خبرگزاری کار ایران

شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد افتتاح شد

شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد افتتاح شد
کد خبر : ۱۵۴۵۳۷۸

شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد شنبه (۲۸ مهر ۱۴۰۳) با حضور جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد شنبه ۲۸ مهر (۱۴۰۳) با شعار «کلام آزاد است» در فضایی به مساحت ۳۰۰۰۰ مترمربع و با حضور ۴۱۸ ناشر داخلی و خارجی گشایش یافت. کشور کوبا مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

آیین گشایش این نمایشگاه با حضور سلاکویچ وزیر فرهنگ صربستان، آلپیدیو آلونسو گرائو وزیر فرهنگ کوبا، سفرا و نمایندگان فرهنگی کشورهای مختلف از جمله رشید حسن‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و امیر پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان و جمع کثیری از فعالان حوزه نشر برگزار شد.

میگل بارنت شاعر، نویسنده و مردم‌شناس برجسته کوبایی در این مراسم طی سخنانی گفت: برای من، به عنوان یک نویسنده و روشنفکر کوبایی، سخنان آغازین از طرف هیئت کوبایی افتخار بزرگی است. این رویداد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فضاهای ادبی در اروپا به حساب می‌آید. 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ صربستان از شهرت جهانی برخوردار است، افزود: ادبیات صربستان از قرون وسطی تا به امروز مرجعی برای نویسندگان آمریکای لاتین و جهان بوده است و به طور خاص می‌توان به متن انجیل میروسلاو و همچنین آوازهای غنایی و حماسی که به همراه موسیقی سنتی اجرا می‌شود، اشاره کرد. 

در پایان مراسم افتتاحیه، سلاکویچ وزیر فرهنگ صربستان و گرائو وزیر فرهنگ کوبا در غرفه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و امیر پورپزشک رایزن فرهنگی قرار گرفتند.

در نمایشگاه کتاب بلگراد، کشورهایی از جمله کوبا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، یونان، ایتالیا، کنگو، مراکش، آلمان، رومانی، روسیه، تونس، ترکیه، اوکراین، کرواسی، مونته‌نگرو و جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و علاوه بر بخش نمایشگاهی، بازدیدکنندگان می توانند از بیش از ۵۰۰ برنامه در حاشیه نمایشگاه استفاده کنند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان با حمایت خانه کتاب و ادبیات ایران در غرفه‌ای به مساحت ۲۴ مترمربع، علاوه بر عرضه انتشارات خود، نسبت به معرفی جدیدترین آثار ناشران ایرانی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و صربی می‌پردازد.  

گفتنی است چهار اثر تازه منتشر شده این رایزنی فرهنگی با حمایت مرکز ساماندهی ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شامل کتاب‌های امام رضا(ع) دانای خاندان، دیوان حافظ، نشریه نور ویژه بانوان موفق ایرانی و ادبیات معاصر ایران منتشر شده در نشریه انجمن ادبی صربستان، در نشست ویژه‌ای معرفی و رونمایی می‌شوند.

شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد تا یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاهی این شهر میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز