خبرگزاری کار ایران

کتابی درباره روشهای مدیریتی با عنوان «مدیریت مبتنی بر نتایج» منتشر شد

کتابی درباره روشهای مدیریتی با عنوان «مدیریت مبتنی بر نتایج» منتشر شد
کد خبر : ۱۵۴۲۷۸۸

کتاب مدیریت مبتنی بر نتایج؛ مفاهیم، رهیافت‌ها، کاربست‌ها» که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران منتشر شده، علاوه بر تشریح مفاهیم مربوط به مدیریت مبتنی بر نتایج به نحوه کاربرد این شیوه مدیریتی در تنظیم اسناد برنامه و پروژه در سطوح کلان، میانی و خُرد پرداخته است.

به گزارش ایلنا، اتاق ایران در راستای فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور از طریق تبادل افکار، بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی؛ وظیفه خود می‌داند تا به منظور ارتقا دیدگاه و دانش اعضا، درخصوص توسعه نظریه‌های مدیریتی نیز اقدام نماید.

بدین منظور یکی از اقدامات مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، تقویت دانش اعضا و ایجاد زمینه‌های اجرایی ساختن یکی از روشهای مدیریتی با عنوان «مدیریت مبتنی بر نتایج» بوده است که در بسیاری از سازمان‌ها با ماهیت توسعه‌ای استفاده می‌شود. با این هدف مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برگزاری دوره‌های مدیریت مبتنی بر نتایج را از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز کرده است. در همین مسیر، تدوین کتاب پیش‌رو برای آشنایی با مفاهیم مدیریت مبتنی بر نتایج و کاربست‌های آن از دیگر اقدامات مرکز پژوهش‌های اتاق بوده است. 

یکی از چالش‌های نظام برنامه‌ریزی کشور، شکاف بین اهداف تعیین‌شده در برنامه‌ها و نتایج است. رهیافت مدیریت مبتنی بر نتایج، با تعریف چارچوبی مشترک در برنامه ریزی، پایش و ارزیابی، احتمال دستیابی به نتایج را افزایش می‌دهد. این چارچوب مشترک منعکس کننده نتایج مورد انتظار و مسیر دستیابی به نتایج با استفاده از شاخص‌هایی مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و محدود به زمان است. مدیریت مبتنی بر نتایج، یکی از روش‌های شناخته شده و محبوب در مدیریت پروژه و تنظیم برنامه در سطوح کلان، میانی و خرد است. یکی از علل محبوبیت این رهیافت توجه ویژه به مشارکت ذی‌نفعان در تمام مراحل برنامه‌ریزی و مدیریت است. این رهیافت که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد، رهیافتی بسیار کارآمد است و از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار است. مدیریت مبتنی بر نتایج، به‌ویژه در سازمان‌هایی که ذی‌نفعان متعدد دارند و دستیابی به سطوح مختلف نتایج را در برنامه‌های خود لحاظ می‌کنند، کاربرد بسیاری دارد. این شیوه مدیریتی در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی با ماهیت توسعه‌ای استفاده می‌شود. باتوجه به کاربرد گسترده این شیوه مدیریتی، تدوین کتابی مشتمل بر مفاهیم و کاربردهای این شیوه مدیریتی ضروری بود. 

کتابی که در پیش روی شما است، علاوه بر تشریح مفاهیم مربوط به مدیریت مبتنی بر نتایج به نحوه کاربرد این شیوه مدیریتی در تنظیم اسناد برنامه و پروژه در سطوح کلان، میانی و خُرد پرداخته است. خوانندگان در پنج فصل اول کتاب با مبانی نظری، مفاهیم، چارچوب و ابزارهای مورد استفاده در این شیوه مدیریتی آشنا می‌شوند. دو فصل آخر نیز به ارائه مثال‌هایی کاربردی در قالب طراحی پروژه در بخش صنایع، معادن، کشاورزی و تدوین برنامه اقتصادی- اجتماعی با هدف ایجاد اشتغال و کاهش فقر پرداخته است. مطالعه این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا علاوه‌بر آشنایی با رهیافت مدیریت مبتنی بر نتایج به نحوه استفاده از این روش در تنظیم و مدیریت پروژه‌ها و برنامه‌ها آشنا شوند. مثال‌های این کتاب با درنظرگرفتن دامنة متعددی از ذی‌نفعان در بخش خصوصی و دولتی تنظیم شده است و لذا می‌تواند مورد استفاده مدیران و کارشناسان ارشد در بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز