خبرگزاری کار ایران

«خلیفه عبدالله الفایجی» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

صهیونیست‌ها از انتقام‌جویی ایران در امان نخواهند بود/ هدف اروپایی‌ها از رایزنی با ایرانی‌ها، جاسوسی برای اسرائیل است

صهیونیست‌ها از انتقام‌جویی ایران در امان نخواهند بود/ هدف اروپایی‌ها از رایزنی با ایرانی‌ها، جاسوسی برای اسرائیل است
کد خبر : ۱۵۱۷۴۱۷

اسماعیل هنیه چهره اصلی و محوری در مذاکرات آتش بس جنگ غزه بود و رایزنی‌های فراوانی را با بازیگران میانجی‌گر نظیر قطر و مصر داشت. از این رو، ترور چنین فردی از سوی رژیم اسرائیل به معنای این است که اساسا نگاه این رژیم به مذاکرات آتش بس جدی نیست و صرفا برای فریب افکار عمومی منطقه و جهان در آن حضور دارد. از این رو، حماس با خروج از مذاکرات آتش بس، هم این خدعه اسرائیلی‌ها را خنثی کرد و هم به نوعی این رژیم را به دلیل حرکت تروریستی‌اش علیه رئیس دفتر سیاسی اسبق خود تنبیه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بحبوح طرح گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد زمان عملیات انتقام جویانه ایران علیه رژیم اشغالگر قدس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در اقدامی معنادار، از مذاکرات آتش بس جنگ غزه خارج شده و به طرف‌های میانجی‌گر نظیر مصر و قطر نیز اعلام کرده که بهتر است به اسرائیل فشار وارد کنند تا توافق آتش بسی که پیشتر حاصل شده بود را اجرایی کند.

این جنبش به این مساله نیز اشاره کرده که همچنان با میانجی‌گران بین المللی در تماس است و آن‌ها می‌توانند به این جنبش پیام بدهند. با این همه، اقدام حماس با تحلیل و تفسیرهای مختلفی همراه شده است. از این رو، ایلنا در گفتگو با «خلیفه عبدالله الفایجی» نویسنده و تحلیلگر مصری حوزه سیاست خاورمیانه، به واکاوی چند سوال مهم و محوری در این رابطه پرداخته است.

مشروح گفتگو با خلیفه عبدالله الفایجی را در ادامه می‌خوانید.

جنبش حماس در یک حرکت معنادار و قابل توجه، خروج خود از مذاکرات آتش بس جنگ غزه را اعلام کرده است. به نظر شما پیام اصلی این اقدام حماس چیست؟

به نظر می‌رسد که در این رابطه می‌توان ۲ نکته را مور اشاره قرار داد. از یکسو، باید توجه داشته باشیم که رژیم اشغالگر قدس اخیرا اقدام به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران کرده است. رویدادی که یک حرکت کاملا تروریستی و عاری از توجه به اصول و مقررات بین المللی بوده است. صهیونیست‌ها هنیه را در شرایطی که میهمان رسمی ایران بود و برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور در تهران حضور داشت، ترور کردند.

در این رابطه، هنیه چهره اصلی و محوری در مذاکرات آتش بس جنگ غزه نیز بود و رایزنی‌های فراوانی را با بازیگران میانجی‌گر نظیر قطر و مصر داشت. از این رو، ترور چنین فردی از سوی رژیم اسرائیل به معنای این است که اساسا نگاه این رژیم به مذاکرات آتش بس جدی نیست و صرفا برای فریب افکار عمومی منطقه و جهان در آن حضور دارد. از این رو، حماس با خروج از مذاکرات آتش بس هم این خدعه اسرائیلی‌ها را خنثی کرد و هم به نوعی این رژیم را به دلیل حرکت تروریستی‌اش علیه رئیس دفتر سیاسی اسبق خود تنبیه کرد.

مساله دیگر اینکه حماس پیشتر نیز با یک توافق آتش بس پیشنهادی موافقت کرده بود و اینکه مجددا بخواهد در مورد یک توافق تازه صحبت و مذاکره کند، چندان منطقی نیست. از این رو، اکنون این جنبش با خروج از مذاکرات آتش بس عملا توپ را به زمین رژیم اشغالگر قدس انداخته و این رژیم مسوول اصلی شکست مذاکرات مذکور است.

به نظر شما این مذاکرات از ظرفیت ایجاد آتش‌بس برخوردار هستند؟

به دو دلیل خیر؛ اول اینکه همانطور که پیشتر نیز گفته شد، اسرائیل به این مذاکرات به مثابه پوشش و فریب افکار عمومی جهان نگاه می‌کند. در حقیقت سعی دارد بگوید من در مذاکرات آتش بس هستم و این حماس است که توافق را نمی‌پذیرد پس من هم مجبور به ادامه جنگ هستم.

این در حالی است که این روایت از اساس غلط است. دوم اینکه روند چند ماهه مذاکرات آتش بس جنگ غزه نشان داده که صهیونیست‌ها در روند مذاکرات به محض ایجاد پیشرفت، بلافاصله اقدام به طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه می‌کنند و عملا روند مذاکرات را منحرف کرده و به شکست می‌کشانند. از این رو، عملکرد مخرب اسرائیل عملا فرصت را برای هرگونه توافقی جهت برقراری آتش بس در جنگ غزه سلب کرده است.

خروج حماس از مذاکرات آتش بس جنگ غزه همزمان با طرح گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد حمله انتقام جویانه ایران به اراضی اشغالی شده است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

حماس بارها پیشتر متذکر شده بود که اسرائیل صرفا در فضای مذاکره وقت‌کُشی می‌کند تا جنایات بیشتری را علیه مردم غزه انجام دهد. با این حال، اکنون با خروج این جنبش از مذاکرات، این بهانه از صهیونیست‌ها سلب شده است. در عین حال، تاکیدات بازیگران غربی بر اهمیت مذکرات آتش بس جنگ غزه در شرایط کنونی نیز تا حد زیادی غیرواقع بینانه است. آن‌ها هیچ فشاری به اسرائیل وارد نمی‌کنند تا در روند مذاکرات سازنده عمل کند با این حال، همین بازیگران، اکنون بر مذاکرات آتش‌بس تاکید دارند چون به شدت از ماهیت عملیات انتقام جویانه ایران و محور مقاومت می‌ترسند.

به بیان ساده‌تر، با برجسته کردن مذاکرات آتش بس در قالب جنگ غزه سعی دارند اینگونه ایران را تحت فشار قرار دهند که این کشور در صورت انجام عملیاتش علیه اسرائیل مقصر اصلی به شکست کشیده شدنِ مذاکرات است. این تحلیل به شدت غیرواقع بینانه است. البته که خود مقاومت فلسطین نیز به صراحت اعلام کرده که مصمم به گرفتن انتقام ترور شهید هنیه است و در این رابطه، خروجش از مذاکرات آتش‌بس و یا هدف قرار دادن تل آویو با چند موشک نیز بخشی از این انتقام جویی باید تحلیل و تفسیر شود.

برخی قدرت‌های اروپایی نیز از ایران در قالب بیانیه‌ای خواسته‌اند تا عملیاتش علیه اراضی اشغالی را منتفی کند. اقدامی که به ادعای آن‌ها تنش و درگیری‌ها در منطقه را تشدید می‌کند.

موضع‌گیری دولت‌های اروپایی نیز در ادامه همان هراس از عملیات انتقام‌جویانه ایران است. همین دولت‌ها اصلی‌ترین حامیان اقدامات تروریستی اسرائیل در سطح منطقه و جهان هستند. البته که به نظر می‌رسد رایزنی‌های آن‌ها با ایران نیز تا حد زیادی معطوف به این است که بتوانند اطلاعاتی را برای اسرائیل در مورد زمان و هدف عملیات انتقام جویانه ایران فراهم کنند. موضوع و دستورکاری که تاکنون راه به جایی نبرده و همانطور که منابع غربی اعلام کرده‌اند، ایران در انتقام جویی‌اش مصمم است و البته که هیچ اطلاعاتی را نیز در مورد ماهیت این انتقام جویی به هیچ کشور و بازیگری نداده و نمی‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز