خبرگزاری کار ایران

نویسنده عراقی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

وحدت مسلمانان جهان در قالب "اربعین" برای دشمنان هراس‌افکن است

وحدت مسلمانان جهان در قالب "اربعین" برای دشمنان هراس‌افکن است
کد خبر : ۱۵۲۱۵۰۸

رویداد اربعین در طی سال‌های اخیر به نمودی عینی از انسجام و وحدت و همبستگی مسلمانان جهان تبدیل شده است. همین موضوع برای بسیاری از جریان‌ها و کنشگرانی که وحدت اسلام و مسلمین را در راستای منافع خود نمی‌بینند، به یک چالش تبدیل شده و از همین رو، شاهد هستیم که آن‌ها با انواع و اقسام اهرم‌هایی که در اختیار دارند به ویژه در حوزه رسانه‌ای، سعی در شبهه‌افکنی علیه رویداد اربعین دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیاده روی میلیونی اربعین و بزرگداشت چهلم شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانشان در واقعه کربلا، رویدادی است که در سال‌های اخیر توجهات زیادی را از اقصی نقاط جهان به سمت خود جلب کرده و به یک رویداد مهم در صحنه بین المللی تبدیل شده است. در این راستا، افراد از ملیت‌های مختلف عازم عراق و شهر کربلا می‌شوند و در اقیانوسی از حضور باشکوه مسلمانان و عاشقان امان حسین (علیه السلام)، مجموعه‌ای از خیر و نیکی‌ها را تجربه می‌کنند. برگزاری چنین رویدادی آن هم در شرایطی که مولفه‌ها و عناصر مختلف جهان مدرن به شیوه‌های گوناگون انسان‌ها را محاصره کرده‌اند و سعی در تحمیل یک زندگی تک بعدی و مادی را به او دارند، حامل درس‌ها و معانی خاصی است.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «فراز ابوهلال» نویسنده و کارشناس عراقی مسائل فرهنگی –اجتماعی، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت رویداد اربعین حسینی و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن در جهان معاصر پرداخته است.

مشروح گفتگو با فراز ابوهلال را در ادامه می‌خوانید.

جهان بار دیگر شاهد برگزاری باشکوه رویداد اربعین حسینی است. رویدادی که میلیون‌ها نفر در قالب آن حضور و مشارکت دارند و در نوع خود یکی از بزرگترین تجمعات و گردهمایی‌های بشری است. به نظر شما ویژگی بارز این رویداد چیست؟

به نظر می‌رسد که این رویداد از سه منظر قابل توجه است: اول اینکه انسان‌ها با حضور در پیاده روی میلیونی اربعین و زیارت کربلا، به نوعی خودسازی می‌رسند. اینکه در گرمای شدید و با تحمل مشقات فراوان، انسان‌ها برای گرامیداشت یاد و خاطره امام حسین (علیه السلام) روانه کربلا می‌شوند، در نوع خود رویدادی است که با خوسازی‌های فراوانی همراه است. فراموش نکنیم در جهان امروز، معرفت و معنویت، گمشده‌های مهم بشر هستند و رویدادهایی نظیر اربعین دقیقا تامین کننده همین نیاز انسان‌ها هستند و نیاز معنوی آن‌ها را تامین می‌کنند. وقتی معنویت تامین باشد، بن‌بستی در ذهن و زندگی انسان‌ها جود ندارد.

در کنار آن، در قالب رویداد اربعین، انسان‌ها به نوعی با خدای خود نیز خلوت می‌کنند. این هم مساله‌ای باارزش و مهم است. در حقیقت، رویداد اربعین در بستر گرامیداشت یاد و خاطره امام حسین (علیه السلام) و یارانشان، زمینه مساعدی را برای خلوت کردن انسان‌ها با خدای خودشان نیز فراهم می‌کند که این موضوع هم قابل توجه و قابل تامل است. و در نهایت اینکه رویداد اربعین فرصتی است برای نزدیک شدن هرچه بیشتر جوامع بشری به یکدیگر و ارتباط گرفتن انسان‌ها با هم فارغ از ملاحظات جغرافیایی و زبانی و مرزی و غیره. از این رو، رویداد اربعین یک رویداد صلح ساز و مفید برای جامعه بشری نیز بایستی تلقی شود. موضوعی که از برکات چندگانه این رویداد حکایت دارد.

به نظر شما دلیل اصلی برخی شبهه‌افکنی‌ها از سوی برخی افراد و جریان‌ها علیه رویداد اربعین چیست؟

رویداد اربعین در طی سال‌های اخیر به نمودی عینی از اسنجام و وحدت و همبستگی مسلمانان جهان تبدیل شده است. همین موضوع برای بسیاری از جریان‌ها و کنشگرانی که وحدت اسلام و مسلمین را در راستای منافع خود نمی‌بینند، به یک چالش تبدیل شده و از همین رو، شاهد هستیم که آن‌ها با انواع و اقسام اهرم‌هایی که در اختیار دارند به ویژه در حوزه رسانه‌ای، سعی در شبهه‌افکنی علیه رویداد اربعین دارند و می‌خواهند این رویداد میلیونی در جهان اسلام را که در نقطه مقابل منافع آن‌ها قرار دارد تا جای ممکن تضعیف کنند. این در حالی است که نفع مسلمانان جهان در انسجام و وحدت است. همان چیزی که در قالب رویداد میلیونی اربعین حسینی به عینه قابل مشاهده است.

دلیل اصلی اقبال میلیون‌ها انسان از اقصی نقاط جهان به گرامیداشت رویداد اربعین را چه می‌دانید؟

یکی از نکاتی که زائران اربعین به آن اشاره می‌کنند، جنس خاص تجربیاتی است که در جریان برگزاری رویداد اربعین حسینی آن را تجربه می‌کنند. پیشتر هم گفته شد که رویداد اربعین با دستاوردهای چندگانه‌ای برای انسان‌ها همراه است. از این رو، اینکه آن‌ها جلوه‌های عینی از رشد فردی و شخصیتی و همچنین رشد معنوی خود را در قالب رویداد اربعین تجربه می‌کنند و درعین حال، پیامی جمعی نیز از رویداد اربعین و برگزاری باشکوه آن به جهانیان ارسال می‌شود، همه و همه محرک‌هایی هستند که افراد از اقصی نقاط جهان را تحریک به حضور موثر و باشکوه در رویداد میلیونی اربعین می‌کنند.

از هر نظر که بنگریم رویداد اربعین یک رویداد مهم و دستاوردساز برای بشریت و نه فقط جهان اسلام است. این رویداد به نوعی بزرگداشت خوبی‌ها و ارزش‌های نیک انسانی است و درست به همین دلیل است که از اهمیت زیادی برخوردار است. از این منظر، وقتی انسان‌ها تجربه خوبی را در قالب رویداد اربعین داشته باشند و اساسا به نیت یک هدف خیر در یک رویداد خیر و مثبت مشارکت داشته باشند، این مساله برای آن‌ها جذاب می‌شود.

برحی این گزاره را مطرح می‌کنند که با توجه به شرایط متشنج منطقه‌ای، چه ضرورتی به برگزاری این رویداد وجود دارد و آیا تشدید تلاش‌ها برای متوقف کردن جنگ غزه و کاهش سطحخ تنش‌ها در سطح منطقه مهم‌تر نیست؟

باید توجه داشته باشیک که اساسا اصل تمام اقدامات و کنش‌هایی که در قالب تنش‌ها و درگیریهای جاری در سطح منطقه مشاهده می‌کنیم همین است که محور مقاومت یک جریان ظلم ستیز است و نمی‌خواهد زیر بار ستم و جنایات رژیم اشغالگر قدس و متحدان غربی آن که نمودهای عینی ستمگری هستند برود. این همان چیزی است که نمونه عالی آن در قالب ایستادگی امام حسین (علیه السلام) و یارانشان در قالب رویداد کربلا نیز به عینه قابل مشاهده است.

از این رو، آنچه امروز در منطقه می‌گذرد به نوعی بایستی در چهارچوب روشن نگه داشتن چراغ واقعیت‌های آگاهی بخش و روشنگر رویداد کربلا تحلیل و تفسیر شود و جدای از این نیست. در کنار این‌ها باید توجه داشت که برگزاری باشکوه رویداد اربعین، در نوع خود پیام‌های روشنی را نیز به آن دسته از کنشگرانی می‌رساند که به دنبال جنگ و خونریزی هستند و در حقیقت وحدت مسلمانان را پیش چشم آن‌ها می‌آورد و می‌تواند برای مسلمان جهان دستاوردساز و مفید باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز