خبرگزاری کار ایران

سومین جشن مهر سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

سومین جشن مهر سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید
کد خبر : ۱۵۴۱۹۳۳

اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران، امشب در موزه سینما برگزار و برگزیدگان معرفی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سومین جشن مهر سینمای ایران، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در این مراسم اظهار کرد: خوش اقبالم در نخستین روز کاری در خدمتگزاری به خانواده سینما در این مراسم سخن بگویم. خوشا به حال نسل ما که استاد نصیریان را دید.

وی افزود: کلمه موزه مکانی برای تامل و درنگ است و گام نهادن در موزه سینما موجب می‌شود به عظمت فرهنگ ایران زمین ببالیم. امروز صحبت از وفاق و دوستی و مودت است و وفاق یعنی داشتن حس و مسئولیت مشترک برای اینکه در مسیر اعتلای این فرهنگ گام برداریم. من مستدعی همه هستم تا برای فرهنگ ایران یاری‌ام برسانند و امیدوارم هر روز شاهد اعتلای سینمای ایران باشیم.

 

تقدیر از ۶۰۲ هنرمند 

قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران در این مراسم اظهار کرد: در این جلسه، هنرمندان، مدیران و بزرگانی از تبار هنر حضور دارند که از همه سپاس‌گزارم و مفتخریم در خدمت این عزیزان هستیم.

وی ادامه داد: به تجربه، در استان‌ها ارتباطی بین ادارات کل و سینماگران وجود نداشت و مجوز ساخت فیلم در تهران صادر می‌شد و تنها انجمن سینمای جوانان ایران فضای ارتباط اهالی هنر و مدیران بود. از این‌رو به فکر تجلیل هنرمندان استانی افتادیم تا ارتباط بین مدیران و هنرمندان به وجود آید.

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران تاکید کرد: در نخستین دوره این جشن از هنرمندان ۲۱ استان و سال پیش از هنرمندان ۳۱ استان تقدیر کردیم و در این دوره در مجموع ۷۰ نفر پیشکسوت،  ۵۵ ایثارگر هنرمند، ۳۲ هنرمند برگزیده، ۵۰ فیلمنامه‌نویس، ۵۲ فیلمبردار، ۴۹ تدوینگر، ۵۷ بازیگر، ۴۲ تهیه‌کننده، ۱۸ پویانمایی، ۳۲ پژوهشگر، ۲۳ آموزشگاه آزاد سینمایی، ۱۷ سینمادار و در مجموع ۶۰۲ نفر از هنرمندان سراسر کشور تجلیل شدند.

آشنا تصریح کرد: معمولا به برخی اقشار در سینما کمتر توجه می‌شد و هیچوقت سینماداران یا آموزشگاه‌داران دیده نمی‌شدند؛ به لطف جشن مهر سینمای ایران از آنان تقدیر شد.

وی گفت: نکته مهم این است که جشن مهر سینمای ایران به نوعی عید نوروز سینمای ایران و محل عشق ورزیدن و متعلق به جامعه سینما است.

دبیر جشن مهر سینمای ایران یادآور شد: کارکرد نوروز دور ریختن دلخوری‌ها در خانواده بوده و این مهم یکی از کارکردهای مهر سینمای ایران است؛ این جشن می‌گوید چو ایران نباشد تن من مباد.

آشنا عنوان کرد: در ایام برگزاری جشن مهر سینمای ایران به خیلی استان‌ها رفتم و خوشحالم با مهر سینما موضوع سینما در استان‌ها جدی تلقی می‌شود. استان‌های همدان، مرکزی و آذربایجان شرقی به بهانه این جشن در یک هفته درگیر سینما بوده و افتخار می‌کنم خادم این مجموعه هستم. خوشحالم با مهر سینمای ایران دور یکدیگر جمع شدیم.

 

بزرگداشت جلال معیریان 

در ادامه اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران، بزرگداشت استاد جلال معیریان، چهره پرداز پیشکسوت با پخش یک کلیپ برگزار شد.

معیریان در این بخش اظهار کرد: برای همه آرزوی سعادت دارم؛ امیدوارم شاد باشید. افتخار دارم در خدمت هنرجویان انجام وظیفه می‌کنم و برای همه آرزوی سلامتی دارم.

 

بزرگداشت علی نصیریان

در ادامه این بخش بزرگداشت علی نصیریان برگزار شد.

علی نصیریان با تبریک مهر سینمای ایران به همه همکارانش اظهار کرد: این‌روز یک روز مهر و محبت و زندگی است. این تشویق و تقدیر بجا و خوب است اما برای نسل‌های بعدی ما. اگر من جانی کندم برای خودم بوده زیرا هنر عزت بخش است و اولین کسی که از خلق و خلاقیت و آفرینندگی خود لذت می‌برد، هنرمند است.

وی ادامه داد: هیچ نشئه‌ای بهتر و زنده‌تر و انسانی‌تر از نشئه کارِ خود، سراغ ندارم. این سینما به سادگی به اینجا نرسیده و نسل قبل از ابراهیم گلستان‌ها به فیلمفارسی معروف بودند که بد و بیراه شنیدند که بجا نیست. زمانه ایجاب می‌کرد سینما آنگونه فعالیت کند. 

این بازیگر سینما و تئاتر توضیح داد: ما تئاتر لاله‌زار را قبول نداشتیم، از دهه ۳۰ خودمان دست به کار شدیم. درباره کارگردانی و نویسندگی کتابی نداشتیم و فقط یک هنرستان هنرپیشگی، بازیگری یاد می‌داد.

نصیریان یادآور شد: از اواسط دهه ۴۰ کتاب‌های ترجمه شده و فرنگ برگشته‌ها اطلاعات آوردند و مسیر راه افتاد.

وی با اظهار تاسف از فقدان داریوش مهرجویی، کارگردان سینمای ایران گفت: حیف شد مهرجویی از دست رفت؛ او می‌توانست باز کار کند. من سینما را از مهرجویی یادگرفتم. هنوز هم وقتی فیلم گاو را می‌بینم، یک اثر اورجینال است.

برخی فیلم آقای هالو را دست کم می‌گیرند؛ درحالی که این فیلم فردی را ثبت می‌کند که متفاوت است، عجب عجب گفتن‌های این شخصیت همان اعجاب بر کائنات است. یعنی انسان هیچ نمی‌داند و معلومات ما در برابر مجهولات بسیار اندک است.

این بازیگر سینما گفت: این جشن را مبارک می‌دانم و از قادر آشنا تشکر می‌کنم.

در آیین اختتامیه این رویداد که شامگاه شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ در موزه سینمای ایران برگزار شد، از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

هنرمندان برگزیده استان‌ها در سومین جشن مهر سینمای ایران بدین شرح معرفی شدند:

سید محمدحسین علمدار (خراسان رضوی)، مهدی زمان‌پور کیاسری (مازندران)، حامد حیدری ذاکر (کرمانشاه)، حسن نجفی (آذربایجان شرقی)، فرزانه قبادی (سمنان)، زانیار لطفی (کردستان)، امید میرزایی (کرمان)، محمود نظرعلیان (زنجان)، رضا دانش‌پژوه (کهگیلویه و بویراحمد)، وحید موسائیان (لرستان)، فاطمه احمدی (مرکزی)، کریم فائقیان (بوشهر)، خیرالله تقیانی‌پور (البرز)، علیرضا دهقان (یزد)، غلامرضا عزیزی (آذربایجان غربی)، بهزاد وزیری (خوزستان)، محسن شیرزایی (سیستان و بلوچستان)، احسان عمیدیان (خراسان جنوبی)، محمود پاک‌نیت (فارس)، علیرضا استادی (تهران)، مژده صابری (هرمزگان)، امید پوراتابک (خراسان شمالی)، علی (بهزاد) رسول‌زاده (گیلان)، هدایت پیرنیا (کرمان جنوب)، شهرام ابراهیمی (چهارمحال و بختیاری)، مسعود امامی (گلستان)، بابک رضاپورجمور (همدان)، اتابک پورنادری (اردبیل)، علی ثقفی (قم)، عطاءالله مجابی (قزوین)، روح‌الله اکبری (ایلام)، احمد بازماندگان قشمی (قشم).

 

در بخش کارگردانان موفق فیلم اول سینمایی، تندیس و لوح تقدیر اهدا شد به:

۱.خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان فیلم سینمایی قلب رقه از استان البرز

۲. بابک خواجه پاشا، کارگردان فیلم سینمایی آبی روشن از ارومیه

۳. قربانعلی طاهر‌فر، کارگردان فیلم سینمایی آپاراتچی از ارومیه

۴. محمدعلی عسگری، کارگردان فیلم سینمایی آسمان غرب از تهران

۵. مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم سینمایی بی‌بدن از مشهد

۶. سید علی موسوی‌نژاد، کارگردان فیلم سینمایی پویانمایی ایلیا جستجوی قهرمان از خراسان رضوی.

 

همچنین در بخش دیگری از اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران از فعالان برگزیده حوزه زیرساخت و تولید فیلم با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد. اسامی برگزیدگان این بخش به شرح زیر است:

۱. عبدالصمد علمی‌زاده، فعال در حوزه زیرساخت سینمایی از تهران

۲. محمدعلی عباس‌زادگان، فعال در حوزه توسعه سالن سینما از مشهد

۳. مرتضی شایسته، تهیه‌کننده فعال در حوزه تولید فیلم سینمایی از تهران

۴. عبدالرضا تقدسی بهاری، مدیر فعال در حوزه تولید فیلم پویانمایی از تهران

۵. رامتین مرادی بالِف، مستندساز برگزیده از بوشهر

۶. صادق جوادی، انیماتور برگزیده از تهران

۷. سید جعفر موسوی، مسئول برگزیده دفتر انجمن سینمای جوان از زنجان

۸. علی سرگزی، مدیر کل برگزیده فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیستان و بلوچستان

۹. سیدمحمدحسین بلاغی، مدیر کل برگزیده فرهنگ و ارشاد اسلامی از آذربایجان شرقی

۱۰. محمد حسین‌زاده عیش‌آبادی، مدیر کل برگزیده فرهنگ و ارشاد اسلامی از خراسان رضوی.

هوشنگ توکلی، علیرضا خمسه، پوران درخشنده، داریوش مؤدبیان، احمدی(مشاور وزیر فرهنگ)، حبیب ایل‌بیگی، محسن علی اکبری، حسن رضایی، محمد ساربان، مجید قناد، محمود پاک‌نیت، وحید موسائیان، فرزاد مؤتمن، جلیل اکبری صحت، جمال شورجه، عباس رافعی، یونس شکرخواه، حسین ریگی، ژرژ پطروسی، جهانگیر الماسی، همایون و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز