سینما میتواند به صنعت بازرگانی کمک کند
اگر در فضای بزرگتری مانند جهان سینما کار کنیم باید بدانیم که چطور میتوانیم دونگاه شرق وغرب را به هم نزدیک کنیم.
به گزارش ایلنا، سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره دلایل حضور خود بهعنوان مشاور کارآفرینی در پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور و در تمام دنیا فرصتی برای کارآفرینی جوانان ایجاد میکند شاید یکی از مهمترین دلایل برای حضور من در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید همین است.
وی ادامه داد: من به عنوان کسی که سالها در حوزه اقتصادی فعالیت داشتم حضورم در عرصه هنر باید همراه با دلیل موجهی همراه باشد و آن نگاه کارآفرینی است که به واسطه آن میتوان کسب و کار و دلگرمیهای دیگری برای جوانانی ایجاد کرد تا برای خود آینده کاری متصور شوند.
رئیس هیات مدیره کانون بانوان بازرگان ایران ادامه داد: درواقع نگاهم این بود تا حضورم را در این جشنواره به عنوان مسئولیت اجتماعی خود بدانم. ضمن اینکه جوانان را ترغیب کنیم به اینکه در این حوزه هم میتوان کار کرد و توجه داشته باشیم که فیلمسازی و صنعت سینما میتواند متفاوت با آنچه از قدیم در ذهن ما نقش بسته باشد.
مقیمی درباره ارتباط کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد گفت: اعتقادم بر این است که کارآفرینی تنها مربوط به حوزه اقتصادی نیست و گاهی میتواند از روی علاقه شخصی آدمها باشد. شاید چیزی که به عنوان احساس افراد است نتواند شکل خود را به خوبی نشان دهد و اگر این علاقه با حوزههای خاص و مسئولیتهای شخصی هر فردی توسعه یابد و رنگ اقتصاد به خود بگیرد این کارآفرینی ماندگار خواهد بود.
وی افزود: باید توجه داشت فردی که تنها میخواهد از راه هنر علاقههای شخصی خود را ارائه کند و یا برای هنرش توجیه اقتصادی داشته باشد میتواند هنر و نگاه خاص خود را با درآمد زایی عجین کند که در شرایط اقتصادی امروز میتواند برای او کار پایداری باشد. در این صورت میتواند هم علاقه خود را پیاده کند و هم رزق و روزی اقتصادی خودش را تأمین نماید، ضمن اینکه تلفیق این دو باهم میتواند کار ماندگار و توسعه یافتهای باشد که در دنیای امروز به عنوان یک بنگاه اقتصادی و با اجرایی شدن مسئولیت اجتماعی خودش همراه باشد.
کارآفرین برتر کشور ادامه داد: اگر در فضای بزرگتری مانند جهان سینما کار کنیم باید بدانیم که چطور میتوانیم دونگاه شرق وغرب را به هم نزدیک کنیم. فرهنگ ما فرهنگ شرقی با آداب و رسوم خاص خودمان است، از طرفی بحث آشنا کردن دنیا با این فرهنگ و رسوم نیز مطرح است. ما باید به جایی برسیم تا این فرهنگها نگاه تعاملی بین شرق و غرب را شکل دهد.
مقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با سیستمهای الکترونیکی که امروز وجود دارد تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در هر کجای دنیا رخ میدهد در کوتاهترین زمان ممکن به هر نقطه دیگر دنیا انتقال داده میشود. البته نگاه کردن به مستند بودن متفاوت است و گردشگری و مهاجرت این اتفاقات را به وجود میآورد. همانطور که می دانید امروز دیگر در فرهنگ آداب و رسوم و خورد و خوراک ملل مختلف فاصلهای وجود ندارد و اینها قطعاً با انتقال تکنولوژی شکل گرفته که یکی از آنها صنعت فیلمسازی است.
وی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی دو بحث بازاریابی و معرفی کالا و خدمات مطرح است، گفت: صنعت فیلمسازی میتواند بر روی این مباحث کار کند ضمن بحث دیگر در فیلمهای سینمایی، انتقال فرهنگ است یعنی چیزی بیش از آنچه به عنوان سرگرمی در مورد فیلمها مطرح است.
مشاور کارآفرینی جشنواره خورشید ادامه داد: امروز حتی فرهنگ سینما وارد شبکههای ماهوارهای و شبکه نمایش خانگی نیز شده است و این مطالبات نیاز هر جامعهای است و اغلب برای شناخت فرهنگ جوامع دیگر به سراغ آن میروند.
وی درباره رغبت اسپانسر در حوزه فرهنگی نیز گفت: شاید همه ما در ابتدا فیلم را به عنوان یک خوراک روح ببینیم. قطعاً فردی که کارش جدای از فیلمسازی است دلبستگیاش نمیتواند به اندازه یک فیلمساز باشد، زیرا فیلمساز هنر را میشناسد و درجه علاقمندی ها متفاوت است. در هیچ جای دنیا نمیتوان چنین آدمی را به اندازه یک فیلمساز نسبت به سرمایه گذاری بر روی فیلمها حساس کرد.
مقیمی افزود: به عنوان مثال، در هند یکی از اقتصادهای کلان صنعت فیلمسازی است و به اندازهای نهادینه شده که به عنوان یک مرکز درآمدزایی برای صنایع هم معنا دارد اما در ایران بدین شکل نیست، مخصوصاً اینکه فرهنگ فیلمسازی ایران به قبل و بعد از انقلاب تقسیم شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ بازاریابی و تبلیغات در ایران کم رنگ است، گفت: اگر بنگاهی برای فیلمهای کوتاه راه می افتد قطعاً به بازاربابی اعتقاد دارد و میگوید تبلیغات را به عنوان یک بخش میداند اما در سازمانهای بزرگ اعتقادی به تبلیغات بزرگ ندارند.
وی در ادامه گفت: تبلیغات میتواند در شناساندن یک کالا نقش بسزایی داشته باشد به همین دلیل هم باید وفاداری مخاطب به برندی که تولید میشود را حفظ کنیم و این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد ضمن اینکه باید علاقه مندی دائمی برای این برند پیدا کنیم.
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه درباره فعالیتهای فرهنگی اتاق بازرگانی نیز گفت: اتاق بازرگانی جدا از جامعه اقتصادی، همه کسانی هستند که در بخشهای مختلف اقتصادی کار میکنند و بخش روابط عمومی میتواند در زمینه فرهنگی فعالیت بیشتری داشته باشد. فراخوان دادن و دعوت کردن جامعه هدف از این مجموعه تغییر نگاه ایجاد میکند و کافی است که نگاهها معطوف به این بخش شود.
مقیمی درباره حضور خود بهعنوان مشاور کارآفرینی در پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: برای مسئولیت اجتماعی شخصیام در این جشنواره حضور دارم. من عضوی از هیات رئیسه هستم اما مأموریتی از طرف اتاق بازرگانی به من داده نشده است، اما به شخصه خودم در بعد اقتصادی فعالیت اجتماعی هم دارم.
وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا اتاق بازرگانی حامی جشنواره است و یا شخص شما؟ پاسخ داد: طبیعی است که هر فردی در هر جایی که احساس مسئولیت کند آنرا به سازمان خود انتقال میدهد و قطعاً اگر بی مسئولیت باشم سازمانی که در آن کار میکنم هم بی مسئولیت خواهد بود. به عنوان یک مجموعه تشکلی مثال کانون زنان بازرگان اعتقادم بر این است که میتوانیم در امور فرهنگی هم فعالیت داشته باشیم.
«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بهعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور، 22 الی 25 دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار میشود.