خبرگزاری کار ایران

دبیر سابق جشنواره فیلم دینی رویش:

ما باید بتوانیم مسائل دینی را در بستر همه قالب های هنری جاری و ساری کنیم

ما باید بتوانیم مسائل دینی را در بستر همه قالب های هنری جاری و ساری کنیم
کد خبر : ۱۵۸۱۱۳۷

محمدصادق مرکبی تصریح کرد: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما وقتی می خواهیم به مباحث دینی بپردازیم از ژانرها و قالب های خاصی استفاده می کنیم و این در حالی است که ما باید بتوانیم مسائل دینی را در بستر همه قالب های هنری جاری و ساری نماییم. مقام معظم رهبری می فرمایند: همه قالب های هنری موهبت های خدایی اند که باید در خدمت خلق خدا و حامل آرمان های والای خدایی باشند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمدصادق مرکبی، دبیر سابق جشنواره فیلم دینی رویش در سلسله نشست های تخصصی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم دینی اشراق به تحلیل محتوای آثار پنج دوره جشنواره رویش پرداخت و گفت: جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش 20 سال پیش آغاز به کار کرد و یک دهه فعالیت داشت. جشنواره رویش تجربه ای بود که می توان از آن در جشنواره های دیگری همچون اشراق نیز بهره برد.

وی اظهار کرد: در سال 83 در حوزه هنری خراسان رضوی ایده ای مبنی بر داشتن یک جشنواره فیلم دینی با ساختاری کوتاه مطرح شد. این گونه بود که جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش طرح ریزی و سپس در سال 1383 اجرا شد.

مرکبی جشنواره فیلم دینی رویش را دارای بخش های اصلی و فرعی برشمرد و گفت: در بخش اصلی این جشنواره مسابقه مد نظر قرار داشت که در چهار زمینه فیلم های داستانی، مستند، نماهنگ و پویانمایی زیر 40 دقیقه ای بود و در بخش جنبی در قسمت رقابتی آن فیلمنامه و پژوهش های سینمای دینی، ایده و پایان نامه ها مورد نظر قرار می گرفت. در بخش غیررقابتی در بخش جنبی جشنواره نیز مروری بر فیلم های دینی تولید داخل و خارج از کشور انجام می شد.  

وی بیان داشت: جشنواره رویش دارای بخش ویژه ای در دوره دوم بود که تحت عنوان پیامبر اعظم(ص) فیلم و فیلمنامه را پذیرش می نمود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با تأکید بر اینکه جشنواره رویش در سه دوره اول بیش از چهارهزار عضور داشته است، تصریح کرد: این چهارهزار نفر تولید کننده اثر بودند و این تعداد رقم قابل اعتنایی است. 

وی گفت: حدود 500 فیلم در همان چند دوره اول جشنواره رویش مورد تحلیل و بررسی محتوایی قرار گرفت و خروجی های این جشنواره شامل چندین جلد کتاب هم بود. 

مرکبی اظهار کرد: در تحلیل محتوای یکی از آثار پذیرفته شده در جشنواره رویش بیش از 80 هزار نشانه با نشانه شناسی که انجام گرفته بود، شناسایی شد. به عنوان مثال وجود انگشتر در دست بازیگران، داشتن تسبیح و یا برخی اقلام خوراکی خاص از جمله این نشانه ها بود. 

وی جشنواره رویش را مورد استقبال هنرمندان زیادی خواند و افزود: در اولین دوره این جشنواره بیش از 1000 اثر را دریافت کرد و در دوره دوم 1365 اثر از 858 هنرمند سراسر کشور به دبیرخانه رویش ارسال شد. 

دبیر سابق جشنواره فیلم دینی رویش با اشاره به اینکه هنرمندان برجسته کشور نیز اقبال خوبی نسبت به جشنواره رویش نشان دادند، گفت: در بخش فیلم دوره دوم جشنواره رویش افرادی همچون مجید مجیدی، مجتبی راعی، مهرداد اسکویی و احمدرضا معتمدی به داوری پرداختند.  

وی خلاصه نویسی آثار را یکی از فعالیت های ویژه در جشنواره رویش دانست و گفت: این خلاصه نویسی ها می توانست در داوری آثار کمک بسزایی به هیئت انتخاب اثر برتر نماید. 

مرکبی در پرداخت به اهمیت حضور هنرمندان برجسته در جشنواره های فیلم دینی تصریح کرد: اگر جشنواره های فیلم دینی بتوانند محملی برای سرخط شدن افراد خاص و هنرمندان برجسته شوند، یک فضاسازی در سطح کشور را به دنبال داشته و آثار جشنواره نیز آن گاه می تواند قابلیت قرار گرفتن در اختیار مخاطب به صورت فراگیرتری را پیدا می کند.  

وی افزود: اکران فیلم ها از طرق مختلف می تواند به رشد جشنواره ها کمک کند. به عنوان مثال از طریق سینما، مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج و رسانه ملی می توان آثار جشنواره های فیلم دینی را اکران کرد تا در دوره های بعدی افراد بیشتری برای شرکت در چنین جشنواره هایی ترغیب شوند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما ادامه داد: لازم است در طول برگزاری جشنواره مسائل مختلف مورد بررسی و نظرسنجی قرار گیرد. به عنوان مثال مسائلی از قبیل نور سالن های اکران، کیفیت صدا، دمای محیط، زمان بندی نمایش آثار، چگونگی داوری آثار و دیگر مسائل و موضوعاتی که می تواند بر کیفیت برگزاری جشنواره و میزان استقبال از آن تأثیرگذار باشد. 

وی جشنواره های فیلم دینی را نیازمند پشتیبانی و فرصت دادن دانست و عنوان داشت: مدیریت کار چنین جشنواره هایی بسیار مهم است و هدفگذاری، تدوین راهبردها برای رسیدن به اهداف و چگونگی بودجه ریزی برای برگزاری کمیته ها و جلسات آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مرکبی یادآور شد: ارتباط گیری و گفت و گو با افراد شرکت کننده در دوره های قبلی جشنواره می تواند بر ارتقای سطح کیفی و افزایش تعداد آثار دریافتی آن تأثیرگذار باشد. 

وی گفت: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما وقتی می خواهیم به مباحث دینی بپردازیم از ژانرها و قالب های خاصی استفاده می کنیم و این در حالی است که ما باید بتوانیم مسائل دینی را در بستر همه قالب های هنری جاری و ساری نماییم. مقام معظم رهبری می فرمایند: همه قالب های هنری موهبت های خدایی اند که باید در خدمت خلق خدا و حامل آرمان های والای خدایی باشند. 

دبیر سابق جشنواره فیلم دینی رویش محل عرضه و نشر آثار سینمای دینی را یکی دیگر از موارد مهم در برگزاری جشنواره های فیلم دینی برشمرد و اظهار کرد: ما باید بدانیم که آثار سینمای دینی را در کجا می خواهیم به نمایش بگذاریم و از جهت مالی و زیرساختی چه برنامه ریزی هایی برای این کار کرده ایم.

وی افزود: دائمی بودن دبیرخانه جشنواره یکی از کارهای مهم برای پشتیبانی فکری جشنواره است که می تواند با تشکیل جلسات مختلف و تولید نشریاتی همچون ماهنامه یا فصلنامه ارتباط خود با مخاطبین را حفظ نماید. 

مرکبی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف باید راهبردهایی تعیین شود. هرگاه که این راهبردها روال مشخصی پیدا کرد و همیشگی شدند می بایست آن ها را تجدید نمود. 

وی در پایان به تبیین راه های تجدید راهبردهای جشنواره پرداخت و اظهار کرد: برای تازه ماندن راهبردها باید کارهای محیط شناسانه انجام شود و نیازهای محیط بیرون به خوبی مورد شناسایی قرار گیرد. مدیر راهبردی کسی است که کلی نگر نیست، بلکه جامع نگر بوده و می تواند مسائل داخلی را با ظرفیت های خارجی گره زده و از طرق مختلف آن ها را حل نماید.

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم دینی اشراق، امشب از ساعت 18 تا 21 با حضور اساتید هنرمند، چهره‌های شاخص رسانه‌ای حوزه و برگزیدگان پنجمین جشنواره و سخنرانی حجج اسلام والمسلمین واعظی "رییس دفتر تبلیغات اسلامی"، قمی "رییس سازمان تبلیغات اسلامی"، معینی پور "دبیر پنجمین جشنواره"، فریدزاده "معاون سینمایی وزارت ارشاد" و اسفندیاری "رییس دانشکده صدا و سیما" در مرکز همایش های غدیر شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز