خبرگزاری کار ایران

جزئیات جشنواره «ثور» اعلام شد/ تلفیق سینما، تئاتر و اقتصاد در یک رویداد فرهنگی هنری

جزئیات جشنواره «ثور» اعلام شد/ تلفیق سینما، تئاتر و اقتصاد در یک رویداد فرهنگی هنری
کد خبر : ۱۵۷۵۹۶۰

نشست خبری دومین جشنواره ثور صبح امروز یکشنبه نهم دی ماه در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امین آذریان (دبیر جشنواره ثور) در ابتدای این نشست اظهار کرد: هدف ما از ایجاد این جشنواره در وهله اول این است که در این دوران پرهیاهو و پرتلاطم اقتصادی که عملا سواد مالی نقش پر رنگی در زندگی مردم دارد و متاسفانه آن شکلی که باید به عموم مردم آموزش داده نمی‌شود، جای این رویداد خالی است. بعد از بحران ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به جرات می‌توانیم بگوییم بالای صد اثر مهم و ماندگار در دنیا ساخته شد که در فستیوال‌های بزرگ حضور داشتند و این آثار دغدغه‌ها و مشکلات مالی و سواد مالی را در قالب فیلم، تئاتر و... دنبال کردند. مهم است که از هنر برای آموزش دادن و ارتقای سواد مالی استفاده کنیم.

آذریان خاطرنشان کرد: دومین نکته این است که فیلمسازان ما و همه کسانی که آثار هنری خلق میکنند یکی از دغدغه‌هایشان تامین مالی است. به نظرم این دو دغدغه بیشتر مدنظر مجموعه شورای سیاستگذاری است.

در ادامه این نشست ایوب آقاخانی (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره) اظهار کرد: این رویداد یک دوره در سکوت و مهجوری خودخواسته برگزار شد و اتفاقا فیلمنامه‌های خیلی خوبی هم دریافت کردیم. این دوره بر آن شدیم که جشنواره را توسعه دهیم و فقط به فیلمنامه‌نویسی کوتاه محدود نشود و به همین منظور بخش نمایشنامه‌نویسی بدون محدودیت کوتاه و بلندی به جشنواره افزوده شد.

آقاخانی تصریح کرد: من از اوایل دهه هشتاد گفتم که هر جریانی در حوزه تئاتر کمک‌کننده باشد من با افتخار و سر و جان می‌دوم و حضور دارم. من به ضرورت می‌گویم که تئاتر ما در سوءمدیریت بسیار زننده‌ای نزدیک به دو دهه است که کامل زمین خورده، از زمانیکه دولت به بهانه خصوصی‌سازی تئاتر را رها کرد، خصوصی نکرد و فقط دست حمایتی‌اش را برداشت تئاتر روند قهقرایی را شروع کرد. من در دهه ۷۰ تا اواخر دهه ۸۰ بی دغدغه به هیچ چیز جز جهان‌بینی خودم فکر نمیکردم و در ساختار فرهنگی تعریف‌شده جامعه خودم کار می‌کردم و هیچ دغدغه‌ای جز تولید محتوای هنری و فرهنگی نداشتم و امروز آخرین دغدغه‌ام این است و باید به انواع و اقسام موانع و افراد باج بدهم تا بتوانم کار کنم و دولت‌های محترم هم همواره لبخند می‌زنند و هوشحالند که سالی چقدر اثر روی صحنه می‌رود. خانواده تئاتر از دریچه اقتصاد زمین خورد، هیچ چیزی از این تئاتر خصوصی نیست و این کاری که به نام خصوصی‌سازی می‌کنند فریبکاری است؛ الان فقط کسانی روی صحنه هستند که پول دارند.

وی افزود: ضرورت افزایش فهم چارچوب‌های برخورد اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر برای هم‌خانواده‌های من اضطراری است. طبیعتا جریانات آموزشی و برگزاری جشنواره‌هایی مثل ثور می‌تواند در فرایندی دیربازده راهگشا باشد. هیچ دولت، معاون و مدیرکلی قرار نیست راهگشا باشد و عموم متصدیان فرهنگی ما به هیچ چیزی جز آمارسازی در دوران مدیریت خود فکر نمی‌کنند. ما مجبوریم به دوستانمان که با اشتیاق وارد دانشگاه می‌شوند تا هنر قدسی را بیاموزند راهی برای کار در این عرصه باقی بگذاریم. بخش اعظم توجه نهادهای ناظر فرهنگی ما امروز فقط خطوط قرمز است.

آقاخانی تأکید کرد: در یک غرقابه اسیدی مثل خصوصی‌سازی سلول‌های تئاتر مضمحل می‌شود و مدیران فقط آمار تعداد اجرای نمایش‌های تئاتر را می‌دهند. من هنوز در بورس سرمایه‌گذاری نکردم چون بلد نیستم و داریم سعی می‌کنیم مفاهیم اقتصادی از جمله بورس را یاد بگیریم تا شاید در گوشه‌ای از زندگی اهالی تئاتر این مفاهیم راهگشا باشد.

وی افزود: یکی از فیلم‌های محبوب من «گرگ وال‌استریت» مارتین اسکورسیزی است و هنوز هم وقتی می‌بینم از دیدنش لذت می‌برم، فیلم درباره بورس است و فیلمی انگیزشی و در عین حال انتقادی و جذاب است و اجرا و بازیگران خوبی دارد. اینجا این موضوع بورس یک امر جوان است و باید این مسأله را در نظر داشته باشیم و خودمان را قضاوت کنیم.

آقاخانی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: به تعداد صندلی‌های خالی در سینما و تئاتر فکر نکردن و فقط به خلق اثر هنری فکر کردن لذتی است که دانشجویان، کارگردان‌های تئاتر، فیلمسازان و کارگردان‌های جوان ما از آن محروم هستند. با امید اینکه قدمی در جهت بهتر شدن شرایط برداشته شود، همراهی خود را با این رویداد اعلام می‌کنم.

در ادامه این نشست دبیر جشنواره «ثور» گفت: از یکم دی ماه این جشنواره کلید خورد و تا دهم بهمن ماه روی سایت ثور اواردز متقاضیان می‌توانند نمایشنامه، فیلمنامه و... ارسال کنند. جوایز نقدی به برندگان فیلمنامه و نمایشنامه اهدا می‌شود و فکر میکنم فیلم و تئاترشان برای سال آینده ساخته و نمایش داده می‌شود.

در ادامه از پوستر این جشنواره رونمایی شد و آذریان درباره این پوستر توضیح داد و گفت: نماد گاو و خرس نمادهایی هستند که در حوزه مالی شناخته شده هستند و وقتی درباره صعود صحبت می‌شود از گاو استفاده می‌کنند و درباره نزول از خرس استفاده می‌شود و در وال استریت هم نماد صعود بازارهای مالی است. خوشحالیم بتوانیم تلفیق سینما و اقتصاد را کنار هم داشته باشیم.

وی درباره تعداد ارسال شده به این جشنواره گفت: آماری که دیشب گرفتم نزدیک ۱۷ فیلمنامه و ۱۰ نمایشنامه ارسال شده است. پارسال بیش از صد فیلمنامه ارسال شد و تا دهم بهمن‌ماه کمیته انتخاب شروع به انتخاب می‌کند و بعد آثار راه‌یافته به هیئت داوران ارائه می‌شوند و در هر بخش یک اثر برگزیده انتخاب می‌شود.

آقاخانی نیز در تکمیل اظهارات دبیر جشنواره در این بخش گفت: دورخیز اولیه این است که نمایشنامه و فیلمنامه‌های برگزیده تولید شوند.

دبیر جشنواره نیز اظهار کرد: هر موضوعی که بتواند سواد مالی را ارتقا ببخشد و بتواند چارچوب‌های سواد مالی را رعایت کرده باشد می‌تواند در این رویداد حضور داشته باشد. ما دغدغه تعداد نداریم و برای ما کیفیت در اولویت است.

آقاخانی نیز تأکید کرد: تعداد آثار نمیتواند بالا باشد و البته ما دغدغه تعداد هم نداریم اما قطعا آثار قابل توجهی خواهیم داشت. درخواستم برای دور سوم این است که مثل فستیوال‌های بزرگ‌تر چندین ماه فرصت برای بخش‌های مختلف داشته باشیم.

در پایان این نشست آذریان درباره کمک‌های صورت گرفته از سوی نهادهای فرهنگی به این رویداد گفت: هیچ کمکی نشده و امیدواریم همراهی نهادهای فرهنگی را داشته باشیم. درباره بخش تبلیغات خلاقانه بصری هم باید بگویم که تا الان ۳۲ اثر به جشنواره ارسال شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز