کارگردان فیلم «بازی را بکش» مطرح کرد؛
وقتی مافیای فوتبال به عوامل ساخت یک فیلم فشار وارد میکنند/ موسی در شالیزار تطهیر شد
محمدابراهیم عزیزی با بیان اینکه مافیای فوتبال در ساخت فیلم کارشکنی کردند، از سکانس ماندگار فوتبال در شالیزار میگوید و آن را سکانس تاثیرگذار فیلم معرفی می کند.
محمدابراهیم عزیزی، کارگردان فیلم سینمایی «بازی را بکش» که امسال در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای ترسیم پایان بندی فیلم بازی را بکش، در ابتدا باید شخصیت موسی را بالانس میکردیم. شخصیت موسی دو وجه دارد که یکی جنبه ساده لوحانه اوست که توسط من ترسیم شده و دیگری جنبه مبارز اوست که می توان در نوشته های لادن شیرمرد آن را دید.
وی افزود: آن بخشی از موسی که تصور می کند همه به سادگی فوتبال را تماشا می کنند و به دنبال چیزی دیگر نیستند توسط من نگاشته شده اما لادن شیرمرد است که شخصیت موسی را به شکلی ترسیم می کند که او تصور می کند نباید با این اتفاقات فساد در فوتبال کنار آمد و ضرورت دارد تا با شرط بندی در فوتبال مبارزه کند.
عزیزی ادامه داد: بر همین اساس موسی تمام زندگی خود را صرف این می کند تا با مقوله فساد در فوتبال مبارزه کند.
کارگردان فیلم سینمایی بازی را بکش با اشاره به سکانس ماندگار فوتبال در شالیزار گفت: فوتبال بازی کردن در شالیزار در شمال کشور مرسوم است. این اتفاق پیش از کاشت نشا رخ می دهد و کشاورزان و مردم محلی در حین بازی کردن با توپ در شالیزار گل آلود، شکلی جذاب و متفاوت از فوتبال را تجربه می کنند. این تجربه بکرترین و ساده ترین نوع فوتبال است که حسی عجیب و تکرارنشدنی دارد.
وی افزود: سکانس فوتبال در شالیزار با ۲ رویکرد طراحی شد. نخست این که یا موسی وارد گل و لای زمین و فوتبال می شود و بازی می کند و همه چیز تمام می شود و یا این که او به فوتبال پاک و ساده ابتدایی بازگشته است و با این گل و لای تطهیر می شود تا با فساد در فوتبال مبارزه کند.
عزیزی توضیح داد: شالیزار، آب، خاک و آن گلی که تمام بدن فوتبالیست ها به آن آغشته می شود، روح افراد را تمیز می کند و تلاش شد در آن سکانس این امر با استفاده از تکنیک های مختلف نشان داد.
وی افزود: آن لحظه فوتبال در شالیزار یک بزنگاه در روایت است که موسی را در مسیر صحیح و انسانی قرار میدهد و باعث می شود تا موسی فوتبال پاک و جوانمردانه را برگزیند.
این کارگردان سینمای ایران در خصوص تهدیدهای صورت گرفته در حین ساخت فیلم بازی را بکش، گفت: از طرف مافیای فوتبال خیلی زیاد تحت فشار قرار گرفتم که این فیلم را نسازم اما روند ادامه پیدا کرد و نسخه ای که در جشنواره اکران شد از میان تمامی این سختی ها عبور کرد و در مقابل دیدگان مخاطب قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: فیلمی که ساختهایم، فراتر از یک داستان ساده است. نقابی از واقعیت را کنار میزند و ساختاری را نشان میدهد که در آن، نهتنها افراد تأثیرگذار، بلکه پیشکسوتان و بزرگان این حوزه نیز نقش دارند. ما اثری ساختیم که در دل یک قصه جذاب، واقعیتی تلخ را بازگو میکند. اگر قرار بود همه چیز را بیپرده بیان کنیم، شاید باید نام باشگاهها و افراد را یکبهیک میآوردیم، اما هدف ما جسورانهتر از این بود؛ نشان دادن ساختاری که گاه شخصیت اصلی داستان نیز در برابر آن ناتوان میماند.
عزیزی تصریح کرد: هرچه بیشتر در مسیر داستان پیش رفتیم، بیشتر متوجه شدیم که فوتبال تنها یک بازی نیست؛ پشت پرده آن، حقایقی نهفته است که میتواند آسیبهای جدی به همراه داشته باشد. اطلاعات و دادههایی که به دست آوردیم، نشان میداد این جهان، گاهی بسیار بیرحمتر از آن چیزی است که تصور میکنیم. شاید ندانیم تا چه حد موفق شدهایم این واقعیت را در فیلم به تصویر بکشیم، اما امیدوارم که این اثر، گامی باشد برای بازتاب دادن حقیقتی که جسارت و شهامت ویژهای برای بیانش لازم است.