آهنگسازِ آلبومِ "در جستوجو" در گفتگو با ایلنا:
جرمِ ما جوانیست
شروین عباسی در اولین آلبوم خود به دنبال یافتن زبانی شخصیاش در موسیقی معاصر است و "درجستجو" را گذری برای تامل بیشتر بر زندگی میداند.
شروین عباسی(آهنگساز و نوازنده فلوت) درباره آلبوم "در جست و جو" به خبرنگار ایلنا گفت: این آلبوم؛ اولین اثر منتشر شدهام است که آن را در سال 89-90 آهنگسازی کردم. در ابتدا قرار بود اجرایی زنده از قطعات آلبوم داشته باشیم و سپس اثر منتشر شود.
او ادامه داد: متاسفانه شرایط اجرا بسیار سخت شده و مخصوصا ما جوانترها با مشکلات بسیاری روبهرو هستیم. درنهایت با اینکه نتوانستم شرایط اجرای زنده این آلبوم را فراهم کنم اما موفق شدم با بهترین و سرشناسترین نوازندگان کشور این اثر را ضبط کنم.
عباسی درباره قطعات آلبوم "در جستوجو" بیان کرد: من در اولین کارم تصمیم گرفتم عمدا به سمت موسیقی آکادمیک بروم و در جستوجوی زبان شخصی خودم باشم. در جستوجوی ایدههایی که امیدوارم در آلبوم نیز شنیده شده باشد.
این آهنگساز درباره "کویینتت فلوت شماره یک" توضیح داد: این کار بهعنوان اثر برگزیده جشنواره فجر شناخته شد. من آن را در فرم سونات کلاسیک بهصورت چهار بخشی نوشتم. بهطور کلی فضای آثارم به موسیقی اوایل قرن بیستم و موزیسینهای روس و نئوکلاسیک نزدیک میشود هرچند تلاش دارم در آنها زبان شخصی خود را بدست آورم.
عباسی به کوارتت شماره یک نیز اشاره کرد و گفت: این کوارتت در چهار بخش نوشته شده که الزاما موومانهای آن ارتباط فرمال کلاسیک ندارد البته موومان سوم و چهارم تم واریاسیون هستند. در این کار بیشتر به کنترپوان و چندصدایی و چندبخشی بودن توجه کردم.
او درباره قطعهی اسفند نیز توضیح داد: قطعه اسفند که درنهایت توسط بهنام ابوالقاسم نواخته شد را میتوانم اثری مینیمال بدانم که البته در چارچوبهای موسیقی مینیمال قرار نمیگیرد بلکه سعی دارد ایدههای مینیمال در آن وجود داشته باشد.
عباسی با بیان اینکه نسل جدید بین فرم و غیرفرم مانده است؛ ادامه داد: وقتی صحبت از موسیقی معاصر میکنیم، ناخودآگاه مفاهیمی مانند شلختگی به ذهن میرسد و این مسئله در ایران نیز به شدت مشاهده میشود. شخصا معتقدم به کار بردن فرم بیانی استاندارد ایجاد میکند که من در اولین آلبومم در جستوجوی همین مهم بودم.
این آهنگساز جوان به شرایط انتشار آلبوم در ایران نیز اعتراض کرد و اظهار داشت: اکثر شرکتهای پخش در ایران به دنبال موسیقیهایی که خواننده دارند؛ هستند زیرا کلام در کشور ما حرف اول را میزند از سوی دیگر جرم ما این است که جوانیم و طبعا شرایط برایمان سختتر میشود.
وی افزود: من درنهایت این آلبوم را با سرمایه شخصی منتشر کردم اما بخش عظیمی از نسل جدید اصلا شناختی از موسیقی کلاسیک ندارند. من در شهرکتابهای بسیاری این آلبوم را پخش کردم و واکنش مخاطبان نشان میداد اصلا چنین موسیقیهایی را نمیشناسند البته محدود بودن مخاطبان در این سبک خیلی هم دور از ذهن نیست. درنهایت این را توجیهِ کار نکردن نمیدانم و فکر میکنم هرچقدر شرایط سخت باشد؛ باید کار کرد و ادامه داد.
او درباره از برنامههای آینده خود نیز خبرداد و گفت: آلبوم دیگری از من در دست انتشار قرار دارد که با خوانش فرخ نعمتی همراه است. علاوه بر آن، نمایشی با عنوان مجلس نقالی هملت به شیوه ایرانی در تالار سایه تئاترشهر به زودی اجرا میشود که متناسب با فضای نمایش آهنگسازی آن را انجام دادم.
آلبوم "در جستوجو" شامل ١۴ قطعه است که قطعات کویئنتت فلوت (آهنگ اول آلبوم) و (دو قطعه پایانی آلبوم) به ترتیب برگزیده جشنواره موسیقی فجر سال ٩١ و کانون آهنگسازان خانه موسیقی است. «در جستوجو» برای آنسامبل کوارتت زهی پیانو، فلوت و کلارینت نوشته شده است.
این آلبوم حاصل نوازندگی میثم مروستی ( ویولن و ویولا) علی جعفری پویان (ویولن) لعیا اعتمادی (ویولا) کریم قربانی (ویولنسل) مهرداد غلامی (فلوت) مصباح قمصری (کلارینت) و بهنام ابوالقاسم (پیانو) است که در استودیو گات، مصباح قمصری ضبط شده است.
شروین عباسی درباره این آلبوم نوشته است: تلخ و شیرین زندگی در گذر سالها، تجربههایی را بهوجود آورد از جنس شنیدن؛ در جستوجو گامیست برای بیان لحظههای آدمی در قالبی که موسیقی مجلسی نام میگیرد.
امید که این گذر مجالی باشد برای لحظهای تامل بیشتر بر زندگی.