خبرگزاری کار ایران

«زارابل» نوشته احمد حسن‌زاده منتشر شد

«زارابل» نوشته احمد حسن‌زاده منتشر شد
کد خبر : ۱۵۱۷۴۸۸

مجموعه‌داستان «زارابِل» چهارمین اثر داستانی احمد حسن‌زاده از سوی نشر نون منتشر شد.

به گزارش ایلنا، احمد حسن‌زاده از داستان‌نویسان امروز ایران است که از کتاب اولش تاکنون، توانسته نظر مثبتِ منتقدان و مخاطبان را جلب کند. کتاب «مِسترجیکاک» او که در اوایل دهه نود منتشر شد به مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب راه یافت و برنده جایزه هفت‌اقلیم به‌عنوان بهترین مجموعه‌داستان سال ۹۵ شد. همین موفقیت با دومین کتاب او تکرار شد: «آه‌ای مامان» برنده جایزه بهترین مجموعه‌داستان مهرگان ادب در سال ۹۷ شد. «خیال‌باز» اثر بعدی نویسنده بود که در جایزه جلال آل‌احمد شایسته تقدیر شناخته شد. «زارابِل» تازه‌ترین اثر این نویسنده است که بار دیگر نگاه‌ها را به سمت خود کشانده است.

«زارابل» شامل مجموعه‌ای اپیزودیک از شش داستان بلند و به‌هم‌پیوسته به نام‌های «زارابِل»، «زاراگُل»، «قَلَندر»، «دخترِ همیشه‌بهارِ ساکنِ ماه»، «حالا چه کنم؟» و «ماخولیا» است. هرکدام از این داستان‌ها پیرامون جغرافیایی واحد، در جنوب غربی ایران، و با محور شخصیت‌هایی محوری و منحصربه‌فرد به هم مربوط می‌شوند. شخصیت‌هایی که هرکدام می‌خواهند صدای خود را پیدا کنند. تلاش‌های آن‌ها برای رفع مشکلات و نیز ایجاد پیوند در میان آدم‌های رنج‌دیده، منجر به تضاد جالبی بین حافظه، حقیقت و تخیل می‌شود. راویان این مجموعه وقایع را از منظرهای مختلف زمان و مکان روایت می‌کند. سبک‌های روایی به‌کار برده‌شده در این کتاب که از حقیقت تا جادو را درمی‌نوردد، ابعاد و پیچیدگی مستتر در جغرافیا و ارواح انسان‌ها را در برابر مخاطب قرار می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«زارابل از خارستان گذشت و زد به تپه‌های برشته. می‌رفت سراغ تله‌های کار گذاشته زیر بوته‌ها و رَمَلِک‌ها و خَمِ جویبارهای لاغر. توی راه، مثل همیشه، خاطرات گذشته به یادش آمد. روزگاری که تپه‌ها مملو از زندگی بود. وقتی که از هرطرف دسته‌های کبکِ گلو سیاه یا خاکستری مواج با فَرَح‌های سینه خال‌خالی از نزدیک آدمیزاد، بی‌هیچ واهمه‌ای می‌گذشتند و همین که به آن‌ها نزدیک می‌شدی فرح‌ها به سرعت می‌گریختند و بزرگترها پرواز می‌کردند و صدای سینه و بال و نفس خود را در آسمان می‌پراکندند. به خودش آمد، زل زده بود به بوته‌های خشک و آسمان خالی. اما صدای قاقِبی قاقِبی کبک‌ها و آوای زنگوله‌گون و چنگسان سایر پرندگان از هرسو انگار در گوشش می‌ریخت. نَمِ پشت پلکش را گرفت و به سمت تپه‌ها گام برداشت. خورشید عالم‌سوز در قلب آسمان بی‌حرکت ایستاده و بر زمین تَف و آتش می‌ریخت.»

مجموعه‌داستان «زارابل» نوشته احمد حسن‌زاده، در ۱۶۶ صفحه و تیراژ ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۹ هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز