خبرگزاری کار ایران

طراح پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران مطرح کرد:

«پوستر»عنصر کلیدی برای هویت‌بخشی به رویدادهای هنری است

«پوستر»عنصر کلیدی برای هویت‌بخشی به رویدادهای هنری است
کد خبر : ۱۵۲۴۴۳۴

نقش‌مایه‌هایی که در دست‌بافته‌های مردمان خراسان شمالی ریشه دارند

طراح پوستر جشنواره سی و یکم می‌گوید که در فرهنگ و سنت مردمان استان خراسان شمالی، نقش‌مایه‌های گیاهی و حیوانی وجود دارد که خود را در قالب‌هایی چون گلیم، سفره کردی و… به نمایش می‌گذارد و فرم ساده‌سازی‌شده آن‌ها در پوستر این دوره از جشنواره به اجرا درآمده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مسعود زمانی (طراح پوستر رویداد امسال) گفت:  پوستر یکی از کلیدی‌ترین عناصر هویت‌بخش به رویدادهای هنری و در زمره مهم‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی به شمار می‌آید که از ارزش تاریخی برخوردار است؛ چراکه می‌تواند بارها مورد ارجاع قرار گیرد و بدین ترتیب، به ماندگاری یک رویداد منجر شود؛ به‌ویژه اگر از حیث فرم و مفهوم، با عناصر سازنده رویداد در هماهنگی و انطباق کامل باشد. 

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران امسال در گام سی و یکم خود به استان چهارفصل خراسان شمالی سفر می‌کند. بر این اساس، به منظور تمرکززدایی و بهره‌گیری از ظرفیت و توانایی هنرمندان بومی، تمامی امور گرافیکی جشنواره سی و یکم به هنرمندان استان میزبان سپرده شده است. 

مسعود زمانی، طراح پوستر جشنواره سی و یکم، متولد ۱۳۶۸ و یکی از هنرمندان بومی استان خراسان شمالی است. او دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، مدیر هنری و مدرس رشته طراحی گرافیک در دانشگاه است. 

این طراح جوان، پوستر رویداد سی و یکم را با راهبری محمدرضا دوست‌محمدی، هنرمند و مدرس عرصه هنرهای تجسمی اجرا کرده است. به گفته زمانی، فرم‌های تشکیل‌دهنده پوستر در میراث فرهنگی غنی مردمان استان خراسان شمالی ریشه دارند و از عناصر و نقش‌مایه‌هایی وام گرفته‌اند که در دست‌بافته‌های سنتی مردمان این دیار دیده می‌شود. 

زمانی با اشاره به ایده و اجرای پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، می‌گوید: پایه و اساس پوستر براساس تایپوگرافی عنوان جشنواره شکل گرفته است و فرم‌های سازنده این تایپوگرافی، گونه‌های ساده‌شده‌ای هستند که به فرم‌های هندسی نزدیک‌اند. اینکه چرا تایپوگرافی به سمت چنین فرم‌هایی حرکت کرده است، دو دلیل داشت؛ دلیل اول، به ماهیت هنرهای تجسمی برمی‌گردد. ما در هنرهای تجسمی با کیفیت‌های بصری گوناگونی مانند سطح‌ها، خط‌ها و حجم‌ها مواجه هستیم که این امر با موضوع جشنواره، مقارن است. از سوی دیگر، فرم‌های اجرا شده در این پوستر به نقش‌مایه‌هایی اشاره دارند که تبلور آن را در دست‌بافته‌های مردمان خراسان شمالی می‌بینیم. 

این طراح ادامه می‌دهد: ما در فرهنگ و سنت مردمان خراسان شمالی، نقش‌مایه‌های گیاهی و حیوانی را می‌بینیم که خود را در قالب گلیم، سفره کردی و دیگر مصنوعاتی که هنر دست بومیان این استان است، به نمایش می‌گذارند و فرم ساده‌سازی‌شده آن‌ها در پوستر جشنواره سی و یکم به اجرا درآمده است. شیوه‌ای که مبتنی بر آن، نوشتار پوستر را طراحی کرده‌ام، همان شیوه‌ای است که قدما از آن برای ساخت تصاویر استفاده می‌کردند. 

زمانی می‌افزاید: مسئله حجم در پوستر نمایان است؛ ما در اینجا حجم‌هایی کاغذی را می‌بینیم که انگار تا خورده و کلاژ شده‌اند و در نهایت، فرم اصلی نوشتار را ساخته‌اند. همه این‌ها در خدمت این مقصود بود که خروجی نهایی به فضای هنرهای تجسمی نزدیک باشد و حالا که قرار است سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی ایران در استان خراسان شمالی برگزار شود، پوستر جشنواره با فرهنگ استان، غریبه نباشد. 

طراح پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران عنوان می‌کند: نسخه‌های دیگری هم از تایپوگرافی این پوستر اجرا شده است که رنگ‌های مختلفی را شامل می‌شود. لازم است به این نکته اشاره کنم که ما یک پوستر صرف برای جشنواره سی و یکم پیش‌بینی نکردیم؛ بلکه قرار بر این بود یک هویت بصری منحصر برای رویداد داشته باشیم؛ مانند آنچه که در دنیا از آن با عنوان هویت رویداد، یاد می‌شود؛ هویتی که بتواند تغییر شکل دهد و خود را در فضای گوناگون تکثیر کند. وقتی از هویت رویداد صحبت می‌کنیم، از مجموعه‌ای فراتر از پوستر سخن می‌گوییم و پوستر تنها یکی از اجزای این مجموعه است. بخش‌های دیگری هم وجود دارند که در خدمت هویت رویداد قرار می‌گیرند و به آن قوام می‌بخشند. 

زمانی در بخش پایانی اظهارات خود تصریح می‌کند: تلاش کردم شادابی و نشاط نسلی که با جشنواره در ارتباط است را به نمایش بگذارم و فضایی شاداب و پرنشاط ایجاد کنم؛ چراکه جوانان مخاطب این رویداد هستند و زمانی که قرار است در دل چنین رویدادی قرار گیرند، به فضایی نیاز دارند که به آن‌ها انرژی و پویایی منتقل کند. 

گفتنی است که سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، هنر سرامیک و رسانه‌های هنری جدید، ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه جاری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. 

این رویداد هنری ملی به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برپا خواهد شد. 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌توانند به سامانه www. yafestival. ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز