خبرگزاری کار ایران

میثم حسینی مطرح کرد؛

برندسازی «ببعی» بر اساس استانداردهای جهانی صورت گرفت/ انتخاب قهرمان دختر برایمان اولویت داشت

برندسازی «ببعی» بر اساس استانداردهای جهانی صورت گرفت/ انتخاب قهرمان دختر برایمان اولویت داشت
کد خبر : ۱۵۴۰۲۸۱

میثم حسینی با اشاره به اینکه تعداد تولیدات انیمیشن سینمایی افزایش پیدا کرده است، تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر و جشنواره کودک و نوجوان می‌توانند بخش جداگانه‌ای به سینمای انیمیشن اختصاص دهند.

میثم حسینی یکی از کارگردان‌های انیمیشن «ببعی قهرمان» که این روزها علاوه بر اکران در سینماهای کشور در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان نیز حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برندسازی در حوزه سینمای انیمیشن گفت: قطعاً برندسازی در این حوزه مسئله بسیار مهمی است و اگر موفقیت یک اثر را در میزان فروش آن بسنجیم معرفی دو شخصیت ببعی و ببعو در تلویزیون و در نهایت ساخت اثری سینمایی بر اساس این دو شخصیت که نوعی برندسازی است، در موفقیت «ببعی قهرمان» بسیار تأثیرگذار بوده.

حسینی خاطرنشان کرد: هر سریال که دو یا سه سال پخش می‌شود می‌تواند مخاطب وفادار پیدا کند و چون «ببعی» در تعداد قسمت‌های بالا پخش شد و بچه‌ها با آن همراه شدند، بسیاری از کودکان برای دیدن نسخه سینمایی نیز شوق و علاقه داشتند. ببعی مدتی طولانی در تلویزیون پخش شد که همین مسئله باعث شد اولین مخاطبان این سریال با این شخصیت بزرگ شوند و امروز که به سن بالاتری رسیده‌اند نسخه‌ای سینمایی از این انیمیشن مناسب با سن امروزشان می‌بینند. من برگ برنده فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» را همین برندسازی و خلق شخصیتی آشنا برای کودکان نسبت به دیگر انیمیشن‌ها می‌دانم.

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: سریال ببعی به کارگردانی حسین صفارزادگان ساخته شده که البته من از ابتدا شکل‌گیری این اثر در کنار تیم تولید و آقای شکوری (تهیه‌کننده) بودم و می‌دانم که تیم تولید این اثر از ابتدا برای ساخت نسخه سینمایی برنامه‌ریزی داشتند و برندسازی ببعی از همان ابتدا آگاهانه پیش رفت که طبیعتاً اگر این اثر در ابتدای راه ناموفق بود ساخت نسخه‌های دیگر آن منطقی نبود. علاوه بر فیلم سینمایی محصولات دیگری نیز از این انیمیشن ساخته شده که اصطلاحاً به آن مرچندایز گفته می‌شود که محصولات جانبی از این انیمیشن هستند. مسیری که به ساخت انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» منجر شده یک مسیر استاندارد امتحان شده جهانی است که در عرصه انیمیشن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نظر من درباره «ببعی قهرمان» هم به درستی انجام شده است.

وی درباره تغییر ظاهر کاراکترها و همچنین تغییر تکنیک در نسخه سینمایی گفت: هر چند ظاهر برخی کاراکترها از جمله کاراکتر اصلی تا حدی تغییر کرده ولی همچنان بچه‌ها این کاراکتر را می‌شناسند. ببعی در ابتدای راه سریالی برای گروه سنی بسیار پایین بود اما او هم مثل بچه‌ها بزرگ شده و به تناسب این رشد لازم است که در نسخه سینمایی به لحاظ بصری جزئیات بیشتری وجود داشته باشد و همچنین جزئیات داستان نیز بیشتر شده است و قصه «ببعی قهرمان» دیگر آن سادگی سریال را ندارد و حتی کاراکترها هم کمی پیچیده‌تر شده‌اند و حتی تغییراتی در آن‌ها به وجود آمده که آن‌ها را نسبت به شخصیت تلویزیونی‌شان کمی تغییر داده، مثلاً در اکران «ببعی قهرمان» خیلی از بچه‌ها رفتارهای تازه‌ای در این شخصیت پیدا کرده بودند اما او را درک می‌کردند و با او همراه بودند.

حسینی تأکید کرد: در ساخت نسخه سینمایی الزاماتی وجود دارد که به نظر من امکان ساخت «ببعی قهرمان» با همان تکنیک مجموعه «ببعی» امکانپذیر نبود. به نظر من نمیشد نسخه سینمایی را هم با همان تکنیک کات اوت بسازیم و به همین دلیل به سمت 3D رفتیم. نسخه سریال «ببعی» خیلی ساده و کودکانه بود که تکنیک دوبعدی بسیار محدود است و برای بچه‌ها در سینما جذابیت ندارد. طبیعتاً با تغییر تکنیک ناگزیر تغییرات ظاهری نیز برای کاراکترها ایجاد می‌شود و همانطور که گفتم علاوه بر اینها تغییرات خلق و خویی کاراکترها را هم در نظر داشتیم که با توجه به بزرگ‌تر شدن ببعی طبیعی است که او آرزوهای بزرگ‌تری داشته باشد و نحوه رسیدن و تلاش برای آرزویش هم تغییر کند.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ارتباط مخاطبانی که سریال «ببعی» را ندیده‌اند، گفت: ما از ابتدا به این نکته توجه داشتیم. ببعی برای برخی مخاطبان نامی آشناست و افرادی برای دیدن او به سینما می‌آیند اما ممکن است این کاراکتر برای برخی ناشناخته باشد. به همین دلیل سعی کردیم در روایت داستانی این نکته را در نظر داشته باشیم که قصه «ببعی قهرمان» به شکلی روایت شود که مخاطب ناآشنا با ببعی هم با این فیلم ارتباط برقرار کند. ما در فیلمنامه ساختار سه‌پرده‌ای را رعایت کردیم و قصه این فیلم یک قهرمان و ضد قهرمان دارد و ما ارجاعی هم به سریال نداریم تا چیزی برای مخاطب جدید گنگ و نامفهوم نباشد.

حسینی درباره انتخاب کاراکتر دختر به عنوان شخصیت قهرمان این فیلم سینمایی گفت: به نظر من در انیمیشن‌های ما این نکته نادیده گرفته شده است. ما در سینمای انیمیشن‌مان معمولاً قصه پسربچه‌ها را روایت کردیم و آن‌ها قهرمان قصه بودند و اتفاقات را رقم می‌زدند. این وضعیت در سینمای رئال ما هم وجود دارد و ما کمتر شاهد قهرمان‌های دختر بودیم. شاید دلیل این انتخاب کاراکتر به این موضوع مربوط باشد که محدودیت‌های کمتری برای فیلم وجود داشته باشد و همچنین پسرها اکت و جنب و جوش بیشتری دارند. با این حال ما تصمیم داشتیم که کاراکتر قهرمان این فیلم یک دختر باشد و برایمان این خطر که ممکن است به واسطه این تفاوت مخاطبان بسیاری را از دست بدهیم اهمیت چندانی نداشت چون اولویت ما این بود که به موضوعی کمتر پرداخته‌شده بپردازیم و جنسیت کاراکتر اصلی و قهرمان را دختر انتخاب کردیم ولی مضامین و محتوایی که در این فیلم وجود دارد کاملاً عمومی است و نمی‌توان مفاهیمی چون تلاش کردن، امید داشتن، فداکاری و… را تنها مربوط به دختران دانست.

این کارگردان در پایان درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان سال جاری اظهار کرد: انیمیشن معمولاً نادیده گرفته می‌شود و نسبت به توجهی که لازم است به این سینما شود، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. به نظر من باید از استودیوهای تولیدکننده آثار انیمیشن حمایت شود تا تعداد تولیدات افزایش پیدا کند و با افزایش تولیدات ما می‌توانیم به بازار مناسبی برسیم. هزینه‌های تولید انیمیشن و زمان تولید بسیار بالاست و در بهترین حالت ممکن است ساخت یک انیمیشن مثل «ببعی قهرمان» سه سال به طول انجامد و به همین دلیل این عرصه نیاز به حمایت دارد. در دو سال گذشته دو انیمیشن «پسر دلفینی» و «بچه زرنگ» هر سال جزو پنج فیلم پر فروش سینمای ایران بوده‌اند و این نشان می‌دهد که سینمای انیمیشن امروز قابلیت‌های بالایی پیدا کرده که حمایت‌های اقتصادی از این سینما می‌تواند نتایج مثبت اقتصادی نیز داشته باشد. امسال در جشنواره فیلم فجر هم ۴ انیمیشن سینمایی حضور داشت که به نظر من با افزایش میزان تولیدات می‌توان در دو جشنواره کودک و نوجوان و جشنواره فیلم فجر بخش جداگانه‌ای در نظر گرفت. این بخش ویژه باعث می‌شود که نگاه ویژه‌ای نیز متوجه سینمای انیمیشن شود و فکر می‌کنم این اتفاق در جشنواره‌ها می‌تواند یک دلخوشی برای جوانان ایرانی فعال در این عرصه باشد که با کمترین دستمزد، بهترین کیفیت ممکن را رقم بزنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز