خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری «همایش همسنگار جزیره قشم» مطرح شد؛

قشم دروازه تمدنی ایران است/ مسیر دریایی بندر کنگ و قشم تا عمان با تاکید بر دانش لنج‌سازی بومی راه‌اندازی می‌شود

قشم دروازه تمدنی ایران است/ مسیر دریایی بندر کنگ و قشم تا عمان با تاکید بر دانش لنج‌سازی بومی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر : ۱۵۴۰۷۸۲

معاون فرهنگی منطقه آزاد قشم در نشست خبری «همایش همسنگار جزیره قشم» از باز شدن دروازه تمدنی ایران سخن گفت و اعلام کرد که قرار است ارتباطات میان فرهنگی با کشورهایی که در سده‌های گذشته در ارتباط توسعه‌ای و فرهنگی با قشم بوده‌اند بر پایه‌ دانش‌ بومی قشم شکل تازه‌تری بگیرد. او در این نشست از مسیر دریایی بندر کنگ و قشم تا عمان با تاکید بر احیاء دانش لنج‌سازی بومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست همایش ملی صنعت گردشگری با عنوان «همسنگار جزیره قشم» پیش از ظهر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این نشست ادریس راموز (معاون، فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم) بیان کرد: جزیره قشم نه‌تنها سابقه تمدنی و تاریخی ارزشمندی دارد که دروازه تمدنی ایران نیز در دوره‌های مختلف تاریخی به شمار می‌رفته است.

راه‌اندازی مسیر دریایی بندر کنگ و قشم تا عمان

وی در ادامه، از راه‌اندازی مسیر دریایی بندر کنگ و قشم تا عمان خبر داد.

او گفت: در همایش ملی «همسنگار جزیره قشم» تلاش شده ارتباطات و پروژه‌های توسعه‌ای به‌گونه‌ای پیش برود که بر پایه داشته‌های فرهنگی و گردشگری قشم پیش برود.

او گفت: قشم به عنوان یکی از نقاط مهم ایران فرهنگی محسوب می‌شده و قرار است این نگاه در اجرای پروژه‌ها مورد تاکید قرار گیرد. از همین رو درخت حرا به عنوان نماد صلح مطرح شده و در پوستر طراحی شده همایش همسنگار جزیره قشم از یکی از نقشه‌های قدیم جهان الگو گرفته‌ایم که در قرن چهارم هجری طراحی شده و بیانگر نقش قشم به عنوان یک دروازه تمدنی است که تبادلات فرهنگی میان سایر کشورها را نشان می‌دهد.

او گفت: از آنجا که دانش لنج‌سازی در فهرست میراث درخطر قرار گرفته است، امیدواریم در تعاملی که با شورای عالی دریایی صورت گرفته مسیرهای دریایی را بر پایه احیاء دانش بومی لنج‌سازی تعریف کنیم. درخصوص راه‌اندازی مسیر دریایی میان بندر کنگ و قشم تا عمان با سفیر عمان نیز مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم دانش لنج‌سازی را دوباره احیاء کنیم.

او گفت: این رویدادها فرصت‌هایی است که هر یک نقطه عطفی برای توسعه گردشگری هویت محور برای ایران به‌شمار می‌رود.

ادریس راموز اعلام کرد: مهمترین ابزار برای تعاملات فرهنگی، گردشگری است. گردشگری در بحث تقویت تصاویر کشورها به عنوان عنصر مطلوب شناخته می‌شود. در این همایش سعی شده از سفرای کشورهای مختلف دعوت شود چون از گذشته با آن‌ها تعاملات مختلف به خصوص تعاملات دریایی داشتیم. ما می‌خواهیم نشان دهیم که چطور دیپلماسی فرهنگی را در این جزیره تقویت کرده‌ایم و چه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری داریم.

معاون گردشگری قشم گفت: همسنگار به معنای همدلی است. در این برنامه هم از معنای همیاری و همدلی در میان کشورهای صلح استفاده شده است. همچنین در این همایش چندین پنل با موضوع گردشگری برگزار می‌شود که همگی در راستای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در قشم است.

راموز گفت: در این همایش ۱۲ سفیر از کشورهای امارات، قطر، چین، تانزانیا، پرتغال بلاروس دعوت شده‌اند. در کنار آن از فعالان گردشگری و تأسیسات گردشگری هم دعوت شده‌اند که بتواند با سایر کشورها همکاری کنند. امید داریم دروازه این ارتباط سرزمینی از سوی قشم دوباره باز شود.

او همچنین به جذب سرمایه‌های خارجی به جزیره قشم اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها جذب سرمایه‌گذار خارجی با هزار مانع مواجه می‌شود، بنابراین بر جذب سرمایه گذار داخلی متمرکز هستیم.

به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم، باید به این سمت برویم که قشم جزیره لذت و تفریح نیست و یک بُعد آن تاریخ، گردشگری سلامت و ژئوتوریسم است. از همین‌رو، تلاش داریم مردم را با انواع گردشگری قشم آشنا کنیم و از طریق برندینگ، نگاه به جزیره قشم تغییر پیدا کند. اگر این نگاه صورت بگیرد و با استاندارهای از پیش تعیین شده حرکت کنیم دیگر نیاز نداریم که به هر سرمایه‌گذاری که وارد می‌شود، هر سرمایه‌گذاری را انجام دهد. در آن زمان انتخاب می‌کنیم که سرمایه‌گذار چه کاری باید انجام دهد.

او در بخش دیگر از صحبت‌های خود به خانه قشم اشاره کرد که با هدف معرفی سبک زندگی و تجربه زیسته در قشم در استان‌های دیگر راه‌اندازی می‌شود. به گفته راموز، به جای اینکه ما در مقصد منتظر سرمایه‌گذار بنشینیم، قصد داریم در مبدأ، برندینگ، سبک زندگی و تجربه زیسته قشم را ترویج دهیم.

راموز در پاسخ به انتقادهای خبرنگاران به کیفیت تاسیسات گردشگری در جزیره قشم با وجود سیاست‌گذاری‌هایی که برای توسعه گردشگری در این منطقه می‌شود، اظهار کرد: تأسیسات گردشگری در وضعیت مناسبی نیست اما با برنامه‌ریزی وبرندینگ ساخت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره شروع شده است. ما الگوهای جدیدی را در زنجیره گردشگری می‌خواهیم ایجاد کنیم. این جزیره تا کنون پلاژ ساحلی نداشت و تا ۱۵ ماه آینده پلاژ ساحلی قشم احداث می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم درباره حمل و نقل داخلی جزیره پس از آن‌که به محدودیت‌های دسترسی به این جزیره اشاره شد، گفت: احیای حمل و نقل تاکسی‌های داخل جزیره استارت خورده است. اما مساحت قشم را درنظر بگیرید، برای تماشای همه جاذبه‌ها و تجربه زیسته در قشم ۱۰ روز زمان نیاز است. البته طرحی برای سرمایه‌گذاری برای اتوبوس گردشگری تعریف شده است. افزون بر این، احیا و دوبانده کردن جاده‌های جزیره آغاز شده است. معضلات زیرساخت در جزیره مشخص است. بیش از دو دهه است که چل خلیج فارس متوقف شده است، سعی کردیم این مساله را پیگیری کنیم که اگر دنبال توسعه راه‌های دسترسی به این جزیره هستند دست‌کم تکلیف پل خلیج فارس را روشن کنند.

گردشگری تهاجمی برای جزیره قشم سودی ندارد

او همچنین درخصوص سوال خبرنگار ایلنا درباره پدیده «گردشگری انبوه» و برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص نداشتن ظرفیت پذیرش انبوه گردشگر در جزیره قشم بیان کرد: هر یک نفر «گردشگر تهاجمی» برای سازمان منطقه آزاد ۱۳۰ هزار تومان هزینه دارد، از بهمن تا فروردین نزدیک به دو میلیون گردشگر وارد می‌شود که عملا زیان‌ده است.

راموز با تایید اینکه گردشگری تهاجمی برای جزیره قشم سودی ندارد، گفت: برای تغییر تصویر ذهنی درباره جزیره قشم به زمان نیاز داریم. ما از مدارس شروع کرده‌ایم و تلاش داریم به دانش آموز دارایی‌هایش را یادآوری کنیم و نشان دهیم که نسبت به یک تهرانی فرودست نیست. به هر حال القاء الگوی گردشگری پایدار، اکوتوریسم و ژیوتوریسم زمان‌بر است.

میرزایی رئیس منطقه آزاد قشم نیز در ادامه پاسخ به این پرسش ایلنا، گفت: سال گذشته در تمامی منطقه پروژه تعریف شده تحت عنوان ظرفیت تحمل گردشگری که هم‌اکنون مناطق برابر شده و هر منطقه بنابر شرایط زیست محیطی که دارند و لوکیشن‌هایی که دارند، می‌توانند جذب گردشگر داشته باشند و روی آن برنامه‌ریزی می‌کنیم که باری روی این مناطق جزیره قشم ایجاد نشود.

راموز همچنین در پایان این نشست به تاریخ برگزاری این همایش اشاره کرد و ادامه داد: همایش «همسنگار جزیره قشم» با حضور سفرای کشورهای امارات، قطر، عمان، چین، هندوستان، تانزانیا، پرتغال، بلاروس و ایتالیا قرار است در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مهرماه در جزیره قشم برگزار شود و در کنار این همایش برنامه‌های جانبی از جمله نمایشگاه گردشگری قشم در نظر گرفته شده تا فعالان این حوزه بتوانند ارتباط خود را با سایر کشورها از دروازه تمدنی قشم انجام دهند.

محدودیت تخت‌های اقامتی در قشم

در ادامه عبدالباسط رضوانی (مدیر جامعه هتلداران قشم) با بیان اینکه این جزیره در سال گذشته حدود ۴ میلیون گردشگر داشته است، گفت: تعداد تخت‌های اقامتی در قشم محدود است ما ۹۵۰۰ تخت داریم و در روزهای خاص سال خانه‌های مسافر به مجموعه‌ها اضافه می‌شود.

او با تاکید بر کمبود اقامتگاه مناسب در این جزیره تاکید کرد: سرگردانی و چادرخوابی مسافران در روزهای پیک سفر شده است چراکه تعداد تخت‌های اقامتی جزیره قشم محدود است. ۸۰ مرکز اقامتی در این جزیره با حدود ۹۵۰۰ تخت وجود دارد که در روزهای خاص سال، خانه‌های مسافر به این ظرفیت اضافه می‌شود، جدا از آن، اقامتگاه بوم‌گردی نیز وجود دارد. به هر حال باید پیش از ورود به قشم رزرو اقامتگاه صورت گیرد، چون حجم مسافر در برخی اوقات زیاد است. قشم مقصد مسافر است و از قبل مسافر آن را انتخاب کرده است.

محمد فرزاد میرزایی قلعه (مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی شورای‌عالی مناطق آزاد) نیز در این نشست اعلام کرد: سال گذشته مناطق آزاد در مجموع ۶۵ میلیون گردشگر غیربومی با اهداف مختلف داشتند و از ۶ میلیون گردشگر ورودی نیز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در پهنه مناطق آزاد ثبت شده است.

او سپس به برخی اقدامات انجام شده است در زمان مدیریت خود اشاره کرد و افزود: زمانی که مناطق آزاد را تحویل گرفتیم عضو هیچ ستادی نبودیم اما الان عضو ستادهای اربعین، راهیان نور و خدمات سفر هستیم که بالندگی، بلوغ و هویت مستقل مناطق آزاد را می‌رساند. در حال حاضر تعداد نیروهای گردشگری مناطق آزاد کمتر ۱۰۰ نفر هستند اما فشاری که روی آن‌ها است مساوی کل نیروهای یک وزارتخانه است. ما را قفل کرده بودند، دستی را که برای یاری گرفتن دراز کرده بودیم نگرفتند. اجازه نمی‌دادند کاری در حوزه گردشگری انجام شود. ما در ۸ منطقه ۲۴۰ پروژه و بسته سرمایه‌گذاری تعریف کرده‌ایم.

مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی شورای‌عالی مناطق آزاد در پاسخ به نقدهایی که به قیمت هتل‌ها و حمل و نقل به جزیره قشم و دیگر مناطق آزاد شد، اظهار کرد: قیمت‌گذاری هتل و حمل و نقل با من نیست، قسم می‌خورم اگر قیمت‌گذاری هتل و هواپیما با من بود، این قیمت‌ها را شاهد نبودیم.

در ادامه این نشست حلاج زاده (رئیس مرکز ایرانیان خارج از کشور) بیان کرد: می‌توانیم قول دهیم خط دریایی و اتوبوس دریایی را در جزیره قشم به سرانجام برسانیم و سرمایه‌گذاری در جزیره را نیز با همکاری ایرانیان خارج از کشور پیش ببریم.

حمزه زاده (رئیس جامعه هتلداران کشور) نیز گفت: از همکاران در جزیره می‌خواهیم که برای جذب سرمایه‌گذاری مشوق‌های حمایتی تعریف شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز