کارگردان نمایش «سلاخ» مطرح کرد؛
دادگاههای حقوق بشری دربرابر قاتلان و جنایتکاران کاری از پیش نمیبرند
کارگردان نمایش «سلاخ» میگوید: مهمترین ویژگی نمایش «سلاخ» همهگیر بودن آن است. نفرت مثل یک ویروس میان ما پخش شده است، برخی از ما این توان را دارند که با آن مبارزه کنند اما برخی دیگر تسلیم شده و خودشان نیز تبدیل به ویروسی کشنده میشوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «سلاخ» عنوان یکی از نمایشهایی است که به تازگی در پایتخت روی صحنه رفته. این اثر نوشته نیکلاس بیلن است و آناهیتا آقاطاهر کارگردانی آن را به عهده دارد.
نمایش «سلاخ» از هشتم مهر تا بیست و هشتم این ماه، در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه بود. بازیگران این اثر به ترتیب ایفای نقش عبارتند از نیما هاشمیدرست، مهردای بزرگزاده، پانتهآ مرزبانیان، مریم گلدوز توکلی، علی تیمورفامیان. از دیگر عوامل این اثر میتوان به فرشاد فزونی (آهنگساز)، شانا زیودار (گریم)، امیر پناهیفر (طراح صحنه) و سولماز امیرصادقی (طراح لباس) اشاره کرد.
در خلاصه این اثر آمده است؛ در شب کریسمس، پیرمردی با لباس نظامی و کلاه بابانوئل در ایستگاه پلیس پیدا شده است و...
آناهیتا آقاطاهر کارگردان نمایش «سلاخ» درباره این نمایش گفت: از نظر من جنگ قدمتی به تاریخ بشر دارد و تنها فرم آن در طول زمان تغییر کرده است؛ متاسفانه درحال حاضر نیز شاهد آن هستیم.
او افزود: بررسی ویژگیهای روانشناختی اثر برایم جذابیت ویژهای دارد و بدون شک عمیق شدن در اثر، لازمه کار کارگردان است، این امر از یکسو در جهت تحلیل متن مرا کمک میکند و از سویی دیگر کارگردانی را پیچیده خواهد کرد.
این کارگردان بیان کرد: مهمترین ویژگی نمایش «سلاخ» همهگیر بودن آن است. نفرت مثل یک ویروس میان ما پخش شده است، برخی از ما این توان را دارند که با آن مبارزه کنند اما برخی دیگر تسلیم شده و خودشان نیز تبدیل به ویروسی کشنده میشوند.
آقاطاهر درباره نحوه انتخاب متن «سلاخ» برای اجرا نیز گفت: من به صورت مداوم نمایشنامه میخوانم و این متن را از میان صدها متنی که تا به امروز خواندهام، انتخاب کردم. بدون شک کیفیت اثر برای من بسیار مهمتر از این بود که متن متعلق به کدام کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه «سلاخ» مجددا به صحنه بازمیگردد، گفت: در ابتدا که متن را مطالعه کردم پیش از بررسی متن به عنوان کارگردان، خود را جای مخاطب گذاشته و حس کردم هر یک از ما دلش میخواهد قاتلان و جنایتکاران علیه بشریت در دادگاهی منصفانه محاکمه شوند، اما هر چه بیشتر مطالعه کردم، به این نتیجه رسیدم که شاید دادگاههای حقوق بشری کارشان را درست انجام ندادهاند؛ بنابراین در ادامه و به عنوان یک کارگردان نیز در شیوه اجرا به این سمت رفتهام تا جعلی بودن برخی از دادگاهها را به تصویر بکشم.
او تاکید کرد: تئاتر همواره مهجور بوده و در حال حاضر نیز هیچگونه حمایتی از آن صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: از نگاه من اداره کل هنرهای نمایشی میتواند بودجهای معقول برای گروههای نوپا در نظر بگیرد و شرایط رشد و پیشرفت را برای این گروهها فراهم کند؛ بدون شک این اتفاق منجر به گسترش تئاتر و در نهایت فعالیت بیشتر هنرمندان با استعداد این کشور خواهد شد.
آقاطاهر در پایان گفت: از استقبال مخاطبان عزیز نمایش «سلاخ» تشکر میکنم و قطعا نقدهای سازنده را میپذیرم. براین باورم که احترام به شعور مخاطب اهمیت بسیار بالایی دارد.