خبرگزاری کار ایران

ر سانه‌های خارجی هم از قساوت صهیونیست‌ها به ستوه آمده‌اند؛

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!
کد خبر : ۱۵۲۰۴۵۷

پنجشبه گذشته ارتش اسرائیل حملات خود به غزه را شدت بخشید و بازهم چند مدرسه و پناهگاه را مورد هدف قرار داد. قساوت دولت و ارتش صهیونیست اسرائیل تا به آنجاست که حتی انتقاد موافقان خود را نیز برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حملات گسترده ارتش غاصب اسرائیل به غزه و حومه آن همچنان ادامه دارد. طی چندین‌ ماه گذشته رسانه‌ها تا حدودی به انعکاس اخبار این جنگ نابرابر پرداخته‌اند اما شدت و عمق فاجعه تا به جایی است که عکس‌ها و فیلم‌ها به هیچ وجه گویای واقعیات تلخ موجود نیستند. 

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» به تازگی درباره حملات جدید اسرائیل به غزه گزارشی تهیه کرده است. این حملات از روز پنجشنبه گذشته پانزدهم اوت (مصادف با بیست و پنجم مردادماه) آغاز شده است. 

بیش از چهل‌هزار شهید/ اغلب غیرنظامی

از زمان شروع جنگ اسرائیل علیه حماس پس از ۷ اکتبر، بیش از ۴۰.۰۰۰ فلسطینی در غزه شهید شده‌اند، طبق اعلام وزارت بهداشت در این منطقه، که روز پنج‌شنبه گذشته این خبر را اعلام کرد، این یک نقطه تاریک دیگر در این درگیری ۱۰ ماه گذشته علیه اسرائیل است. 

این وزارتخانه اعلام کرد طی روزهای گذشته، ۴۰ نفر در غزه جان خود را از دست داده‌اند و تعداد کل شهدا از ۷ اکتبر به ۴۰.۰۰۵ نفر رسیده که تقریباً به ازای هر ۵۵ نفر در این منطقه یک نفر است. بیش از ۹۲.۴۰۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. 

وزارت بهداشت در آمار خود بین مبارزان و غیرنظامیان تفکیک نمی‌کند، اما می‌گوید بیشتر کسانی که جان باخته‌اند، زنان و کودکان هستند. اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد که از آغاز جنگ بیش از ۱۷.۰۰۰ مبارز را در غزه کشته است. سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل آمار وزارتخانه را تأیید کند.

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

خویشاوندان بر سر جنازه‌های اعضای خانواده فلسطینی که در حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان «نُسیرات» شهید شدند، گریه می‌کنند/ این اتفاق در تاریخ ۹ اوت، بعد از اینکه آن‌ها به بیمارستان «شهدا الاقصی» در «دیر البلح» منتقل شده‌اند، رخ داده است./ عکاس: علی جدالله/ خبرگزاری آناتولی

هزاران مفقود زیر آوارها...

علاوه بر این، حداقل ۱۰.۰۰۰ نفر دیگر مفقود هستند و زیر آوار در غزه دفن شده‌اند، دفتر رسانه‌ای دولت غزه این موضوع را اوایل این هفته گذشته مطرح کرد. 

این اعداد رو به افزایش، نمایی از رنج‌های روزمره، سوءتغذیه و ناپایداری در غزه را پس از ۱۰ ماه درگیری به نمایش می‌گذارد. 

کمیسر کل آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا)، فیلیپ لزرینی، این وضعیت را به عنوان یک نقطه عطف بسیار دلخراش تحت نظارت جهان در شبکه اجتماعی ایکس توصیف کرده و افزوده این موضوع نتیجه مستقیم یک شکست جمعی در دستیابی به آتش‌بس است. 

این اخبار بعد از یک آخر هفته به خصوص مرگبار برای فلسطینی‌ها در نوار غزه منتشر شده است. طبق گفته مقامات محلی، حداقل ۹۳ نفر در شب شنبه گذشته، شهید شدند.

فیلمی از یک اتفاق غم‌انگیز/ مرد جوان فلسطینی می‌رود تا برای نوزادهای دوقلوی خود شناسنامه بگیرد اما در فاصله‌ زمانی کوتاه هر دو کودک در حمله اسرائیل شهید می‌شوند/ این اتفاق با یک تماس تلفنی به پدر اطلاع داده شده است.

حملات متناوب به مدارس و پناهگاه‌ها

اسرائیل طی عملیات‌هایی باز هم به یک مدرسه حمله کرده و یک مسجد را در شرق غزه هدف قرار داده است. گفته می‌شود این مکان‌ها پناهگاه جنگ‌زدگان بوده‌اند. 

همه این‌ها در حالی است که مقامات نظامی اسرائیل برای چندمین بار گفته‌اند آسیب به غیر نظامیان در غزه را کاهش خواهند داد. حملات اخیر تا آن حد مورد انتقاد بوده که حتی نزدیکان و طرف‌داران اسرائیل را هم ناراحت کرده است. 

ولکر ترک (کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل)، پس از اعلام آمار گفت: پنج‌شنبه یک نقطه تاریخ در تاریخ جهان است؛ چراکه اغلب کشته‌شدگان زنان و کودکان بوده‌اند. 

او تاکید کرد: این وضعیت غیرقابل تصور به طور عمده ناشی از شکست‌های مکرر نیروهای دفاعی اسرائیل در رعایت قوانین جنگ است.

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

اهالی غزه مشغول بررسی خسارات داخل یک مدرسه/ این مدرسه پناهگاه موقتی فلسطینی‌های آواره در شهر غزه بوده که طی روزهای گذشته مورد حمله قرار گرفته است/ عکس: عمر القطا/ افپ/ گتی ایماژ

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

فلسطینی‌های آواره‌ به دنبال دستور تخلیه ارتش اسرائیل مبنی بر ترک جنوب خان‌یونس در حال خروج از منطقه هستند/ یکشنبه ۱۱ اوت/عکس: عبدالله کریم حنا/ خبرگزاری آسوشیتدپرس

آیا فشارهای بیرونی به اسرائیل کارساز است؟

فشارهای بین‌المللی برای رسیدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به توافقی با حماس در حال افزایش است. انتقادات غربی از اقدامات نتانیاهو در هفته‌های اخیر بیشتر شده؛ به‌ویژه با انتخاب یک دولت کارگری در بریتانیا و تأیید کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر. اظهارات هریس درباره غزه نشان‌دهنده تغییر لحن از حمایت مستمر بایدن از اسرائیل است.

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

عزاداری فلسطینیان بر کفن شش کودک شهید شده در «دیرالبلاح» واقع در غزه/ زمان یکشنبه ۱۸ اوت

مواجهه نتانیاهو با خشم داخلی!

هریس روز شنبه گفت که غیر نظامیان بسیار زیادی در غزه کشته شده‌اند. او افزود بود که این توافق باید همین حالا انجام شود. اما موضوع جدی این است که نتانیاهو با خشم برخی از گروه‌ها در داخل کشور نیز مواجه است. انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودین، برای ماه‌ها به طور مکرر از اسرائیل و حماس خواسته‌اند تا توافقی برای گروگان‌ها و آتش‌بس نهایی انجام گیرد. در واقع توافق تنها راهی است که می‌تواند همه گروگان‌ها را به خانه برگرداند. زمان در حال تمام شدن است. گروگان‌ها دیگر زمانی برای از دست دادن ندارند. توافق باید همین حالا امضا شود! " این انجمن در بیانیه‌ای هفته گذشته گفت.

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

درست زمانی که واسطه‌ها برای آتش بس به دوحه رفتند، تعداد کشته‌شدگان از چهل‌هزارنفر گذشت/ عکس‌: الاینس

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

یک زن جوان فلسطینی خسارت‌های داخل یکی از کلاس‌های مدرسه «الزهراء» را بررسی می‌کند/ این مدرسه ماه‌هاست پناهگاه‌ فلسطینی‌های آواره است/ عکاس: عمر القظا/ خبرگزاری آسوشیتدپرس

یک فاجعه انسانی

توافق آتش‌بس می‌تواند فرصتی برای حدود ۲.۲ میلیون فلسطینی که در شرایط کابوس‌وار در غزه زندگی می‌کنند، فراهم کند. تقریباً همه کسانی که در غزه زندگی می‌کنند، در درگیری‌ها بی‌خانمان شده‌اند و بسیاری از مردم مجبور به فرار مکرر شده‌اند. همه این‌ها در حالی است که عملیات نظامی اسرائیل گسترش یافته است. 

در روزهای اخیر نیز پس از صدور دستورات تخلیه اسرائیل حدود ۷۵.۰۰۰ نفر از جنوب غربی غزه به نقاط دیگر رفته‌اند؛ در حالی که کمتر از یک ششم از مساحت غزه تحت دستور تخلیه اسرائیل نیست.

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

فلسطینی‌ها بعد از حمله اسرائیل به یک مدرسه در شهر غزه به بررسی خسارات پرداختند/ عکاس: محمود عیسی/ خبرگزاری «رویترز»

فلسطینی‌ها حتی فرصت جابجایی ندارند

اما موضوع دیگر نوع جابجایی جنگ‌زدگان غزه است. عموما آن‌ها پس از دستورات تنها چند ساعت فرصت دارند تا آذوقه و وسائل لازم را با خود ببرند. آن‌ها عمدتا پیاده هستند و فرصت جابجایی پیدا نمی‌کنند. وسیله‌ای نقلیه‌ای جز گاری در اختیار آن‌ها نیست که آن هم برای افرادی است که توانایی مالی دارند. 

روایت گورکن‌های غزه

شرایط در غزه به قدری بحرانی است که گورکن‌ها در این منطقه برای دفن کسانی که فوت کرده‌اند با مشکل مواجه هستند. 

ناجی ابو حاطب (یکی از گورکن‌های خان یونس) در این رابطه به «رویترز» گفته که بسیار خسته است. او افزوده: از زمان جنگ تا امروز حتی یک دقیقه هم توقف نکرده‌ایم و تنها امیدمان این است که جنگ تمام شود. 

او تاکید کرده: دیگر در غزه و خان یونس جایی برای دفن اجساد وجود ندارد. 

حاطب در ادامه بیان کرده: گورکن‌ها مجبور شده‌اند تا قبرهای قدیمی را برای دفن اجساد جدید بکنند. ما به وضعیتی رسیده‌ایم که مجبور هستیم افراد را حتی با شن دفن کنیم و اجساد را روی هم بگذاریم.

گورکن‌‌های غزه‌ای یک دقیقه هم بیکار نیستند/ غزه در خون!

فلسطینی‌ها در کنار اجساد کسانی که در حمله اسرائیل به یک مدرسه (پناهگاه) شهید شده‌اند/ عکاس عبد صباح/ رویترز

اهالی غزه از سکوت جهانیان عصبانی هستند

طی روزهای گذشته بود که شلطوط (یکی از مدیران حال حاضر غزه) وضعیت غزه را بسیار بحرانی دانسته بود. او گفته بود حال چهل هزار خانواده در غزه شهید شده و عزادار شده‌اند. آن‌ها با قلب‌های شکسته همچنان در حال مقاومت کردن هستند. 

او در پایان بیان کرده: در میان این هجوم‌های گسترده، بسیاری از افراد امیدشان را از دست می‌دهند و برخی ایمانشان را. اما اتفاق بدتر این است که بیشتر مردم اعتمادشان به جامعه بین‌المللی را از دست می‌دهند. آن‌ها عصبانی و ناامید هستند و معتقدند که جهان در حق آن‌ها ظلم کرده و آن‌ها را ناامید کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز