خبرگزاری کار ایران

در نشست‌ عصر موسیقی نوجوان مطرح شد؛

تلاش برای وارد کردن دستگاه‌های موسیقی ایرانی به فضای انیمیشن‌ها

تلاش برای وارد کردن دستگاه‌های موسیقی ایرانی به فضای انیمیشن‌ها
کد خبر : ۱۵۱۹۵۴۱

باشگاه موسیقی نوجوان در اولین نشست از سلسله نشست‌های عصر موسیقی نوجوان با موضوع (رسانه-موسیقی- نوجوان) که در روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ در باغ کتاب تهران برگزار شد، میزبان جمعی از فعالان عرصه موسیقی، رسانه و نوجوان بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی باشگاه موسیقی نوجوان؛ اولین نشست از سلسله نشست‌های عصر موسیقی نوجوان در روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت پانزده در باغ کتاب تهران آغاز شد.

در این برنامه جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی، رسانه، نوجوان و همچنین خانواده‌ها حضور پیدا کردند. 

این نشست با پخش کلیپی با موضوع صنعت موسیقی و دنیای نوجوانی شروع شد، پدرام جوادزاده دبیر تخصصی نشست سوالاتی پیرامون نقش تکنولوژی و رسانه در تجربه موسیقی نوجوانان، کارکرد ابزاری موسیقی به عنوان یک رسانه بر نوجوان امروزی و نسبت بین مصرف موسیقی و هویت و تربیت نوجوانان مطرح کرد و از کارشناسان خواست در این باره پاسخ دهند.

محمدصادق باطنی در پاسخ به این سوال که نقش موسیقی و رسانه به شکل گیری هویت نوجوانان ما چیست، گفت: مفهوم هویت یک مفهوم کلیدی است که بچه‌های امروز می‌توانند خیلی راحت، از دسترسی‌هایی که شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها قرار داده است بدست بیاورند، تا دیروز پدر و مادر و جامعه پاسخ سوال من کیستم را به بچه می‌دادند اما الان بچه از پدر و مادر و جامعه پاسخ نمی‌گیرد بلکه از گروه بی‌تی اس و بیلی آیلیش و…پاسخش را دریافت می‌کند.

تلاش برای وارد کردن دستگاه‌های موسیقی ایرانی به فضای انیمیشن‌ها

وی در ادامه گفت: هر چه قدر ایجاد یک فضای مشترک ادراکی با نوجوانان به ظاهر سخت باشد اما آن‌ها معنای هواداری را خوب می‌فهمند و هواداران خیلی حرفه‌ای هستند. لذا کافی است شما یک فضای هواداری خوبی برایشان ایجاد کنید. درواقع هویت و هواداری دو روی یک سکه هستند. 

شاه قاسمی در پاسخ به سوالی پیرامون کارکرد موسیقی به عنوان یک رسانه پاسخ داد: من همیشه با نوجوانان صادق هستم و با آن‌ها مثل یک آدم بزرگ صحبت می‌کنم. شما اگر بتوانید کاری کنید که نوجوان بی‌دفاع وارد یک گروه شود، آنگاه دیگر ارتباطات کارکرد فرقه‌ای پیدا می‌کند و هرچه این گروه از او بخواهد میگوید چشم، حتی اگر به ظاهر و از بیرون این خواسته‌ها غیر منطقی و وحشیانه بنظر بیاید. 

احسان شاه قاسمی معتقد است که اکثر افرادی که تصمیم گیرنده هستند، نمی‌دانند که فضای موسیقی و گروه‌های موسیقی و سلبریتی‌ها چگونه است. وی در جایی از صحبت‌هایش می‌گوید: جمهوری اسلامی ۴۰ سال کادرسازی کرده است، اگر این افراد در جمهوری اسلامی به دنیا آمدند و آموزش دیدند، از آن‌ها باید بهره ببریم. باید کار را دست جوان‌ها داد، چرا که آن‌ها بهتر بلدند کار کنند، نکته مهم آن است که اول باید خانه خود را آباد کنیم. مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که چون، نوجوان ما چنین موسیقی‌ای مصرف می‌کند، آن‌ها چنین خوراکی را میسازند نه اینکه چون آن‌ها می‌سازند نوجوان ما مصرف می‌کند. 

در پایان این نشست باطنی گفت: ما یک مرحله‌ای داریم با عنوان مبتلا شدن به یک بسته هواداری موسیقایی. تا قبل از مبتلا شدن، ما باید ذائقه موسیقایی فرزندمان را شکل بدهیم، در این باره هم پدر و مادر‌ها و هم ما به عنوان مسئولین وظیفه داریم، برای مثال ما در فضای شبکه امید تلاش داریم موسیقی و دستگاه‌های موسیقی ایرانی را وارد فضای انیمیشن‌ها و تیتراژ برنامه‌ها کنیم. واقعیت این است که بی‌تی اس، بیلی آیلیش و… در جای خالی ما می‌نشینند، زمانی که من، فرزندم را در محیط منزل و جامعه‌ی خودش تنها می‌گذارم و او حس تنهایی و درک نشدن در وجودش دارد. اگر بچه ما مبتلا شد، مدل تعاملی ما با فرزندمان باید تغییر کند. تا قبل از این باید تلاش کنیم محیط او را از این نوع موسیقی پاک کنیم اما اگر مبتلا شد لطفا در گام اول منعش نکنید. وقتی مبتلا شد یعنی مسئله انتخاب موسیقایی، برای او، مقدس شده است پس به مقدساتش توهین نکنید. 

این نشست با پرسش و پاسخ حضار از کارشناسان پایان یافت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز