من معتقدم جوانان ما شهید شدند تا ما به راحتی فیلم بسازیم.
وی با اشاره به کم کاری خود در سالهای اخیر در سینما، ادامه داد: در دولت احمدینژاد کار نکردم اما دولت جدید من را دعوت به کار کرد و در همان ابتدای روی کار آمدن دولت جدید قرار بود با ژاپن فیلم «مسیر معکوس» را بسازم که حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت این فیلم را با ما بساز و پروژه را به جعفری جلوه که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود، ارجاع دادند و در نهایت هم تا به امروز ساخته نشد.
جلیلی درباره داستان فیلم «مسیر معکوس» عنوان کرد: این فیلم قصه زندگی فیلمسازی خودم است و دغدغهای بود که خودم سالها برای ساخت آن داشتم.
وی با بیان اینکه ۱۵ فیلم دارم که هیچ وقت به نمایش درنیامده است گفت: نوروز ۸۰ که محرم و نوروز باهم یکی شده بود ۵ فیلم ساخته بودم که هر شب یکی از آنها از تلویزیون پخش میشد که تاثیر بسیار خوبی داشت و مخاطبان از آن فیلمها بسیار استقبال کردند. امیدوارم سرافراز رئیس رسانه ملی صدای من را بشنود و فیلمهای من را دوباره پخش کند. من قول میدهم که این فیلمها پر بیننده باشد.
جلیلی بلا بیان اینکه فیلمساز انقلاب است، ادامه داد: فیلمهای من اکران نشد زیرا شانس نداشتم. «رقص خاک» که بعد از ۲۳ سال اکران شد، امروز همه میگویند فیلم خوبی است. من معتقدم هنر در ایران شغل نیست بلکه نمایش است و من در این حرفه هیچ وقت به دنبال پول نیستم و با این نگاه وارد کار هنری شدم.
وی ادامه داد: سوال من این است که این همه فیلمهای جنگی و عقیدتی ساختیم، کدام یک تاثیرگذار بوده است؟ امروز درباره قیام عاشورا که یک اتفاق عظیم مذهبی است فیلم میسازیم با توجه به اهمیت آن باید به خوبی آنرا به تصویر بکشیم.
جلیلی خاطرنشان کرد: من بارها در مصاحبههایم گفتم اولین فیلم عارفانه سینمای ایران را واروژ کریم مسیحی ساخت و بعد از آن عارفانهترین فیلم سینمای ایران «رقص خاک» است.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا اکثر فیلمبردارها دوست دارند کارگردان شوند پاسخ داد: در سینما فیلمسازی راحت است اما برای سایر زیرمجموعههای سینما هر کدام تخصصهای ویژهای لازم است. نکته قابل توجه این است که برخی از فیلمبردارها برای بسیاری از کارگردانها فیلم را میسازند اما در نهایت فیلم به نام کارگردانها زده میشود.
جلیلی با بیان اینکه در پخش بودجه برای ساخت فیلم بیعدالتی زیاد است، افزود: به من ۲۰۰ میلیون برای ساخت فیلم ندادند اما بودجههای میلیاردی را به برخی کارگردانها میدهند.
وی با بیان اینکه زمانیکه «رقص خاک» را میساختم پاک بودم گفت: زمان ساخت این فیلم دوربین و نگاهم پاک بود و خداوند بهترینها را سر راهم قرار داد. «رقص خاک» یعنی از خاک برآمدیم و به کارگردان سینمای ایرن گفت: هیچ فیلمی را تاریخ مصرف دار نمیسازم زیرا زمان برای من مهم نیست. فیلمی میسازم که بعد از ۸ سال به هرکجا رفت همان حس زمان ساخت فیلم را داشته باشد.
وی ادامه داد: من معتقدم ما فیلمسازها در عالم هنر خالق نیستیم، کاشف هستیم و خوشحالم زمانیکه این فیلم در جشنوارههای خارجی به نمایش درآمد در همه جا دنیا نوشتند رقص خاک پدیده استثنایی از سینمای ایران آمده است.
جلیلی با بیان اینکه این نوع فیلمها میتواند مخاطب عام داشته باشند گفت: اگر فضای مناسب برای مخاطب فراهم شود تا بتوانند این نوع فیلمها را ببینند قطعا از این نوع فیلمها استقبال میکنند ضمن اینکه من باید به زبان هنر صحبت کنم تا بتوانم مخاطب عام را جذب کنم.
وی در ادامه بیان کرد: مسیر معکوس را بدون کمک میسازم و مطمئن هستم که در مخاطب بسیار تاثیرگذار خواهد بود ضمن اینکه باید یادآورشدم که سینما نقاشی نیست، نیاز به بودجه دارد.
جلیلی در باره بحثی مبنی بر اینکه اغلب در فیلمهایش از غیر بازیگر استفاده میکند، توضیخ داد: به نظرم سینماگر باید از بازیگر حرفهای در فیلمهایش استفاده کند و من به دلیل انکه بودجه زیادی برای ساخت فیلمهایم نداشتم، مجبور بودم از بازیگر غیر حرفهای استفاده کنم اما معتقدم در چنین فضایی سینما ضربه میخورد زیرا عدهای در دانشگاهها درس بازیگری میخوانند و باید از آنها در فیلمها استفاده شود.
در بخش دوم برنامه مهدی فخیم زده گفت: آقای حیدری زمانیکه به من گفت میخواهیم برایت بزرگداشت بگیریم تعجب کدم و به او گفتم مگر من بزرگ شدم؟
وی در پاسخ به سوال علیرضا شجاع نوری سردبیر و مجری برنامه مبنی بر اینکه از فخیمزاده بگویید، توضیح داد: من در دانشکده دراماتیک درس خواندم و استادم حمید سمندریان بود و از همان ابتدا هدفم حرفهای شدن بود و شاید علت ورود به سینما در ادامه تمایل به حرفهای شدن بود.
فخیمزاده با بیان اینکه شرایط کار حرفهای در سینما وجود داشت افزود: سعی کردم تمام ضوابط و هر چیزی که برای یک حرفهای لازم است را در خودم تقویت کنم.
فخیمزاده با بیان اینکه همه پشنهادهای بازیگری را قبول نمیکنم، گفت: حتی زمانی هم که در فیلمی تهیه کننده هستم هیچ وقت خودم به بازیگری برای حضور در فیلم زنگ نمیزنم زیرا نمیخواهم تو رودروایسی بماند. من معتقدم این حق بازیگر است که حضور در هر فیلمی را قبول نکند اما درباره خودم باید بگویم که وقتی قبول میکنم تا در فیلمی به عنوان یک بازیگر حضور داشته باشم سعی میکنم با دقت در کنار کارگردان باشم.
وی ادامه داد: بازیگری به دلیل پایه خوبی که گذاشته شده نسبت به رشتههای دیگر از سطح بالاتری برخوردار است. اگر توجه کرده باشید بازی عزت الله انتظامی در فیلمهای هالو و گاو با بازیگرهای برجسته دنیا تفاوتی ندارد.
فخیمزاده با بیان اینکه در سطح جهانی بازیگران برجستهای داریم گفت: بعد از انقلاب شاهد اتفاقاتی در سینما بودیم اینکه کارگردانها و تهیه کنندهها رفتند و بازیگرها کنار گذاشته شدند و عدهای هم خودشان رفتند. در چنین شرایطی بعد از انقلاب باید کارگردان تربیت میکردیم اما بازیگرها از تئاتر به سینما آمدمد و با خود سواد و تحلیل نقش آوردند ضمن اینکه این بازیگرها بسیارانضباط داشتند.
وی درباره دستمزد بازیگران نیز توضیخ داد: در تئاتر هیچ وقت دستمزد برای بازیگری مطرح نبود و مهم برای آنها خروجی کار مهم بود اما امروز رقابت دستمزد مطرح است.
داور سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: بازیگرهای بسیار بااستعدادی داریم که وقتی در کنار بزرگانی همچون علی نصیریان بازی میکند خود به خود بازی او بر روی بازیگران جوان تاثیر میگذارد. به همین دلیل هم تاکد دارم که در سالهای آینده هم سطح بازیگری از کارگردانی بالاتر میرود.
وی درباره علاقمندان به حرفه بازیگری نیزگفت: بازیگری ظاهر فریبندهای دارد و وقتی به آن نزدیک میشویم کار خطرناکی است. اگر بازیگری را مانند موسیقی بدانیم شاید سختتر از نوازندگی باشد زیرا در بازیگری باید هدف گذاری داشته باشیم باید بدانیم که میخواهیم پرویز پرستویی شویم یا فلان بازیگر خوش چشم و ابرو. اینها مهم است و با هم تفاوت دارد. بازیگری ابزار میخواهد که مهمترین آن تحصیل است.
وی یادآور شد: یادم میآید زمانیکه در دانشکده ادبیات درس میخواندم با اینکه عزت الله انتظامی فیلم گاو را بازی کرده بود آمد و تحصیل کرد زیرا میخواست بازیگری را حرفهای دنبال کند. تاکید من بر علاقمندان به بازیگری این است که اگر به فکر شهرت و پول هستید سراغ این شغل نیایند و بدانید که بازیگری تاوان سنگینی دارد تضمینی در بازیگری وجود ندارد.
فخیمزاده درباره فعالیتهای جدید خود گفت: این روزها روی فیلمنامه سینمای کار میکنم و برایم مهم است که فیلم بفروشد، مورد استقبال قرا گیرد، کیفیت خوبی داشته باشد، امکان ساخت ان وجود داشته باشد و از ممیزی رد شود که امیدوارم بتوانم انرا بسازم.
وی با بیان اینکه ژانرکمدی – اکشن را دوست دارد گفت: بیشتر علاقمند هستم تا در این زمینه فیلم بسازم. فیلم «سرتو بدزد رفیق» را خیلی دوست دارم.
وی درباره فیلمهای اکشن سینمای ایران نیز گفت: در سینمای ما متاسفانه زد و خرد را با اکشن اشتباه میگیرند باید توجه داشت که در این نوع ژانرها شخصیت اکشن درست کردن مهم است. در سینمای ایران در فیلمهای اکشن کارکترهای اکشن را طوری میسازند که تنها کتک کاری و تعقیب و گریز اکشن داشته باشند درحالیکه فیلم اکششن بدین شکل نیست.
فخیمزاده خاطرنشان کرد: زمانیکه سریال «خواب و بیدار» را ساختم همه میگفتند اکشن است اما من بیشتر شخصیتهای اکشن داشتم بنابراین در این نوع فیلمها باید جا بیافتد که شخصیتها اکشن باشند.
وی درباره داوری فیلمها نیز گفت: گاهی نظر هیات داوران با نظر هیات مردمی متفاوت است به نظرم این موضوع کاملا سلیقهای است اما در مورد خودم باید بگویم زمانیکه فیلم میبینم تا پایان هیچ وقت با فرد دیگری درباره فیلم صحبت نمیکنم، تلفنی را جواب نمیدهم و توصیه فردی را هم نمیپذیرم.
فخیمزاده یادآور شد: سالها پیش داور جشنوارهای بودم که فیلم علیرضا داوودنژاد هم در بین فیلمها بود با توجه به دوستی که با او داشتم نظری ندادم و گفتم بقیه هر نظری بدهند من هم میپذیرم.