در نشست بخش خصوصی با رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد؛
مالیات، ابطال پروازها و بدعهدی ایرلاینها در بازگرداندن پول مسافران مهمترین مشکل است/ قول مساعد رییس سازمان هواپیمایی برای حل مشکلات
نشست اعضای انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری برگزار و حاضرین در این نشست از بخش خصوصی گلایههای خود را از وضعیت صنعت هوایی ایران و تاثیر منفی رفتارهای صورت گرفته بر فعالیت آژانسهای مسافرتی مطرح و تفاهنامه همکاری انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با سازمان هواپیمایی کشوری به رییس این سازمان ارایه شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در این نشست موضوعاتی همچون اخذ مالیات بر ارزش افزوده از دفاتر گردشگری کشور بابت فروش بلیت پرواز ایرلاینها که باید برعهده شرکتهای هواپیمایی باشد، فقدان مشورت بخش سازمان هواپیمایی کشوری با بخش خصوصی در حوزه تدوین و تنظیم بخشنامههای مرتبط با بخش سفر و گردشگری، اعتراض به اخذ ۱۰ یورو اضافی از گردشگران خروجی کشور که به گرانتر کردن تورهای گردشگری میانجامد، برخورد بد ایرلاینهای خارجی نظیر ترکیش ایرلاین و هواپیمای قطری در بازگرداندن پول مسافران و ایجاد مشکل برای دفاتر گردشگری کشور، اعلام کنسلی پروازها به مسافران و… مواردی بود که اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشست با رییس سازمان هواپیمایی کشور مطرح کردند.
حسین پورفرزانه رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری نیز که بیش از دو ماه از انتصاب او به این سمت میگذرد در پاسخ به گلایههای مطرح شده از برپایی جلسات مستمر با انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران و اعضای این انجمن برای حل مشکلات مرتبط به بخش گردشگری خبر داد.
ایرلاینها مسافران را سرگردان میکنند
حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در این نشست با گلایه از وضعیت موجود در سازمان هواپیمایی کشور و بخشنامههای صادر شده در این سازمان بدون مشورت با بخش خصوصی گردشگری که دفاتر مسافرتی کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت: مسافر بلیت پرواز را با مبالغ زیادی از دفاتر مسافرتی که حلقه وصل فروش شرکتهای هواپیمایی با مسافر هستند و صرفا کارمزدفروش از ایرلاینها بابت فروش بلیت دریافت میکنند، خریداری نموده و به فرودگاه میرود اما روی برد فرودگاه با کنسلی پرواز و تأخیر مواجه میشود و ناچار به ابطال بلیت با کسر جریمه میشود و سرگردان برای تهیه بلیط میشود اتفاقی که هیچ کجای دنیا چنین رفتاری با مسافر نمیشود و ایرلانها موظف به بلیط جایگزین در اسرع وقت میباشند و اینگونه موارد برای دفاتر مسافرتی مشکل ایجاد میکند چون مسافر این اتفاق را از چشم دفاتر میبیند.
او خطاب به رییس جدید سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد: در مسیری که تازه آغاز کردهاید باید بدانید مقابله با سوداگران بسیار آزاردهنده است. چون سوداگران بخش هوانوردی کشور هم به حلقههای قدرت وصل هستند و مقابله با آنها کار آسانی نیست.
رفیعی با اعتراض به تلاشها برای گرفتن مجوز بند الف دفاتر خدمات مسافرتی که مربوط به فروش بلیت پرواز میشود، افزود: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعتراض خود را به وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد در دو دولت گذشته به این موضوع اعلام کرد و متاسفانه آنقدر در این موضوع بدرفتاری و بداخلاقی صورت گرفت که در برنامه هفتم توسعه گرفتن مجوز بند الف از دفاتر مسافرتی عادی شد، در حالی که مجوز بند الف برای دفاتر مسافرتی پیشانی این دفاتر است.
تحمیل مالیات ایرلاینها به دفاتر مسافرتی
رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از اخذ مالیات فروش بلیت هواپیما از دفاتر مسافرتی کشور اعلام کرد: دفاتر مسافرتی فقط واسطه فروش بلیت پرواز شرکتهای هواپیمایی هستند و برای این کار فقط کارمزد اندکی میگیرند و اگر قرار باشد مالیاتی گرفته شود باید از ایرلاینها بگیرند. با این وجود ما اعلام کردهایم که حاضریم از کارمزد دریافت شده بابت فروش بلیت مالیات دهیم. اما در سامانه مالیاتی اعلام کردهاند که باید دفاتر مسافرتی از اصل قیمت فروش بلیت پرواز مالیات دهند که درست نیست.
رفیعی با انتقاد از مدیران سابق سازمان هواپیمایی کشوری که یکبار هم برای اخذ تصمیمات از بخش خصوصی و دفاتر گردشگری کشور مشورت نگرفتهاند، اعلام کرد: تمام مشکلات ما این است که هیچوقت و در هیچ موردی در سازمان هواپیمایی کشوری مورد مشاوره قرار نگرفتیم و اگر تفاهمنامهای هم منعقد شده خودشان با همکاری دو یا سه استان نوشته و به تمام فعالین حوزه گردشگری و دفاتر مسافرتی دیکته کردهاند.
ایرلاینهای خارجی هنوز پول بلیتهای ابطال شده را به مردم ندادهاند
در این نشست همچنین برخی اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از بدعهدی ایرلاینها در بازگرداندن پول مسافرانی که پروازهایشان در برخی مقاطع ابطال شده است، گلایه کردند و با اشاره به رفتار هواپیمایی ترکیه در ایران به رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفتند که دفتر ترکیش ایرلاین در ایران هنوز پاسخگوی مسافران و دفاتر مسافرتی برای بازگرداندن پول مسافران که پروازشان در ماههای اخیر به دلیل مسایل امنیتی ایجاد شده ابطال شد نیست و این موضوع به ایجاد مشکلات بسیار برای دفاتر مسافرتی کشور منجر شده است.
حسین پورفرزانه، رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از شنیدن گلایههای اعضای انجمن سنفی دفاتر مسافرتی ایران و مالکین آژانسهای گردشگری کشور از رییس انجمن سنفی دفاتر مسافرتی ایران خواست با برگزاری نشستهای مشترک یاریگر صنعت هوانوردی کشور برای حل مشکلات حوزه گردشگری باشد.
او گفت: در آینده برای حضور در کمیسیون زیربنایی اقتصادی دولت از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دعوت میشود تا با حضور در دولت مشکلات موجود در همکاریهای مشترک سازمان هواپیمایی کشوری و دفاتر مسافرتی ایران احصاء و جهت حل آنها اقدام شود.