خبرگزاری کار ایران

همایش «بررسی تاریخچه سرود‌ ای ایران» برگزار شد

 همایش «بررسی تاریخچه سرود‌ ای ایران» برگزار شد
کد خبر : ۱۵۴۵۰۷۴

سرود‌ «ای ایران» سبب ایجاد اتحاد و همدلی است/یادی از روح‌الله خالقی

همایش «بررسی تاریخچه سرود‌ ای ایران» روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش «بررسی تاریخچه سرود‌ ای ایران» روز پنجشنبه بیست و ششم مهرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. 

این رویداد به کوشش موسسه هَزار آوای تاریخ با همکاری خانه اندیشمندان برگزار شد. 

یسنا خوشفکر (موسیقی‌پژوه دبیر این همایش)، مجید رضاییان کارشناس رسانه و استاد دانشگاه، زهرا حاتمی، رضا موسوی زاده خنیاگر و نوازنده و مدرس تار و سه تار، در این رویداد حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند. در این همایش عبدالمجید ارفعی و هوشنگ طالع نیز حضور داشتند.

 

 همایش «بررسی تاریخچه سرود‌ ای ایران» برگزار شد

 

روایت حسین گل گلاب و ماجرای کتک زدن بقال ایرانی

در ابتدای مراسم یسنا خوشفکر دبیر همایش در آغاز ضمن بیان روایت حسین گل گلاب شاعر اثر و ماجرای کتک زدن بقال ایرانی توسط سرباز آمریکایی در هنگام اشغال متفقین، به خوانش بخشهایی از کتاب «سرگذشت موسیقی» نوشته روح الله خالقی پرداخت که در آن خالقی انگیزه ساخت سرود را چنین شرح داده است: «علت حقیقی این بود که در آن ایام کشور ما را قوای روس و انگلیس اشغال کرده بودند و آمریکایی‌ها هم بنا بر ضرب المثل قدیم که هیچ دویی بی‌سه نیست، مهمان ناخوانده شدند و در هیچ مجمعی تظاهرات ملی نمیشد. اما آهنگ و شعر این سرود احساسات ملی را سخت برانگیخت و مخصوصا در مقابل خارجیان که در آن مجلس زیاد بودند از طرف خارجیان که در آن مجلس زیاد بودند، از طرف ایرانیان تظاهرات بیشتری شد و اولین ضربه‌ای بود که غیرمستقیم بر پیکر قشون خارجی زده شد.» 

خوشفکر در ادامه گفت: با توجه به این اسناد انگیزه ساخت سرود توسط خالقان اثر یعنی حسین گل گلاب و روح الله خالقی به صراحت بیان شده و در نتیجه جای هیچ شکی و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. . و نکته دیگر اینکه سرود‌ای ایران یک سرود وحدت آفرین است و می‌تواند فرزندان ایران را مانند مادر به دور هم جمع کند. 

بین منابع خبری و منبع اصلی اعتبارسنجی لازم است

سخنران دوم مجید رضاییان کارشناس رسانه و استاد دانشگاه بود که با بیان این نکته که ما در عصر رایانه زندگی می‌کنیم، گفت: رسانه کارش اطلاع‌رسانی داده‌هاست و در دنیای امروز که خبر‌های فیک از طریق رسانه منتشر می‌شود، از طریق رفرنس و منابع می‌توان به واقعیت آن پی برد اگر منبعی بین کار ما تا منبع اصلی قرار می‌گیرد باید ما اعتبارسنجی آن را انجام دهیم. 

رضاییان در ادامه مثال فاکس نیوز را مطرح کرد که استاد جنگ رسانه و فیک نیوز است. 

او در ارتباط با سرود‌ای ایران نیز تاکید کرد: باید روایت اصلی و حقیقی و تاریخی این اثر را با کار رسانه‌ای حرفه‌ای به گوش مخاطب رساند. 

درباره حضور متفقین در ایران و پیامد‌های آن

سخنران سوم زهرا حاتمی در خصوص حضور متفقین در تهران و پیامدهای آن ۱- قحطی ۲- خسارات اقتصادی از قبیل استهلاک راه آهن ۳- از بین رفتن تمامیت ارضی و شورش‌های بعدی و جدایی طلبی در آذربایجان و کردستان و مرخص شدن سربازها ۴- تحقیر مردم ایران و احساس سرخوردگی را بر پایه منابع تاریخی بیان کرد و معتقد بود: سرود‌ای ایران که از دل این رخداد خلق شده امروز سبب ایجاد اتحاد و همدلی بین ایرانیان است رضا موسوی زاده خنیاگر و نوازنده و مدرس تار و سه تار در سخنان خود ضمن توضیحاتی درباره شخصیت هنری روح الله خالقی معتقد بود که روح الله خالقی توانست با بهره‌گیری از هارمونی غرب و با رعایت اصول دستگاه‌ها و نواها ایرانی هر آنچه را که از موسیقی آموخته بود، در هنر موسیقی ایران به نوعی ایرانیزه کند که این دیدگاه او به خوبی در سرود «ای ایران» نمایان است و می‌توان گفت یکی از دلایل ماندگاری «سرود‌ای ایران» از نظر آهنگسازی در همین نکته است. 

 

 همایش «بررسی تاریخچه سرود‌ ای ایران» برگزار شد

 

اجرای موسیقی ایرانی

در بخش خنیای سنتی امیر عابدی خواننده، آوازی در دستگاه راست‌پنجگاه با شعری از معینی کرمانشاهی و تصنیفی با شعر هوشنگ ابتهاج اجرا کرد

در بخش دوم خنیای سنتی نیز رضا موسوی زاده تار و هاتف شرار خواننده و حسین عابدی نوازنده تنبک، قطعاتی در مایه اصفهان اجرا کردند و در پایان به اجرای سرود «ای ایران» پرداختند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز