خبرگزاری کار ایران

نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد؛

بودجه امسال نسبت به سال قبل دو و نیم برابر شده/ اساس جشنواره معرفت شنیداری است

بودجه امسال نسبت به سال قبل دو و نیم برابر شده/ اساس جشنواره معرفت شنیداری است
کد خبر : ۱۵۳۰۳۴۲

نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز دوشنبه بیست و ششم شهریورماه با حضور دبیر و مدیر اجرایی این رویداد در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز دوشنبه بیست و ششم شهریورماه با حضور حمیدرضا اردلان (دبیر جشنواره) و محمدعلی مرآتی (مدیر اجرایی جشنواره)در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای برنامه حمیدرضا اردلان گفت: از دوره شانزدهم مسئولیت دبیری جشنواره  ملی موسیقی جوان را به عهده گرفتم و حدود چهار، پنج دوره پیش از آن هم در این رویداد به عنوان مشاور حضور داشته‌ام. به جز اینکه به عنوان مشاور با برگزارکنندگان همکاری می‌کردم به بخش موسیقی نواحی هم توجه داشتم. 

او تاکید کرد: بر اساس تجارب قبلی باید بگویم دبیری جشنواره ملی موسیقی جوان مسئولیتی پیچیده است. اساس جشنواره موسیقی جوان  معرفت شنیداری اهالی موسیقی ایرانی است. این معرفت  شنیداری مهم است چون جهت جامعه را نشان می‌دهد.

انتخاب عبارت جشنواره از ابتدا اشتباه مفهومی بوده است

او افزود: موسیقی برای کشورهای با قدمتی چون ایران و هندوستان ترمی پیچیده‌تر از این حرفاست. تفسیر من از جشنواره این است که جشنی در کار نیست و باید گفت این رویداد یک آزمون است. انتخاب عنوان جشنواره اشتباه مفهومی بوده است. 

دبیر جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: ترم دومی که باید از آن نام ببرم، مقوله ملی بودن و فراگیر بودنِ این رویداد است. این ملی بودن را به تمدن فعلی محدود نمی‌دانم چون گسترده‌تر است.

شاخص پیشرفت در دنیای امروز جوانان هستند

وی بیان کرد: در عنوان جشنواره واژه جوان را داریم که این هم مهم است. جوان را می‌توان چندگانه تأویل کرد. جوان، الان شاخص پیشرفت است. در کل هویت مفهومی کلی است که جوانان آن را راه می‌برند. و اینکه ما در این دو دوره در تداوم دوره‌های قبل روی ترم زمانی کار می‌کنیم. این چند مفهوم را به خاصیتی با عنوان رسانه مرتبط می‌دانم. یعنی این عبارات در کنار هم رسانه‌اند. این رسانه باید برای موسیقی‌دانان و یافتن حقیقت موثر باشد.

او در ادامه گفت: جشنواره موسیقی جوان تا به امروز پیام‌ها را به مردم و مخاطبان رسانده است. ترم رسانه چیزی است بنیادین و می‌تواند سرنوشت دوره هفدهم را تغییرات اساسی دهد.

تاکید بر جوانگرایی

حمیدرضا اردلان بیان کرد: موضوع دیگری بحث جوانگرایی در اندیشه اداره جشنواره است. این بحث از گذشته مطرح بوده چه در حوزه جشنواره و چه در ترکیب داوران و موارد دیگر.

اردلان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برنامه‌ی محض وجود ندارد و باید گفت در عرصه‌اجرا بی‌معناست. برنامه و بودجه باهم است. متاسفانه بودجه فرهنگی برای مسئولان در اولویت نیست. در این میان ما برای برگزاری جشنواره موسیقی جوان، یا باید مسئولان را بپذیریم یا بگوییم تا بودجه نباشد کار نمی‌کنیم. که ما گزینه دوم را درست‌تر می‌دانیم.

تقاضا برای افزایش بودجه

اردلان اذعان داشت: با سیاست کلان فرهنگی مواجهیم و بالادستی‌ها باید معرفت شنیداری برایشان مهم باشد. تقاضای من این است که روی بودجه جشنواره کار کنند. ما گاه با شرمساری از داوران و هنرمندان دعوت به عمل می‌آوریم. جایزه نقدی هم گره‌ای از کار هنرمندان جوان بازنمی‌کند. 

انتقاد از صداوسیما به دلیل عدم پوشش زنده

او تاکید کرد: موضوع این است که صدا و سیما در حوزه موسیقی خوب عمل نکرده. یک آشفتگی در گوش معاصر وجود دارد و صدا وسیما باید به خودش، بیاید. من در همین تریبون از صدا و سیما می‌خواهم جشنواره را پوشش زنده دهد. اگر واقعا اجراها موردی دارند و مشکلی هست، خب واحد سیار از رادیو بیاید. مسابقات جوانان این مرز و بوم که بابتشان هزینه شده، باید دیده شود. نه اینکه در یک برنامه‌ای، هنرمندی را به عنوان استعداد معرفی کنند و او کمی بعد به شهرت برسد و کار گذشته‌اش را از یاد ببرد.

اردلان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه چرخه فرهنگ باید چرخش درستی داشته باشد، گفت: فرهنگ باید چرخه‌ای داشته باشد و توانایی هنرمند باید از او دفاع کند. اما زمانی که نمی‌توانیم صدای آن‌ها را به جامعه برسانیم، ریزش خواهیم داشت.

او بیان کرد: در طول جشنواره و در اتمام، برای منتخبان کارگاه خواهیم داشت. کلاسهای رفع اشکال با استادان می‌تواند رسانه بودن ما را تقویت کند؛ لذا از استادان نواحی و مناطق هم خواسته‌ایم اگر متقاضیان و شرکت‌کنندگان در طول سال اشکال داشتند به‌ آن‌ها پاسخ دهند.

طراحی کاتالوگ کاربردی

حمیدرضا اردلان در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا از برگزیدگان دوره اول جشنواره موسیقی جوان که حال رده سنی بین سی تا چهل سال دارند به عنوان داور بهره گرفته می‌شود یا خیر، گفت: در همین دوره هم این اتفاق افتاده و در میان بخش‌های مختلف جوانان در کنار استادان و بزرگان هر رشته حضور دارند. 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا جشنواره ملی موسیقی جوان کاتالوگی کاربردی ندارد، بیان کرد: اتفاقا موضوع مهمی را مطرح کردید و درصدد انجام این کار هستیم. من همین جا اعلام می‌کنم که شما خبرنگاران را این قضیه را مطالبه کنید. 

در ادامه برنامه محمدعلی مرآتی (مدیر اجرایی و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز) درباره جزییات برگزاری هفدهمین جشنواره موسیقی جوان توضیحاتی داد. 

او گفت: مفتخرم به عنوان مسئول انجمن موسیقی ایران، مسئولیت اجرایی فاخرترین جشنواره موسیقی کشور را داشته باشم. جشنوا ه امسال از فردا سه‌شنبه بیست و هفتم شهریورماه کار خود را در تالار رودکی تهران آغاز می‌کند و استقبال زیاد هنرمندان رده‌های سنی مختلف گویای توجه آنها به این رویداد است. این در حالی است که دوهزار و صد و هفده نفر در این رویداد شرکت کرده‌اند و امیدوارم شرکت‌کنندگان و منتخبان در این مسیر به فرهنگ اصیل خود بازگشت داشته باشند.

او ادامه داد: تعداد داوران در جشنواره امسال نود نفر است که موسیقی دستگاهی چهل و چهار داور، کلاسیکی غربی نوزده داور، و بخش نواحی نیز بیست و هفت داور دارد. شرکت‌کنندگان با تفکیک بخش‌ها در سی و یک استان اجرا خواهند داشت. تعداد سازهای شرکت کننده به لحاظ تنوع ۸۵ عدد است.بخش دوازده آواز نیز توسط دکتر اردلان و داوران مربوطه اندیشیده شده است.

مرآتی با بیان اینکه بودجه جشنواره، امسال نسبت به دوره قبل دو برابر و نیم افزایش داشته اما عددش نهایی نشده، گفت: جوایز نیز در دوره قبل حدود دو نیم تا سه میلیون بوده که امسال سه برابر خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز