خبرگزاری کار ایران

نویسنده و پژوهشگر عراقی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

پیاده‌روی اربعین هزینه‌های صهیونیست‌ها و حُکام عربیِ منطقه را بالا می‌برد/ گفتگوی ملت‌ها برای دولت‌ها تکلیف‌سازی می‌کند

پیاده‌روی اربعین هزینه‌های صهیونیست‌ها و حُکام عربیِ منطقه را بالا می‌برد/ گفتگوی ملت‌ها برای دولت‌ها تکلیف‌سازی می‌کند
کد خبر : ۱۵۲۱۴۵۲

در جریان رویداد اربعین و پیاده‌روی در مسیر عشق، انسان‌ها بیش از پیش از زندگی مادی دور و سیر و سلوک معنوی و خودشناسی را در پیش می‌گیرند. این مساله حقیقتا دستاوردی مهم و معنادار است. تا زمانی که انسان نتواند با خود خلوت کند و خودش را نشناسد، در مسیر سیر و سلوک الهی با دست اندازهای زیادی رو به رو است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با پیاده روی میلیون‌ها انسان عاشق در مسیر کربلا با محوریت بزرگداشت رویداد اربعین امام حسین (علیه السلام)، بار دیگر کربلا و راه‌های منتهی به این شهر مقدس، جلوه‌هایی زیبا از ارادت زائران اقصی نقاط جهان به سید الشهدا و یاران شهیدانشان را به ثبت می‌رساند. رویدادی که توجهات بین المللی گسترده‌ای را نیز در سال‌های اخیر به خود جلب کرده و بسیاری آن را رویدادی انسان‌ساز و مفید ارزیابی می‌کنند. تردیدی نیست که پیاده روی میلیونی اربعین و گرامیداشت چهلم شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانشان، حامل ابعاد معنادار فرهنگی، سیاسی، دینی-اعتقادی، و اخلاقی و اجتماعی است.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «محمود حسین» نویسنده و پژوهشگر عراقیِ مسائل سیاسی-اجتماعی، به واکاوی چند سوال مهم با محوریت رویداد اربعین حسینی و عزاداری میلیونی برای این واقعه پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسین را در ادامه می‌خوانید.

راهپیمایی میلیونی اربعین امسال و مراسم بزرگداشت چهلم شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانشان، در شرایطی انجام می‌گیرد که مردم غزه همچنان تحت کارزار قتل و جنایت رژیم اشغالگر قدس به سر می‌برند و آمارهای رسمی از شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی بیگناه حکایت دارند. به نظر شما آیا این رویداد می‌تواند حامل پیام‌های عینی به میدان‌های جنگ غزه باشد؟

بدون تردید همینطور است. توجه داشته باشیم که در بحبوحه برگزاری راهپیمایی اربعین، شاهد برگزاری اعتراضات ضدصهیونیستی از سوی زائران نیز بوده‌ایم و آن‌ها پیام‌های روشنی در حمایت از مردم فلسطین فرستاده‌اند.

به نظر می‌رسد این قبیل تحرکات در کنار رویدادهایی نظیر روز قدس، برای صهیونیست‌ها و متحدان بین المللی آن‌ها به شدت چالش‌زا و البته هراسناک هستند. این مساله وقتی بیش از پیش از اهمیت برخوردار می‌شود که توجه داشته باشیم راهپیمایی اربعین، به جلوه‌ای عینی از قدرت‌نمایی مسلمانان جهان در برابر مستکبران و ظالمان عالم نیز تبدیل شده و البته که فلسفه قیام امام حسین (علیه السلام) هم مبتتی بر گزاره‌های ظلم‌ستیزانه است. از این رو، تردیدی نیست که برگزاری باشکوه رویداد اربعین، پیام‌های روشنی را به میدان‌های جنگ غزه ارسال می‌کند و به طور خاص این نکته را به صهیونیست‌ها یادآور می‌شود که تداوم ماجراجویی‌های آن‌ها علیه ملت فلسطین، با چالش‌ها و هزینه‌های زیادی علیه رژیم‌شان همراه خواهد شد.

یکی از نکاتی که برخی تئوریسین‌های غربی نظیر «دنیس راس» از چهره‌های شناخته شده حوزه سیاست خارجی آمریکا به آن اشاره می‌کنند این است که آمریکا و اسرائیل باید از فرصت جاری در بحبوحه جنگ غزه استفاده کنند و در ازای خاتمه دادن به جنگ، گزاره توسعه عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی-اسلامی که پیشتر در قالب توافقات ابراهیم شاهد آن بودیم را در دستورکار قرار دهند. به نظر شما حضور میلیونی افکار عمومی کشورهای عربی-اسلامی در رویداد اربعین، چه پیامی برای این محاسبات آن‌ها دارد؟

شاید عینی‌ترین پیام این باشد که محاسبات آن‌ها صرفا روی کاغذ است و در عرصه میدان و عمل، از کمترین ارزشی جهت عملیاتی شدن برخوردار نیست. در حقیقت، اینکه حکام مرتجع بخواهند به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس بروند، به هیچ عنوان موضع رسمی ملت‌های آزاده آن‌ها نیست.

این مساله‌ای است که تاکنون بارها و بارها در مورد آن صحبت شده و مورد تاکید قرار گرفته و حتی شاهد بوده‌ایم که از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، حکام مرتجع در کشورهای مختلف عربی، محبور به تغییر موضع در برابر اسرائیل شده اند. دلیل اصلی آن هم این بوده که آن‌ها تاب تحمل انتقادات و اعتراضات افکار عمومی خود را ندارند. با این همه، حضور میلیونی مسلمانان در رویداد اربعین، بار دیگر خطرات حرکت حکام مرتجع به سمت گزاره عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس آن هم پس از جنایات تکان دهنده صهیونیست‌ها در نوار غزه را به ان‌ها یادآوری می‌کند.

موضوعی که بدون تردید برای اسلام و مسلمانان قدرت ساز و مفید است. البته که ایده عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی-اسلامی، بعید است که به این زودی‌ها محلی از اعراب داشته باشد زیرا موانع جدی در مسیر آن ایجاد شده‌اند.

به نظر شما چرا باید از رویدادی نظیر اربعین و برگزاری باشکوه آن حراست و حمایت کرد؟

دلیل این موضوع روشن است زیرا رویداد اربعین نمود و جلوه‌ای عینی از همه خوبی‌هاست. در حقیقت، هر آنچه از ارزش‌های انسانی سراغ داریم را می‌توانیم در این رویداد و دلدادگی انسان‌ها به سید الشهدا (علیه السلام) مشاهده کنیم. در کنار این مساله، این رویداد، حرکتی است که کاملا در راستای انگاره‌های صلح طلبانه است. به برکت رویداد اربعین، افکار عمومی از اقصی نقاط جهان فرصت گفتگو و تعامل پیدا می‌کنند و این مساله حقیقتا ارزشمند است.

مساله‌ای که می‌تواند از سطح شهروندان و اتباع کشورهای مختلف جهان به سطح دولت‌های آن‌ها نیز سرایت کند. در عین حال، باید توجه داشته باشیم که رویداد پیاده روی اربعین یکی از جلوه‌های عینی فرهنگ و تمدن اسلامی را نیز به نمایش می‌گذارد. فرهنگی که مملو از دوستی و عشق و برادری است. به طور کلی از هر منظر که به رویداد اربعین بنگریم، آن را رویدادی بابرکت می‌بینیم. این مساله‌ای نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. مخصوصا در جهان کنونی که نیاز به ارزش‌های معنوی بیش از پیش احساس می‌شود.

برخی به طور خاص این گزاره را مورد اشاره قرار می‌دهند که رویداد گرامیداشت اربعین، واقعه‌ای در راستای بازگشت به خود است.

یک جنبه مهم از رویداد اربعین همین مساله است. در جریان رویداد اربعین و پیاده روی در مسیر عشق، انسان‌ها بیش از پیش از زندگی مادی دور و سیر و سلوک معنوی و خودشناسی را در پیش می‌گیرند. این مساله حقیقتا دستاوردی مهم و معنادار است. تا زمانی که انسان نتواند با خود خلوت کند و خودش را نشناسد، در مسیر سیر و سلوک الهی با دست اندازهای زیادی رو به رو است.

رویداد اربعین و گرامیداشت آن، این فرصت و زمینه را برای افراد فراهم می‌کند تا حدی از خوسازی را برای خود داشته باشند و تغییرات تازه‌ای را در زندگی خود ایجاد کنند. مساله‌ای که می‌تواند سرآغاز تحولات تازه و مثبتی در زندگی انسان‌ها باشد.

انتهای پیام/
زهرا حاج محمدی
سامان سفالگر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز