خبرگزاری کار ایران

درخواست تشکل‌های مردم‌نهاد کشور از وزیر راه و شهرسازی: از صدور مجوز تخریب در بافت‌های تاریخی جلوگیری کنید

درخواست تشکل‌های مردم‌نهاد کشور از وزیر راه و شهرسازی: از صدور مجوز تخریب در بافت‌های تاریخی جلوگیری کنید
کد خبر : ۱۵۳۳۳۰۱

تشکل‌های مردم نهاد کشور در بیانیه‌ای از وزیر راه و شهرسازی کشور خواستار جلوگیری از دست‌اندازی‌های مکرر بافت‌های تاریخی ایران با مجوز وزارت راه و شهرسازی کشور شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این بیانیه با مورد خطاب قرار دادن فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی آمده است؛ در چند دهه‌ی گذشته به بهانه‌ی توسعه در شهرهای دارای سابقه‌ی تاریخی، بافت‌های تاریخی ارزشمند ایران عزیز و حریم‌های آن‌ها مورد دست‌اندازی‌های مکرر و تخریب‌های غیرقابل جبران قرار گرفته و سایه‌ی این جریان مخرب همچنان بر سر بسیاری از این شهرها سنگینی می‌کند. تخریب‌هایی که در بسیاری از مواقع با مجوز و یا همراهی وزارت راه و شهرسازی انجام شده‌اند.

فعالان میراث‌فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این بیانیه تاکید کردند: از وزیر راه و شهرسازی به عنوان فردی که به قانون‌مداری و اعتقاد به حفاظت از بافت‌ها و شهرهای تاریخی شهرت دارید و عملکردتان در گذشته نیز شاهد بر این موضوع است، انتظار داریم که یک بار برای همیشه با ایجاد ساز و کارهای قانونی لازم و همچنین آموزش شهروندان و متولیان مدیریت شهری و با حداکثر سخت‌گیری، به بساط دست‌اندازی و تخریب این گنجینه‌ها و گوهرهای بی‌بدیل تمدن، هنر، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و مخدوش کردن حریم‌های آن‌ها در زمان تصدی‌تان پایان دهید و میراثی ارزنده در این خصوص از خود به یادگار بگذارید.

همچنین در این بیانیه آمده است: سهل‌انگاری، سودجویی و سوء مدیریت دستگاه‌های مختلف در گذشته، بخش گسترده‌ای از ذخایر طبیعی و محیط زیست درون و پیرامون شهرهای کشور از جمله باغ‌ها و پارک‌های تاریخی، جنگل‌ها و کوه‌ها که بخشی از هویت شهری و طبیعی آن‌ها به حساب می‌آیند را از طریق تغییر کاربری‌ها، صدور مجوز برای طرح‌های توسعه‌ای و چشم بستن بر تخلفات مختلف، دست‌خوش تخریب و نابودی قرار داده است. لذا خواهش فوری ما، تدبیر راه‌کاری پایدار برای پایان بخشیدن همیشگی به این جریان مخرب و زیاده‌خواه در کشور است.

به اعتقاد تشکل‌های مردم‌نهاد، بسیاری از روستاهای تاریخی کشور که هر یک، سندی از دانش مهندسی و هنر بومی مردمان ایران‌زمین به شمار می‌روند، به بهانه‌های مختلف از جمله طرح‌های هادی، استحکام‌بخشی، توسعه، بازآفرینی و مانند آن، دست‌خوش مداخلات و اقداماتی قرار گرفته‌اند که آن‌ها را از هویت تهی کرده، مناظر تاریخی و طبیعی روستاها را دچار خدشه‌های چبران‌ناپذیر کرده و یا به بافت و معماری ارگانیک آن‌ها لطمه‌های جدی وارد نموده است. از آن جا که این روستاها، میراث‌فرهنگی مشترک تمامی مردمان مرتبط با تمدن چند هزار ساله‌ی ایران است، از شما درخواست داریم که با بازنگری در رویکردها و روش‌های فعلی بازآفرینی، استحکام‌بخشی و توسعه و وضع قوانین و دستور عمل‌های لازم برای استفاده و اعمال الگوها و دانش‌های بومی و محلی با رعایت الزامات حفاظتی مرتبط با میراث‌فرهنگی، روند پیموده شده تا کنون را اصلاح نمایید تا نسل‌های آینده‌ی کشور از بهره‌مندی از این میراث گران‌سنگ مشترک محروم نگردند.

این فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند: توسعه‌ی پایدار گردشگری در کشور، با بخشی از وظایف و عملکرد وزارت راه و شهرسازی گره خورده است. توسعه و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور، نه تنها یکی از ابزارهای سفر بلکه با ایجاد دسترس‌پذیری مناسب، ضامن تحقق توسعه‌ی پایدار، تقویت کننده اقتصاد محلی و در بسیاری از موارد، یاری‌گر حفاظت از محیط زیست شکننده‌ی ایران عزیز است. از این رو به منظور مدیریت و توسعه‌ی متوازن سفرهای گردشگری و کاهش تلفات انسانی و اتلاف منابع کشور، از شما می‌خواهیم که توسعه‌ی شبکه‌ی ریلی، افزایش و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسی و دریایی کشور را در دستور کار خود قرار دهید.

در این بیانیه آمده است: نمادها و آرایه‌های هنری، فرهنگی و صنایع‌دستی ایران، شناسنامه‌ی تمدنی ایرانیان است. شبکه‌ی گسترده و فراگیر حمل و نقلی کشور و همچنین حوزه‌ی عملکردی گسترده‌ی وزارت راه و شهرسازی در سطح شهرها و روستاها، دارای این ظرفیت کم‌نظیر است که با الزام استفاده از این نمادهای هنری در بخش‌های مختلف دارای قابلیت لازم، به حفظ و معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از طریق آن وزارتخانه، کمکی ارزنده و ارزشمند صورت پذیرد.

در این بیانیه تاکید شده است: تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان چشمان بیدار جامعه که دلسوزان و متخصصان غیردولتی بسیاری را در خود جای داده‌اند، می‌توانند به عنوان یاران امین و صادق شما، همراه و یاری‌گرتان در حفاظت هر چه بیشتر از یادگاران و میراث تکرار نشدنی گذشتگان این سرزمین برای انتقال به آیندگان باشند. پیشنهاد ما کمک گرفتن از این ظرفیت ارزشمند اجتماعی در شهرها و جوامع محلی برای نظارت بر حسن انجام ماموریت‌ها و وظایف وزارتخانه، آموزش و فرهنگ‌سازی در میان مردم در موضوع حفاظت از بافت‌های تاریخی و حریم آن‌ها و افزایش مشارکت اجتماعی در کنار شما و در انجام ماموریت‌ها و وظایف وزارت راه و شهرسازی از جمله ارتقا و تقویت نقش و حضور دایمی و نهادینه شده و مشورتی در شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های ماده 5 استانی (مصوبه آن شورا در خصوص دعوت از هنرمندان و اساتید دانشگاه در جلسات - 10/01/1400)، ستادهای ملی و محلی بازآفرینی و دیگر بخش‌های مرتبط است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز