خبرگزاری کار ایران

مهرداد فراهانی منتقد نشست‌های نقد و بررسی جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

تنوع سوژه در آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران مطلوب است

تنوع سوژه در آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران مطلوب است
کد خبر : ۱۵۴۵۶۱۱

مهرداد فراهانی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران با انتخاب رویکرد بومی‌گرایی موفق عمل کرده است، گفت: زمانی که تنوع جغرافیایی در تولید آثار وجود دارد و در یک فیلم عواملی از مناطق مختلف کشورمان همکاری دارند، این اقدام به خودی خود تحقق ایده بومی‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد فراهانی، منتقد آثار مستند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه امسال تمام آثار بخش مستند جشنواره را دیده است، گفت: آثار این بخش دارای تنوع بود و فیلم‌هایی از مناطق مختلف ایران را دیدم. به دلیل همین گستردگی انتظار تنوع آثار همواره وجود دارد.

وی عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران آموزشگاه و دانشگاه بچه‌های جوان در سراسر ایران بوده و هیچ وقت منحصر به تهران نبوده است؛ بنابراین طبیعی خواهد بود که در جشنواره، فیلم از شمال تا جنوب کشور داشته باشیم.

این منتقد سینما درباره تنوع موضوع و رویکرد آثار هم اظهار کرد: از نظر من سوژه‌های نویی در آثار وجود داشت و تنوع مطلوب بود؛ حتی به نوعی تنوع سبک داشتیم. مثلاً شاهد یک مستند انیمیشن کوتاه بودیم که شاید شیوه‌ای مرسوم نیست اما فیلمساز گاهی به سراغ آن می‌رود که امسال شاهد یک اثر در این شیوه بودیم.

فراهانی با اشاره به اینکه در گذشته در زمینه مستند کوتاه ضعف‌هایی وجود داشت، گفت: خوشبختانه امسال در بخش مستند شاهد چند اثر خوب بودیم و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. البته مشکل ضعف مستند کوتاه به زمان کم آن مربوط است که ایجاد ایجاز را سخت می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا روند فیلم کوتاه مستند در چند سال اخیر نسبت به گذشته پیشرفت داشته است، گفت: قطعا این روند مثبت و رو به پیشرفت بوده است؛ و فکر می‌کنم هیئت انتخاب در این بخش خیلی با وسواس عمل کرده چون حدوداً ۲۲۰ مستند در این بخش متقاضی بودند و تنها ۱۷ اثر انتخاب شدند لذا فکر می‌کنم این تعداد آثار خیلی با وسواس انتخاب شدند.

این منتقد درباره اینکه آیا رویکردهای بومی‌گرایی در ژانر و خیال انگیزی جشنواره در آثار انعکاسی داشته است، گفت: فکر می‌کنم زمانی که تنوع جغرافیایی در تولید آثار وجود دارد و در یک فیلم عواملی از یک مناطق مختلف کشورمان همکاری دارند، این اقدام خودش به نوعی یک رویکرد بومی‌گرایی است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز