آلبومهای تازه نشر ارغنون در بازار موسیقی
نشر ارغنون تعدادی آلبوم ازجمله سه اثر با اجرای کیومرث پیرگلو در دو ژانر موسیقی سنتی و کلاسیک غربی منتشر کرده است.
به گزارش ایلنا؛ آلبوم "پردیس" که در مایه اصفهان و دشتی و "سه رخ" در دستگاه سه گاه نواخته شده؛ هرکدام در قالب تکنواری ستنور است که با الگوهایی از شیوهی نوازندگی استاد خود، زندهیاد فرامرز پایور ساخته و پرداخته شدهاند.
سومین اثر منتشرشده از این موسیقیدان، آلبوم "شاعرانههای پیانو" بوده که اجرای قطعاتی از باخ، موتسارت، بتهوون، لیست، دبوسی و راخمانینف است. این سه اثر بین سالهای 1997 لغایت 1999 در کشور سوئد ضبط شدهاند.
کیومرث پیرگلو در۲۶ آبان ۱۳۳۹ در تهــــران متولد شد و از همان اوان کودکی استعداد خـود را در موسیقی نشان داد و در کلاس سازهای اٌرف در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کرده و مراحل مقدماتی موسیقی را زیرنظـــــر اساتیدی همچـــــون محمدرضــــا درویشی، اسماعیل تهرانــــــی، حسین علیزاده و محسن الهامیان با موفقیت به پایان رساند . در نوجوانی سنتور را نزد فرزانه نوشاد در کانون پرورش فکری آغاز کرد و پس از گذراندن دورههای صبا مدتــی را نزد اسماعیل تهرانــــی و مینا افتاده؛ ادامه تحصیل داده و هشت سال نزد استاد فرامــــرز پایور مکتب ایشان را فراگرفت . کیومرث ساز فاگــــــوت را نیز مدتی نزد خسرو سلطانی و پیانــــــو را به مدت سه سال نزد طاهر جلیلی فراگرفت که زمینه ورودش به آکادمی موسیقی در بلژیک شد.
پیرگلو در سال ۱۳۶۳ برای ادامه تحصیل راهی اروپا شد و مدت دو سال در آکادمــــــی موسیقــــی شهر اّنتورپ (مرکز ایالت فلامان در بلژیک) زیر نظر هدویک وانوارنبرگ (از شاگردان پیانست معروف آلمانـی آلکسیس وایزنبرگ) ادامه داده و سپس به سوئد نقل مکان کرده و در شهر استکهلم اقامت گزید. در آکادمــــی موسیقی استکهلم به مدت دو سال نزد استلا چایکوفسکــــــی (از نوادههای پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز بزرگ روس) درس پیانـــــو گرفت و از آن آکادمـــــی باموفقیت فارغ التحصیل شد . سپس وارد کنسرواتوار شهر گوتنبــــــــرگ شـــده و به مدت چهار سال دوره لیسانس را در رشته موزیکولوژی زیر نظر پرفسور استیگ مگنوس تورسن با موفقیت گــــــــذرانــــــد . سپس برای ادامه تحصیل راهی ملبـــــــــــورن در کشور استرالیـــــــــــا شــــد . دوره فوق لیسانس را در دانشگــــــــاه ملبورن به مدت دو سال زیر نظر پرفسور کتی فالک گذرانده ، و دوره ۶ ساله دکترا را در دانشگاه موناش زیرنظر استادان برجسته پرفسور مارگارت کارتومی و گرام اسمیت در دسامبـــــر سال ۲۰۰۹ میلادی به پـــــایـــــان رساند.
وی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ مشغــــــول تــــدریس در دانشگاه ملبــــورن بود و در نشـــــر و شناساندن موسیقی ایرانی کوششهـــای فراوانـــــــی کرد و در رادیوهای PBS و SBS و ABC و همچنین در دانشگاههای ملبورن، دانشگاه موناش و مراکز فرهنگی و هنری اجراهای فراوانـــــی داشت. در تمام دوران اقامت خارج از کشور شاگردان زیادی را پرورش داد.
آلبوم "مجلس عاشق کشی" به آهنگسازی احمدرضا اسماعیلی با اجرای ارکستر سمفونیک اکراین در ژانر موسیقی کلاسیک و بهرهگیری از عناصر موسیقی ایرانی نیز از دیگر آثار منتشر شده توسط نشر موسیقی ارغنون به مدیریت سروش ریاضی، سردبیر ماهنامه گزارش موسیقی است.
"مجلس عاشقکشی" به زعم آهنگسازش، پسواقعهای است روایت گونه؛ نه روایتی صرفا توصیفی و صحنه به صحنه که تمثیلی بوده از آنچه بر انسان ایرانی رفته است، واکنشی است غمخوارانه به جبری تاریخی که بر جغرافیای اندیشگی این قوم حاکم بوده و اکنون نیز هست. مراد از اندیشه نیز در این جا هرچند بر مفهوم عام و جهانشمول آن دلالت میکند، ورای آن اشارتی به اندیشههای احساسی و احساس اندیشناکانهی انسان شرقی دارد.
این داستان، روایتی هزاران بارشنوده است و عجیب این که هربار نیز نامکرر به گوش میرسد. از شاهنامهی فردوسی و زاری برمزار سهراب تا خمسهی نظامی و سوگوارهی فرهاد. از سوگ سیاوشگرفته تا رقص حلاج بربالای دار؛ و این حکایت همچنان درگذار است تا امروز و مجلس عاشق کشی.
مرثیه، پیشاپیشِ مجلس میآید تا پیش از روایت واقعه، سوگواری برمزار عاشق را بهجای آورد، پس ازآن، با گریزی به گذشته، مجلس، واقعه را روایت میکند و در آخر نیز چه میتواند برجای مانَد بهجز شُکرانه وتسلیم؟!
احمدرضا اسماعیلی موسیقی را از ده سالگی و با نواختن سنتور نزد مصطفی طراحی آغاز کرد و پس از آن در محضر استادانی چون محمد علایی، مسعود شناسا، پشنگ کامکار، اردوان کامکار و نصرالله ناصح پور به تکمیل دانستههای خود در زمینهی موسیقی ایرانی پرداخت. همزمان، به فراگیری اصول و مقدمات موسیقی غربی و سپس آهنگسازی پرداخت و در محضر مهران روحانی به شاگردی نشست. شاگردی این استاد فرزانه تاثیرات فراوانی بر نوع نگاه و برخورد تکنیکی وی با مقولهی آهنگسازی برجای گذاشت و ایشان را به تاثیرگذارترین فرد در زندگی هنری وی بدل ساخت. افزون بر آن، در کنار شاهین فرهت و علیرضا مشایخی تجربیات آهنگسازی خود را ادامه داد و نزد آذین موحد نیز به فراگیری شیوههای آنالیز موسیقی کلاسیک و مدرن پرداخت.
از دیگر اساتید وی درحوزهی موسیقی میتوان از محمدرضا آزادهفر (روش تحقیق)، کیاوش صاحبنسق (موسیقی الکترونیک)، فهیم ممتازی (پیانو) و لوریس هویان (رهبری ارکستر) نام برد. او همچنین نزد حسین حیدری و بهزاد آقا جمالی به مطالعهی تاریخ و فلسفهی هنر، زیباشناسی و مکاتب ادبی پرداخت.
وی پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی موسیقی ایرانی دانشگاه هنر، رتبهی اول آزمون کارشناسی ارشد رشتههای آهنگسازی و نوازندگی موسیقی ایرانی را کسب کرد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد رشتهی آهنگسازی دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت و دانشنامهی کارشناسی ارشد خود را با نمره 20 و درجهی ممتاز از این دانشگاه دریافت کرد. وی عضو کانون استعدادهای درخشان دانشگاه تهران است و سابقهی دستیاری تدریس شاهین فرهت را نیز در کارنامه دارد. صاحب مقالاتی به فارسی و انگلیسی است و آثاری را نیز در دست ترجمه دارد. از دیگر فعالیتهای وی پژوهش درحوزههای فلسفهی هنر و نقد جدید را میتوان برشمرد.
از آخرین فعالیتهای آهنگسازی او میتوان به "از خون سیاوش" برای ارکستر سمفونیک داکلندز انگلستان، "کنسرتو برای سنتور و ارکستر" و مجموعهای بر روی اشعار نادر نادرپور برای ارکستر سمفونیک اشاره کرد.
"من کی هستم" آلبوم بدون کلام به آهنگسازی و تنظیم رضا افشار در سبک موسیقی راک نیز از دیگر آثار نشر موسیقی ارغنون منتشر شد. این آلبوم نیز برای علاقمندان سبک موسیقی راک آلترناتیو و هارد حائز اهمیت خواهد بود.