خبرگزاری کار ایران

پیمان جبلی در نشست با مدیران کل صداوسیمای استان‌ها بیان کرد

تنوع رنگارنگ اقالیم و فرهنگ‌ها در قاب رسانه ملی

تنوع رنگارنگ اقالیم و فرهنگ‌ها در قاب رسانه ملی
کد خبر : ۱۵۳۴۶۷۶

رئیس رسانه ملی با اشاره به دوسرفصل تحولی هویت و عدالت در صداوسیما گفت: هویت ارزشمندترین داشته ما در عصر کنونی است. هویت ایرانی را تنوع رنگارنگ اقالیم، فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و مذاهب شکل داده‌اند و این ویژگی‌های قومی، منطقه‌‌ای و زبانی باید در اجزای ساز و کار هویت‌محوری صداوسیما دیده شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌ عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی در نشستی با مدیران کل صداوسیمای استان‌ها که با حضور نمایندگان اهل‌تسنن مجلس شورای اسلامی‌به‌مناسبت هفته وحدت و در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه یک ویژگی اساسی جمهوری اسلامی ایران تنوع اقوام، مذاهب، زبان‌ها و لهجه‌هاست که نه‌تنها تهدید و چالش نیست، بلکه نقطه‌قوت محسوب می‌شود و به آن دل و امید بسته‌ایم، گفت: این تنوع سرشته با مردم‌سالاری واقعی جمهوری اسلامی است، نه مردم‌سالاری شکلی و فرمایشی.

وی افزود: در این فرایند، همه اقوام و مذاهب امکان رقابت سالم و جلب اعتماد مردم و به دست آوردن قدرت در انتخابات مختلف از مجلس تا نهادهای مردمی و شوراها براساس دموکراسی واقعی را دارند و حضور نمایندگان اهل‌سنت در مناطقی که هم اهل‌سنت دارند و هم جمعیت اهل‌تشیع، ضامن امنیت، آرامش و انسجام آن مناطق‌ است و آنچه ممکن است شکاف تلقی شود، اتفاقا عامل وحدت و قدرت است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه آنچه طی 40 و اندی سال گذشته جامعه ایرانی را از گزند دشمنی‌ها در امان نگاه داشته، حس مشترک «ایرانی بودن» میان تمام اقوام و مذاهب ماست گفت: کشور همه ما ایران است و فارغ از تنوعات قومی و فرهنگی، ایرانی هستیم که این مهم باید قدر دانسته شود. همکاری، همدلی، هم‌افزایی و کنار هم بودن اهل سنت و شیعه همواره یک واقعیت پذیرفته شده، عامل انسجام ملی و تقویت بنیه کشور بوده است.

جبلی با اشاره به اینکه در دوران تحولی صداوسیما مبنا، میثاق و تعهد همه ما با رهبر معظم انقلاب بر دو سرفصل هویت و عدالت است، گفت: هویت ارزشمندترین داشته ما در عصر کنونی است و گرچه هویت‌های اصیل بومی‌به علت تحول در فناوری‌های ارتباطاتی در معرض تهدید و چالش‌اند، هویت تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و جغرافیایی ما بر تمام جهان سرآمد است.

وی ادامه داد: هویت ایرانی را تنوع رنگارنگ اقالیم، فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و مذاهب شکل داده‌اند و این ویژگی‌های قومی، منطقه‌‌ای و زبانی باید در اجزای هویت‌محوری دیده شوند.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: در راستای تحقق عدالت‌گستری، باور ما این است که گوشه‌گوشه کشور که جزئی از هویت ایرانی را شکل می‌دهند، باید در قاب تصویر بنشینند. ازاین‌رو، در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی دوربین صداوسیما به‌سراغ مناطق دوردست و روستاها می‌رود. این عمل تمرین عدالت‌گستری است و ما معتقدیم توجه به ظرفیت‌های هویتی در تمام اطرف کشور، توجه به حقوق مردم، اقوام، مذاهب و خرده‌فرهنگ‌ها همگی مصادیق عدالت‌گستری‌اند.

جبلی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: شما در عین حال که نماینده تک‌تک افراد در حوزه انتخابیه‌تان هستید، نماینده کل مردم ایران‌اید؛ ما نیز معتقدیم هر آن‌ که امکان دریافت امواج رسانه ملی را دارد به یک میزان از آنتن رسانه ملی حق دارد و باید از مواهب و امکان رسانه ملی برخوردار شود.

وی از اختصاص ساعاتی از آنتن شبکه‌های سراسری به تولیدات صداوسیمای استان‌ها در قالب برنامه «ایران ما» نیز سخن گفت و عنوان کرد: حداقل هر سه ما یک‌بار باید یک استان مورد توجه همه شبکه‌های سراسری قرار بگیرد که برنامه‌ریزی‌های لازم در این باره در حال انجام است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه معتقدم اصلی‌ترین و مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم، نمایندگان مجلس‌اند گفت: باید دوربین صداوسیما وقتی نماینده مجلس به سرکشی حوزه انتخابیه‌اش می‌رود، همراه او باشد و تصویر زیبای تعامل با مردم و پیگیری حقوق آنها و سایر فعالیت‌ها و اقدامات وی چون نطق پیش از دستور در مجلس از شبکه استانی نمایش داده شود. صداوسیما آمادگی پخش زنده کمیسیون‌های مجلس را نیز دارد تا گوشه‌ای از تلاش‌های نمایندگان را به نمایش بگذارد.

جبلی در خاتمه سخنانش درباره وضعیت اعتبارات و تعهدات رسانه ملی توضیحاتی ارائه داد و گفت: تا پایان سال 1404 جدول پخش مجموعه‌های نمایشی تلویزیون بسته شده است و آثار مراحل مختلف پیش‌تولید تا پس‌تولید را طی می‌کنند؛ به تعهدات برنامه هفتم توسعه پای بندیم.

 

نقش‌آفرینی برای خلق امید

در این نشست، همچنین احمد حیدری، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی ، صداوسیما را قوه ناطقه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و ضمن بیان ظرفیت‌های همکاری مشترک مجلس شورای اسلامی و رسانه ملی گفت: امروز نمایندگان فراکسیون اهل‌سنت مهمان ما هستند که اغلب اهل استان‌های نوار مرزی کشور و رابط اصلی مردم در دورترین نقاط ایران با حاکمیت‌اند.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت حل مشکلات منطقه خود را بر عهده دارند و برای انعکاس دغدغه‌ها و دردهای مردم از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. ما هم در رسانه ملی باتوجه‌به رسالتی که داریم، آماده هم‌افزایی و تقویت تعاملات برای کاستن از معضلات مردم، شناسایی ظرفیت‌ها و بیان دستاوردها هستیم تا بتوانیم در تزریق روحیه امید به جامعه نقش‌آفرین باشیم.

حسن عابدینی، معاون سیاسی رسانه ملی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه دو راهبرد بنیادین هویت‌محوری و عدالت‌گستری را در رسانه ملی در دوران تحول دنبال کرده‌ایم و تمام تلاش خود را برای تحقق عدالت در چهارگوشه ایران اسلامی‌به کار بسته‌ایم، به لزوم یکپارچگی و انسجام امروز جهان اسلام اشاره و عنوان کرد: امروز رژیم صهیونیستی ناامن‌ترین منطقه در دنیاست و چه رهبر مقاومت اسلامی‌که اهل‌تسنن است در تهران شهید شود و چه شیعه‌ای در سوریه برای دشمن تفاوتی ندارد‌؛ آن‌ها نابودی جهان اسلام را نشانه گرفته‌اند.

وی افزود: اکنون خون مسلمانان در حوزه مقاومت در هم آمیخته است و باید قدر این فرصت را دانست و وحدت را پاس داشت. امروز دنیا چشم‌انتظار تفکری جدید است و ما معتقدیم دل و جان‌های بسیاری آماده شنیدن و بهره‌مندی از اندیشه‌های دینی و اسلامی‌اند.

عابدینی این نکته را هم یادآور شد که حوزه‌های مختلف صداوسیما آمادگی دارند توانمندی‌ها را منعکس کنند و برای حل مشکلات مردم در مناطق مختلف، طی اقدامات هم‌افزا ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز