خبرگزاری کار ایران

نگهبانان دوقلوی افغانستان چگونه از میان رفتند؟

نگهبانان دوقلوی افغانستان چگونه از میان رفتند؟
کد خبر : ۱۵۱۶۷۱۷

بودای بامیان؛ مجسمه‌های عظیمی که روزی نگهبان افغانستان بودند تا آنکه توسط طالبان تخریب شدند و برای همیشه از بین رفتند، یکی از افسوس‌های میراث تاریخی افغانستان است چراکه این آثار ارزشمند تاریخی بدون آنکه تحقیقات باستان‌شناسی روی آن انجام شود و مورد مستندنگاری‌های علمی قرار بگیرند، برای همیشه از بین رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجسمه‌های دوقلوی بودا بر فراز دره‌ای در افغانستان نگهبان بودند تا زمانی که توسط طالبان تخریب شدند. اکنون تنها دو حفره از آن‌ها باقی مانده است.

در مجله علمی لایو ساینس گزارش شده، بودای بامیان یک جفت مجسمه عظیم از پیکره‌های جامه‌پوش به نام بودای شرقی و بودای غربی بودند که زمانی در امتداد جاده ابریشم قرار داشتند، شبکه‌ای از مسیرهای تجاری که از ۱۳۰ قبل از میلاد تا ۱۴۵۳ پس از میلاد از اوراسیا عبور می‌کرد.

طبق گفته دانشگاه هاروارد، بوداها در ابتدا به ترتیب (۳۸ متر) و (۵۵ متر) قد داشتند و مشرف به دره بامیان در پایین بودند.

اما در سال ۲۰۰۱، این زوج - که بیش از ۱۵۰۰ سال پابرجا بودند - توسط طالبان که بوداها را غیراسلامی اعلام کردند، نابود شدند.

مجسمه‌های دوقلو بخشی از منطقه‌ای بود که صومعه‌ها، کلیساها و پناهگاه‌های بودایی را در خود جای داده بود که همگی در داخل غارها قرار داشتند.

بسیاری از غارها با نقاشی‌هایی از مجسمه‌های بودا تزئین شده بودند و غارهای دیگری نیز سال‌ها پس از نابودی بوداها یافت شدند. با این حال، به گفته یونسکو، اطلاعات کمی در مورد اینکه چه کسی این مجسمه‌ها را حکاکی کرده، وجود دارد.

اکنون، بیش از ۲۰ سال پس از تخریب مجسمه‌ها، تمام آنچه از این مکان - که زمانی یک مقصد زیارتی محبوب بودایی‌ها بود، باقی مانده است. دو حفره یکسان در دیوار صخره‌ای که زمانی مجسمه‌ها در آنجا قرار داشتند، وجود دارد که یادآوری وحشتناک از آنچه زمانی بود را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز